کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چطور پدران آینده را مسئولیت پذیر بار آوریم؟

22 خرداد 1395 ساعت 9:52

روانشناسان عقیده دارند که با کارهایی از جمله اعتماد، تشویق و واگذاری برخی کارها متناسب با توانایی پسران می توانیم پدران آینده را مسئولیت پذیر کنیم.


باشگاه خبرنگاران: مسئولیت پذیر بار آوردن پسران دغدغه بسیاری از والدین است چون آنها باید تکیه گاه یک خانواده باشند. در واقع می توان گفت که یکی از وظایف پدران و مادران آموزش قبول مسئولیت به کودکان خود است که این آموزش ها به ویژه پسران کمک می کند تا از خود مراقبت کنند و تصمیم های بهتری را بگیرند و درآینده  به عنوان افراد بزرگسال مسئولیت وظایف خویش را به عهده بگیرند.
 
پسرانتان را از کودکی مسئولیت پذیر کنید!
محسن میر محمد صادقی  دکتری روانشناسی و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی در خصوص ایجاد حس مسئولیت در پسران گفت: نکته ی حائز اهمیت در ایجاد حس مسئولیت این است که والدین باید در فرزندان خود بخصوص پسران که پدران آینده هستند، انگیزه مسئولیت پذیری را به وجود آورند. 
 
وی ادامه داد: والدین باید به شکلی رفتار کنند که فرزندان احساس نیاز کنند که یکسری مسئولیت ها را به عهده بگیرند تا آنها را انجام دهند و یک نگرش مثبت به این موضوع داشته باشند.
 
این دکتری روانشناسی درباره مسئولیت دادن به کودکان بیان کرد: قسمت زیادی از این احساس مسئولیت پذیری را باید درسنین پایین ایجاد کرد، یعنی از سنین پایین کارهایی به آنان بسپاریم تا به مرور احساس مسئولیت در آنها شکل گیرد.
 
سمیرا درویشی کارشناس ارشد روانشناس بالینی  در همین راستا عنوان کرد: لازم است والدین از سنین پایین مسئولیت پذیری را به کودکان خود یاد بدهند و وظایفی مناسب  با سنشان به آنها بسپاریم. البته کاری متناسب با توانایی هایشان باید به آنها محول کنیم و قبل از سپردن کار، در مورد نحوه انجام آن فعالیت توضیحاتی حتماً داده شود.
 
شریک کارهای پسرانتان شوید! 
صادقی اذعان داشت: نکته مهم دیگر این است که اینجا ما در کلمه مشارکت تاکید داریم یعنی به نوعی همراهی در کارها باید وجود داشته باشد نه اینکه والدین فقط کارهای بی اهمیت را به فرزندان بسپارند چرا که اگر اینگونه باشد، فرزندان به ویژه پسران انگیزه ای برای انجام آن نشان نمی دهند.
 
درویشی در همین خصوص ادامه داد: اگر به پسران می خواهید نزدیک شوید و تمایل دارید که آنها غم ها و شادی هایشان را به شما بگویند باید کارهای مشترک باهم انجام دهید.
 
این روانشناس بالینی اظهار داشت: بهترین منبع عزت نفس در نوجوانان پسر انجام کارهای مفید است. انجام کارهای مشترک زمان خوشی برای والدین و فرزندان  به وجود می آورد چرا که می توانند به مدت طولانی گفت و گو و در مورد مباحث مختلف تبادل نظر کنید. 
 
تشویق پسران فراموش نشود
صادقی عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی  درباره نقش تشویق در ایجاد مسئولیت پذیری تصریح کرد: پدر و مادر باید سعی کنند، برای انجام فعالیت های مختلف فرزندانشان را تشویق کنند. برای مثال اتاق فرزندشان بهم ریخته است پدر یا مادر بگوید" بیا با هم اینجا را مرتب کنیم."
 
وی ادامه داد: حتی در سنین پایین تر مسئولیت پذیری را می توان به شکل بازی نشان داد تا کودکان را بیشتر برای انجام آن راغب کنیم. با انجام این کار احساس شادابی،عزت نفس ومسئولیت پذیرتری در فرزندان پسر افزایش می یابد. 
 
