جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۹
کد مطلب: 37372
۲
مدیر عامل جمعیت حمایت از بهداشت و روان جامعه

مراکز مشاوره های قبل از ازدواج ۷۰ درصد در کاهش طلاق نقش دارند

شبستان: دکتر ناصر قاسم زاد، مدیر عامل جمعیت حمایت از بهداشت و روان جامعه و مدیر کلینیک روان شناسی بهاران با بیان اینکه مراکز مشاوره های قبل از ازدواج تاثیر بسیار زیادی در کاهش طلاق دارند، گفت: اخیرا خبری مبنی بر افزایش مراجعه قشر جوان به مراکز مشاوره های قبل از ازدواج داشتیم. با توجه به ارتباطی که ما با مراجعه کنندگان می گیریم و پیگیری هایی که خود جوانان در این زمینه دارند، نشان می دهد که بیش از 60 تا 70 درصد این مشاوره ها تاثیرات مثبتی در کاهش طلاق داشته است.

وی با بیان اینکه افرادی که به مراکز مشاوره ها مراجعه می کنند خود اعتقاد به مشاوره دارند، بیان کرد: مراجعه کنندگان ما کسانی هستند که باور دارند روانشناسی، مشاوره و خدمات ارایه شده در این مراکز می توانند در حل مشکلات شان به آنها کمک کند. در اغلب این مراجعان تاثیرات مثبت این مشاوره ها را به عینه مشاهده می کنیم. اخیرا هم خبری مبنی بر رشد توقف طلاق در جامعه داشتیم، خبر بسیار خوبی است به نظر بنده اتفاقات خوبی در حال رخ دادن در جامعه است.

مدیر عامل جمعیت حمایت از بهداشت و روان جامعه در ادامه تصریح کرد: یک بخشی از این اتفاقات خوب این است که جوانان آگاهانه ازدواج کنند، تکلیف ما در مراکز مشاوره آگاهی دادن به مردم برای یک ازدواج موفق و کارآمد است.

وی با اشاره به مشکلات و عواقب ازدواج های ناموفق اظهار کرد: از دل ازدواج ناموفق،‌اعتیاد، طلاق، روابط های غیرعرف و دیگر آسیب ها اجتماعی به وجود می آید.

قاسم زاد بر نقش مهم سازمان های مردم نهاد در ازدواج موفق و آگاهانه به مردم تاکید کرد و افزود: این سازمان ها از دل مردم برخواستند، یک سری آموزش ها (چگونه درست زیستن، چگونه ازدواج سالم داشتن، چگونه درست بچه دار شدن) برای بهزیستی شهروندان  در سازمان های مردم نهاد ارایه می شود که همان اهداف پیشگیری را در نظام سلامت دارند. این اقدامات در ان جی اوها انجام می شود.

وی از راه اندازی مرکز مشاوره آموزش حین، قبل و بعد از ازدواج خبر داد و گفت: لذا لازم است این انجمن ها برای تقویت و گسترش ،مورد حمایت های دولتی قرار گیرند و در کل کشور شبکه سازی شوند اما باید ابتدا فرهنگ درست زیستن را به مردم آموزش دهیم، شاید با آموزش در این انجمن ها حتی نیاز به مشاوره های فردی هم نباشد، چون وقتی افراد تحت آموزش قرار می گیرند انتخاب درست را می کنند لذا وقتی زوج ها در غربالگری متوجه می شوند  که با این خانم یا آقا به مشکل برخواهند خورد، حواس شان است که باید به مشاوره فردی مراجعه کنند، بنابراین در مشاوره های قبل، حین و بعد از ازدواج کارگاه های آموزشی نقش اول را دارند.در حال حاضر بخشی از خدمات این کارگاه ها توسط کلینیک ها ارایه می شود ،یک بخشی هم ان جی اوهای این حوزه ها هستند.

قاسم زاد با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد موجود هیچ تناسبی با جمعیت 70 میلیونی کشور ما که 40 میلیون آن را جوانان تشکیل می دهند ندارند، اظهار کرد: باید این بخش هم توسط دولت و هم  توسط دستگاه های متولی مانند شهرداری تهران، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، استانداری و سایر دستگاه ها مورد حمایت قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بنده نماینده سازمان های مردم نهاد در استانداری تهران هستم در طول مسئولیت خود تلاش کردیم تعداد ان جی اوها را بیشتر و صدور مجوزها را آسان تر کنیم تا مردم مشارکت بیشتری داشته باشند.

مدیر کلینیک روان شناسی بهاران با بیان اینکه یکی از دلایل کم توجهی به مراجعه به روانشناس و مشاوره کم توجهی وزارت بهداشت است خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در کتاب کار خودش موضوع سلامت روان را محدود به تخت ‌های روانپزشکی در بیمارستان ها کرده است.

 قاسم زاد با بیان اینکه برای نخستین بار دوره‌های مشاوره پیش از ازدواج به صورت رایگان برای جوانان درآستانه ازدواج برگزار می شود بیان کرد: هزینه آن را وزارت ورزش و جوانان پرداخت می کند.
این طرح بصورت آزمایشی در شهر تهران درحال برگزاری است که درصورت موفقیت، دراستان تهران و سپس در شهرستان ها  نیز برگزار خواهد شد.

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين