شنبه ۴ تير ۱۴۰۱ - 25 Jun 2022
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۴
کد مطلب: 37311
۲
۱۳

دفاع از مشاوران مدارس در رابطه با خودكشي

به گزارش میگنا عباس فرجي عضو شورای نویسندگان صدای معلم درباره برخي انتقادات بيجا از مشاوران مدارس در رابطه با خودكشي تعدادي از نوجوانان در مدرسه  در صدای معلم نقدي كرده است كه ما فقط بخش مربوط به مشاوره آنرا بازنشر مي كنيم :
-
-
بار دیگر خودکشی؛ دختر نوجوانی در دبیرستان فرزانگان تیتر رسانه های خبری شد و کاسه های چه کنم چه کنم مسولین دست به دست گشت و دیواری کوتاه تر از مشاوره نیافت .

آنچه از این دختر نوجوان قبل از مرگ به جا مانده دست نوشته ای است که در آن علت مرگ  را "مسائل فلسفی و ناامیدی از زندگی " عنوان کرده. ناامیدی از زندگی برای دختری در این سن که از زندگی بهره چندانی نبرده و فلسفه ای که هنوز پایه های آن شکل نگرفته چگونه توانسته این گونه او را به کام مرگ  بکشد ؟

اگر به آمار خودکشی های سال تحصیلی که در آن به سر می بریم نگاهی بیاندازید متوجه  می شویم نرخ رشد خودکشی خیلی سریع بالا آمده و اگر به همین منوال ادامه پیدا کند با یک بحران تمام عیار روبه رو خواهیم بود .

موضوع خودکشی امر تازه ای در آموزش و پرورش نبوده و نیست اما در این سطح و به این شکل نشان از آن دارد که یک دانش آموز تا کجا پیش رفته که با دوستان خود عکس یادگاری می اندازد و از قبل برای خود یادداشت می نویسد و طناب دار را آماده می کند و بعد .... تمام .

اینها همه از آن حکایت دارد که این دانش آموز چقدر در تصمیم خود جدی بوده و ای بسا سابقه اقدام به خودکشی را پیش تر هم تجربه کرده  اما تا این اندازه موفقیت آمیز نبوده ؛ به واقع مهم ترین سئوال را باید از که پرسید و چه کسی باید پاسخگوی این سئوال باشد ؟

به نظر اولین سئوالی که در ذهن هر مخاطب آگاهی ورود پیدا می کند این است که چرا این  دانش آموز خود را کشت؟ اما جواب ها خیلی بیشتر از آن چیزی است که بشود در چند سطر آورد .

در یک گفت و گو مدیرکل دفتر وزارتی بیان داشته که ضعف مشاور دبیرستان می تواند یکی از عوامل مهم بوده باشد اما آیا این موضوع تا چه اندازه می تواند صحت داشته باشد ؟

من فکر می کنم ساده انگارانه ترین توجیه و توضیح به این سئوال همین موردی باشد که مدیر کل دفتر وزارتی عنوان کردند یعنی "ضعف از مشاوره بوده"  باشد.

در بهترین حالت اگر مشاوری بتواند بالاترین راندمان خود را داشته باشد با توجه به زمانی که در یک دبیرستان حضور دارد باز نمی تواند از پس فراوانی مشکلات یک دبیرستان بر بیاید .

بگذارید کمی روشن تر صحبت کنم :
بر اساس تعریف مشاوره در دبیرستان ، به ازای هر 15 نفر دانش آموز یک ساعت مشاوره به دبیرستان تعلق می گیرد . یعنی اگر یک مشاور 24 ساعت در یک دبیرستان حضور داشته باشد آن دبیرستان باید جمعیت دانش آموزیی معادل 360 نفر داشته باشد. اما از 24 ساعت حضور مشاور در دبیرستان باید 10 ساعت بابت تدریس در کلاس درس کسر گردد یعنی یک مشاور باید 10 ساعت در طی یک هفته مشغول به تدریس باشد به تعبیری برای آن 360 نفر دانش آموز فقط 14 ساعت مشاوره تعلق خواهد گرفت .

این کف داستان است ؛ حال به این میزان کارهای جانبی که به مشاوره سپرده می شود نیز اضافه شود ؛ بخش زیادی از نیروی مشاوره صرف تکمیل پرونده های مشاوره ای و تحصیلی می شود که عمدتا یا موازی کاری هستند  و یا به راحتی می تواند با تولید نرم افزار های مناسب این کارها را از دوش مشاوران برداشت که بتوانند به امر مشاوره تخصصی خود مشغول شوند .

با احتساب به موارد بالا باید بگویم اگر ساعت کار بر روی پرونده ها مشاوره ای را میانگین 7 ساعت در هفته در نظر بگیریم عملا برای مشاور فقط 7 ساعت باقی خواهد ماند که بتواند با 360 نفر دانش آموز مشاوره داشته باشد .طبیعی است با این میزان ساعت ؛ کاری نمی توان از پیش برد مگر اینکه از مشاوران انتظار معجزه داشته باشیم  !

نکته مهم تر این است که با توجه به اینکه در سیستم آموزشی جدید مشاوران از متوسطه دوم به متوسطه اول انتقال داده شده اند با این حساب  در متوسطه دوم هیچ مشاوری مشغول به کار نیست و از قرار معلوم این دختر نوجوان سال سوم دبیرستان بوده که احتمالا در دبیرستان مشاور نداشته است .

استدلال آموزش و پرورش برای انتقال مشاوران به متوسطه اول با علم به اینکه در متوسطه دوم فراوانی مشکلات زیادی وجود دارد و دانش آموزان اوج دوران بلوغ را پشت سر می گذارند این بوده که بتوانند موضوع هدایت تحصیلی را به خوبی اجرا کنند . اما اگر فرض بگیریم سخن مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران درست باشد در حال حاضر 1300 نیروی مشاور در متوسطه اول کمبود وجود دارد یعنی همان هدایت تحصیلی نیز در حال حاضر به گونه در هوا باقی مانده است و هم اکنون پایان سال تحصیلی فرا رسیده .

با احتساب به این موارد اگر بخواهیم مشاوران را مقصر بدانیم این تقصیر در حد بسیار ضعیفی خواهد بود از این روی می گویم حرف مدیرکل دفتر وزارتی صرف یک توجیه ساده انگارانه است .

من بهتر این می دیدم که مسئولین آموزش و پرورش شهامت این را داشتند که بگویند وقتی ما سرانه مدارس را نمی توانیم بدهیم ؛وقتی ما 200 هزار نیروی مازاد داریم ، وقتی ما 1300 مشاور فقط برای شهر تهران کم داریم ، وقتی ما معوقات زیادی داریم و موارد بی شمار دیگر  ... مرگ یک دانش آموز برایمان اولویت صدم است ؛ لذا معتقدم چنین پاسخ سطحی از یک مدیر ارشد وزارت خانه نشان از آن دارد که مرگ آموزش و پرورش فرا رسیده است !
شما چه نظري داريد؟
-

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محمدسالاری
Iran, Islamic Republic of
موافقم
Iran, Islamic Republic of
من خودم مشاور مدرسه هستم و۱۲ ساعت در متوسطه اول ۱۲ ساعت در متوسطه دوم کار میکنم . و خودم معتقدم که مثل سال های قبل در مدرسه کارایی نداشتم و فرصت برای ارتباط با دانش آموزان بسیار کم است و محدود میشود به زنگهای تفریح یا ساعاتی که با اصرار از دبیران گرفته میشود، که آن هم بیشتر به مطرح کردن انتخاب رشته یا کنکور میگذرد.
مشاور
Iran, Islamic Republic of
پیدا کردن دیوار کوتاه متاسفانه ساده ترین راه حل مشکلات شده در حالی که چنین مسایلی ریشه های عمیقی در ساختار اجتماعی جامعه داره
مشاوران مدرسه با توجه به ساعت کاری و کم لطفی های سیستم آموزش و پرورش بهشون اگر از عهده مشاوره تحصیلی دانش آموزان هم بربیان قابل ستایشه!
مشاوره فرآیندی زمان بر و انرژی گیر هست که در صورتی که شرایطش کاملا مهیا باشه میشه ازش چنین انتظاراتی داشت نه با وضعیت فعلی!
مشاورمدرسه
Romania
مسئولین آموزش وپروش هیچ وقت شهامت پذیرفتن واقعییات آموزش وپرورش رونداشتن وندارن وهمیشه هم دیواری کوتاه ترازمشاوره پیدانکردن
o.s
Iran, Islamic Republic of
با سلام
بنده هم مشاور دبیرستان متوسطه اول وارشد بالینی هستم.واقعا ممنونم ازنقد وبررسی و تحلیل واقعیت موجود آموزش و پروش کشورمون.
اری این موارد حتی در شهرستانهای کوچک هم بسیار موجود است و مرتب مشاوران رو با این ساعات موظفی و برنامه های حاشیه ای و تصویرو فیلم برداری پر میکنند و انتظار دارند تمامی مشکلات در مدرسه تو مواقع اضطراری سنگ صبور مشاور باشد و بس...
با احترام
ع ا
Iran, Islamic Republic of
با سلام احترام از اینکه مورد نقد وبررسی قرار دادید متشکر ساده ترین شکل نگاه منطقی و علمی به موضوع این است که ۱ باید موضوع یا مشکل دقیقا پیدا شود نه به عنوان خبر یا تیتر روزنامه باشد. ۲ تعریف موضوع یا مشکل انجام شود که خود جزیی از حل مشکل است. ۳ علل. و عوامل مشکل یا ریشه های ایجاد مشکل شناسایی به روش علمی شود نه روش های دیگر ۴. راهکارهای علمی و عملی کاهش یاحل مشکل شناسایی شود ۵ بهترین راه حل انتخاب شود ۶ راه حل اجرایی شود ۷ نتیجه اقدامات بررسی شود و پیگیری و تداوم در داشتن نتیجه مطلوب ۸ تقاضا دارم با نگاه دلسوزانه و علمی آموزش و پرورشی که اهداف بلند تعلیم و تربیت را پایه های اصلی وجود خود باید بداند وباید این روش در باطن این ا رگان نهادینه و در تک تک امورات او بروز و ظهور داشته باشد مورد بررسی قرار گیرد (از نگاه روان شناسی و مشاوره دخیل دانستن یک عامل در بروز مشکل خطاست و راهیست غیر علمی ) در پایان از مسولین محترم آموزش و پرورش. خواهشن تقاضا دارم ۱. مشاور را تعریف کنند ۲. شرح وظایف دقیق و علمی مشاور را ابلاغ نمایند ۳. مبنای میزان فعالیت مشاور را باروش درست اعلام کنند ۴. امکانات و تسهیلات لازم مشاوره را به حداقل تعیین کنند. ۵. بعد مشاور یا مشاوره را ارزیابی و نقد بکنند با آرزوی موفقیت همه عالمان و عاملان دلسوز
خ ن
Iran, Islamic Republic of
موافقم
مجید رشیدی
Germany
من خودم مشاور هستم . موافق این نظر هستم که فرصت برای مشاوره با دانش آموزان خیلی کم هست , وهمچنین دیوار مشاوران همیشه کوتاه است همه کاسه ها را سر مشاوران می شکنند و هیچ مسئولی هم از آموزش و پرورش از مشاوران حمایت نمی کن .چرا؟چرا؟
سید محمد جواد سجادیان
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود سپاس نهایت تشکر را دارم :

اقای دکتر من خودم مشاور مدرسه هستم تمامی چیزایی گفتید حقیقت تلخی بود حقیقتی که ما مشاورین سال ها آن را تجربه می کنیم ، واقعا" صحبتاتونو باید با طلا نوشت ، ایا مسئولین می شنوند چقدر ما باید ناراحت باشیم و غصه بخوریم از این اتفاقات چقدر برای من مشاور این اتفاقات زجر اور است .

دردها زیادن ولی مرحمی نیست .

خدایا خودت به فریادمان برس .....
Romania
سلام وقتي مشاورين رامجبور به فعاليتهاي حاشيه اي ميكنند ديگر زماني براي مشاوره وارتباط با دانش آموزان نميماند.
موافق
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مشاور را كم كار ميدانن
Iran, Islamic Republic of
وقتی جناب دکتر مظفری با شهامت تمام در همایش جلو حدود 1000مشاور ومدیر مدرسه اعلام کردند که مشاوران باید فقط مشاوره تحصیلی بدهد و پرونده مشاوره ای تکمیل کند ومشاوره سازشی کار کلینیک هاست بنابراین کلا این جریان از دوش مشاوران ساقط می گردد ظاهرا مسولان ما اصلا از جو مدارس و میزان نیاز دانش اموزان به وجود مشاور خبر ندارند
...
سلام من موافق حرفای شما هستم من خودم مشاور یکی از مدارس هستم در شش مدرسه مشاور هستم تازه دو تا مدرسم مختلطه نظر مدیر کل وزارتی چیه
به کودک‌تان نامه بنویسید
این رفتارها مردان را روانی می‌کند!
چرا روان‌آزار‌ها، کاریزماتیک و جذابند؟!
توانایی نه شنیدن
این جملات منفی را به دلبندتان نگویید
اصلی‌ترین اختلافات در دوران عقد و نامزدی
مردم خبر زده شده‌اند!
اعتیاد به دارو‌های آرام بخش چیست؟
تاثیر خشونت والدین بر کودکان
ارتباط خود زنی و پردازش درد
همراهی با افراد سمی و پیج‌های اینفلوئنسر‌ها آسیب‌زا است؟
روان‌شناس ایستاده
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