خیانت یا خدمت به فرزندان؟!
صادقی دکتری روانشناسی بیان کرد: اگر والدین تمام کارهای فرزندانشان را به تنهایی انجام دهند، نام این  کارخدمت به آنها نیست چرا که از یک طرف در دوران کودکی آنها احساس ناتوانی کرده و از طرف دیگر در آینده به مشکل برمی خورند. والدین باید آگاه باشند که در صورتی که فرزندان آنها بتوانند کارهای محول شده را به خوبی انجام دهند حس توانمند بودن آنها را مسئولیت پذیر می کند.
 
وی درباره نتیجه گرا بودن والدین اظهار داشت: در کنار این موضوعات نکته دیگر این است که وقتی والدین کاری به کودکان محول می کنند نباید نتیجه گرا باشند یعنی انتظار انجام کاری فوق العاده را از آنها داشته باشند و به انتقاد و ایراد از فرزندشان بپردازند.
 
صادقی افزود: وقتی والدین جنبه های منفی را ببینند این موضوع نگرش نامناسبی در فرزندان بخصوص پسران ایجاد می کند چون پدر و مادر توانایی های آنها را زیر سوال برده اند. به علاوه در آینده این افراد مدام از مسئولیت ها فرار می کنند در حالی که در کودکی به این کار علاقه مند بوده اند اما ایرادات زیاد والدین منجر به از دست دادن انگیزه در آنها شده است.
 
پدر باید الگوی پسر باشد
این عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی درباره تاثیر رفتار پدر بر پسر عنوان کرد: رفتار پدر در خانه به شدت بر روی پسرها اثر می گذارد. اینکه پدر خانواده فردی مسئولیت پذیر و الگو می تواند باشد نکته با اهمیتی است. البته نگرش پدر به خانه و خانواده هم در پسران بی تاثیر نیست. مشارکت و تشویق برای انجام فعالیت های مختلف توسط پدر خانواده مهم است. همچنین میزان هماهنگی بین پدر و مادر از مسائلی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.
 
صادقی ادامه داد: یک جنبه مسئولیت پذیری جنبه نگرشی آن است که در واقع  شما وقتی احساس مسئولیت می کنید که بتوانید به دیگران  اهمیت داده و آنها را درک کنید. کسی که فقط به خودش فکر می کند، نمی تواند مسئولیت پذیر در مقابل دیگران باشد. این فرد پدر خوبی هم در آینده نیست چون شرط پدر خوب بودن درک همسر و فرزندانش است.
 
این دکتری روانشناسی افزود: پدر و مادر در موقعیت های مختلف می توانند مسئولیت پذیری را برای فرزندان خود تشریح کنند تا درک آنها نسبت به این موضوع بیشتر شود. والدین باید سعی کنند احساس همدلی و هوش هیجانی را در فرزندان خود بالا ببرند تا درک بهتری از طرف مقابل داشته باشند و درباره این موضوع باید با هم صحبت کنند.
 
خیلی وقت ها والدین چیزی را برای کودکان توضیح نمی دهند و می گویند" این را بعداً خودش می فهمد" این درست نیست، آن ها باید با فرزندان خود به ویژه پسرانشان صحبت کرده و نظرش را جویا شوند.
 
اعتماد به پسران بهترین پاداش برای آنهاست
درویشی کارشناس ارشد روانشناس بالینی با تاکید بر آموزش مسئولیت پذیری گفت: در مقابل اشتباهات فرزندانتان شکیبا باشید و برای آنها الگوی مناسبی باشید. اگروالدین خود، دارای رفتارهای غیر مسئولانه باشند به احتمال زیاد کودکان آنها نیز چنین رفتاری را انجام می دهند.
 
وی افزود: تقسیم کارهای منزل از جمله عوامل تاثیرگذار در تربیت نوجوانان است. والدین بهتر است، که مسئولیت ها را طبقه بندی کنند و آنها از ساده به دشوار به نوجوانان بسپارند.
 
این روانشناس بالینی درخصوص تشویق و اعتماد به کودکان بیان کرد: از تشویق و پاداش برای ترویج رفتار خوب استفاده کنید. به علاوه اعتماد کردن به کودکان بخصوص پسران بهترین تشویق برای آنان است، پس از اعتماد به کودک خود، آزادی عمل بیشتری را در اختیارش قرار دهید. اعتماد والدین بزرگترین حمایت عاطفی است.
 
گزارش از بهار الهی
 
 
 
 


کد مطلب: 37309

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37309/چطور-پدران-آینده-مسئولیت-پذیر-بار-آوریم

میگنا
  https://www.migna.ir