پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ تير ۱۳۹۰ / ۱۸:۱۱
کد مطلب: 3729
۰

دانشگاههای داخل از دانشگاههای مالزی و هند معتبرترند/ جذب فوق لیسانسها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع روسای دانشگاهها از دستگاههای اجرایی خواست همانطور که برای دیگر امور زیر بنایی هزینه می شود برای دانشگاهها هزینه کنند و وزارت علوم را تنها نگذارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، کامران دانشجو در نشست تعدادی از روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با تاکید بر فراهم آوردن تسهیلات رفاهی استادان تاکید کرد: روسای دانشگاهها با هماهنگی استانداری ها و مسئولان محلی می توانند تسهیلات رفاهی استادان را فراهم کرده تا مشکلی برای ماندن آنها در شهر مورد نظر به عنوان عضو هیئت علمی وجود نداشته باشد. تشکر وزیرعلوم از مجلسیها وزیر علوم ضمن تشکر از مجلس شورای اسلامی به خاطر اعتماد به هیئت امنا و اینکه دست روسای دانشگاهها با موارد قانونی مندرج برنامه پنجم توسعه در اداره امور دانشگاه باز گذاشته اند، افزود: قانون برنامه پنجم ظرفیت های بسیار خوبی برای دانشگاهها فراهم کرده است و با توجه به اینکه اعضای هیئت علمی از ارکان اصلی دانشگاه هستند، روسای دانشگاهها باید به موضوع جذب اعضای هیئت علمی به عنوان کار اصلی خود بنگرند. گزارش از جذب هیئت علمی مرتبه مربی کامران دانشجو در بخش دیگر سخنان خود که خطاب به روسای دانشگاهها مطرح می کرد در خصوص جذب هیئت علمی در مدتبه مربی یادآور شد: بیش از 21 هزار نفر دارنده مدرک فوق لیسانس در فراخوان مرکز جذب هیئت علمی ثبت نام کردند و ما در کشور به 20 هزار عضو هیئت علمی نیاز داریم. درحالیکه حدود 3 هزار نفر دارنده مدرک دکتری تخصصی متقاضی عضویت هیئت علمی هستند و این موضوع جذب هیئت علمی در مرتبه مربی را اجتناب ناپذیر می سازد بنابراین، دانشگاهها در صورت نیاز و عدم وجود متقاضی دکتری می توانند از متقاضیان فوق لیسانس و دانشجویان دکتری استفاده کنند. وی افزود: روسای دانشگاهها می توانند از همین طریق مربی استخدام کرده و با دادن بورسیه از آنها حمایت کنند تا دکتری خود را بگیرند. استادان، دانشجویان بیشتری هدایت کنند وزیرعلوم همچنین خطاب به روسای دانشگاهها تاکید کرد که استادان، دانشجویان دکتری و ارشد بیشتری را هدایت کنند چرا که بخش زیادی از رشد و ارتقای علمی یک عضو هیئت علمی منوط به هدایت و راهنمائی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. دانشجو ادامه داد: با توجه به تعداد استادانی که در حال حاضر داریم می توانیم در دوره دکتری و کارشناسی ارشد دو تا چهار برابر ظرفیت فعلی  پذیرش دانشجو داشته باشیم.
  تاکید دانشجو بر سرمایه گذاری در آموزش عالی وزیرعلوم با تاکید بر امر سرمایه گذاری در بخش های مختلف آموزش عالی کشور گفت: همچنان که در مسائل مختلف برای امور زیر بنایی مانند راه سازی و سد سازی سرمایه گذاری می شود دانشگاه هم نیاز به حمایت مسئولین اجرایی استانی و خیرین دارد و روسای دانشگاهها باید در جلب این حمایت ها تلاش کنند چرا که تربیت نیروی انسانی زیر بنایی ترین و مهم ترین سرمایه گذاری در کشور است و نباید به آن به صورت یک سرمایه گذاری جنبی نگاه شود. به نظر دانشجو، مسئولان دستگاههای اجرایی و محلی به سرمایه گذاری در بخش آموزش عالی بصورت یک سرمایه گذاری زیر بنایی و اساسی نگاه کنند و از اعتبارات محلی همانطور که برای دیگر امور زیر بنایی هزینه می کنند برای دانشگاهها نیز هزینه کنند و وزارت علوم را تنها نگذارند. وی با بیان اینکه تحصیلات تکمیلی، دانشگاه را پایدار نگه می دارد افزود: روسای دانشگاهها باید ظرفیت پذیرش دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و دکتری را افزایش دهند. تحول در آموزش عالی دانشجو موضوع مهم در آموزش عالی را تحول در آن دانست که در این راستا راه اندازی دوره های دکتری پژوهشی، مسیر حرکت را متحول می کند و با استفاده از این روش و افزایش ظرفیت پذیرش در دوره های دکتری می توان به جای گسیل دانشجویان به دیگر کشورها، ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری را هر سال به 15 تا 20 هزار نفر در کشور رساند که در این خصوص اراده مسئولین دانشگاه مهم است. وی افزود: چنانچه دانشگاهی شرایط و امکانات آن را ندارد، می تواند با دانشگاههای بزرگ در این خصوص همکاری کند و دکتری تحصیل کرده داخل در هر دانشگاهی که باشد به مراتب از بسیاری دانشگاهها که در کشورهایی مثل مالزی، تاجیکستان، هندوستان، آذربایجان، ارمنستان ارجحیت دارد و معتبرتراست. تغییر مناسبات شیوه غربی در دانشگاهها وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل فرهنگی، تربیتی در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: ما به تحول نیاز داریم و روسای دانشگاهها می توانند با اختیاراتی که دارند مناسبات به شیوه غربی در دانشگاه را تغییر داده تا دانشگاه اسلامی را به عنوان الگو به دنیا معرفی کنند. وظیفه وزارت علوم تبدیل علم به ثروت نیست کامران دانشجو در ادامه صحبت های خود با روسای دانشگاهها که در خصوص تبدیل علم به ثروت بود اعلام کرد وظیفه وزارت علوم و دانشگاهها تبدیل علم به ثروت نیست. وی ادامه داد: ما باید با تدوین آیین نامه ها ودستور العمل های جهت دار، تولید علم را در مسیر حل مشکلات حوزه کاربرد قرار دهیم که این مهم اکنون در آیین نامه ارتقا دیده شده است. دانشجو از همکاری این وزارتخانه با دو وزارتخانه دفاع و صنایع خبر داد و افزود: با همکاری وزارت دفاع و وزارت صنایع، موضوع رساله های دکتری در راستای افزایش توان دفاعی و صنعتی کشور قرار می گیرد. تاکید دانشجو بر نقل و انتقال دانشجویان وزیر علوم از روسای دانشگاهها خواست تا در نقل وانتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل بویژه در مقاطع کاردانی و کارشناسی که ظرفیت پذیرش بیشتری وجود دارد، همکاری جدی تری داشته باشند. به گزارش مهر، در این نشست دو کمیسیون در خصوص راه های ادامه استمرار هر چه بیشتر اجرایی و عملیاتی شدن برنامه های ارائه شده وزیر به مجلس شورای اسلامی و بررسی عملکرد 18 ماهه دانشگاهها و وزارت علوم، نقاط قوت و ضعف آنها وهمچنین بررسی مشکلات دانشگاهها با حضور مشاوران وزیر، معاونان آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، اداری مالی و مدیران این وزارتخانه تشکیل شد. در این کمیسیون ها که با نظارت عباس طائب  مشاور عالی وزیر در امور اجرایی و مهدی ایرانمنش معاون وزیر و رئیس مرکز هیئت های امنا و هیئت ممیزه مرکزی وزارت علوم تشکیل شد، روسای دانشگاهها مسائل و مشکلات خود را مطرح و در این خصوص تبادل نظر کرده و نتیجه را به وزیر علوم گزارش کردند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .