جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۰:۱۲
کد مطلب: 37390
۱

حقایقی کمتر گفته شده درباره پدر علم داروسازی نوین ایران

حقایقی کمتر گفته شده درباره پدر علم داروسازی نوین ایران
به گزارش باشگاه خبرنگاران عباس شفیعی رییس سابق و استاد ممتاز دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و چهره ماندگار پزشکی پس از خونریزی مغزی و طی دوره بیماری در نهایت 26 خرداد ماه بهار زندگی اش به خزان رسید.
 
وی که رییس مرکز تحقیقات دارویی بود را می توان معمار داروسازی نوین کشور به شمار آورد، فردی که دستاوردهای زندگی اش را نه تنها برای استفاده خود بلکه برای خدمت به جامعه ارائه کرد و نتیجه آن چهره ماندگار شدن در عرصه داروسازی بود عنوانی که شاید بتوان آن را جبران بخشی از زحمات و خدماتش دانست. 
 
شفیعی که جز  100 دانشمند برتر جهان محسوب می شود، هیچ گاه از خدمت به خلق فروگذار نکرد و حتی در یکی از سخنرانی هایش که به منظور تجلیل از 50 سال تلاش و خدمات ارزنده او در 29 اردیبهشت 1389 برگزار شد، چنین گفت:"آن چیزی که من را خوشحال می کند خدماتی است که ارائه می دهم و برایش مهم نیست که چهره ماندگار بشوم یا نشوم. برایم مهم نیست که فلان جایزه را به من می دهند یا نمی دهند. برای من مهم این است که چقدر میتوانم خدمت کنم".
 
تجلی خدمت به مردم در حرفه استادی دانشگاه 
گاه علاقه به حرفه ای خاص به حدی در افراد ریشه دوانده که رسیدن به هر موفقیتی آنها را از دستیابی به هدف اصلی باز نمی دارد. می توان این خصیصه را کلیدی طلایی برای به اهداف والای زندگی دانست. 
 
عباس شفیعی نمونه بارزی از انسان هایی با چنین خصیصه ای است. وی پس از اتمام موفقيت‌آميز تحصيلات خود با وجود برخورداری از بهترين موقعيت و شرايط برای ماندن در دانشگاه‌های آمريكا با دستانی پربار و باانگيزه‌ ايجاد تحول در بخش داروسازی كشور، به وطن بازگشت. شفیعی که به حق به تمام خواسته های ذهن خود جامه عمل پوشاند، مانند ستاره ای در آسمان علمی کشور درخشید و جاودان شد. 
 
در این میان به بخشی از زندگی پربار این دانشمند و چهره ماندگار علوم پزشکی کشور اشاره می کنیم. 
دکتر عباس شفیعی در سوم مهرماه سال 1316 در تهران به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان ترقی گذراند. وی در دوره متوسطه شاگرد کوشایی بود و در دبیرستان بدر محله امامزاده یحیی و دارالفنون به تحصیلات خود ادامه داد. در این دوران با علاقه فراوانی که به شیمی پیدا کرده بود، در کنکور دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی شرکت کرد. 
 
این چهره ماندگار علوم پزشکی به دلیل استرس در روز امتحان و با وجود اینکه به تمام موارد آزمونی تسلط داشته اما بنا به تقدیر در کنکور پزشکی قبول نمی شود و با شرکت در کنکور دانشکده علوم در رشته شیمی پذیرفته می شود، با وجود کسب رتبه اول دانشگاه در رشته شیمی به دلیل آرزوی استادی دانشگاه، در سال 1336 در کنکور رشته داروسازی شرکت کرد که به عنوان شاگرد ممتاز در کنکور وارد این دانشکده شد.
 
وی با کسب معدل 19.70 از دانشکده داروسازی درسال 1341 فارغ التحصیل شد و طبق قانونی مصوب در آن زمان در مجلس، برای پذیرش بورسیه در دانشگاه کلمبیای آمریکا اقدام کرد که با وجود نداشتن مدرک تافل با پذیرش وی به خاطر معدل بالا موافقت شد. 
 
بازگشت به ایران برای انقلاب در آموزش کشور 
چهره ماندگار علوم پزشکی به خاطر عشق به وطن و ایجاد تحول در عرصه آموزشی و تدریس کشور به رغم برخورداری از امکانات فراوان، از آسایش چشم پوشی کرد و معمار علم داروسازی نوین در ایران شد. 
 
مرحوم پروفسور شفیعی علت موفقیت های خود در دوران تحصیل را مطالعه تمام مراجع مربوط به رشته خود می دانست و با وجودی که در کشور آمریکا امکانات فراوانی برای تحقیقات برای وی فراهم بود به خاطر دین به کشور و ایجاد تحول در نظام آموزشی پس از پایان تحصیلات در سال 1346 به ایران بازگشت. 
 
وی پس از بازگشت به کشور در دانشگاه تهران به تحقیقات خود ادامه داد و پس از ورود به دانشکده داروسازی پی برد نمی تواند در ایران همانند آمریکا به فعالیت های خود ادامه دهد، با این وجود پس از 2 سال در حدود 40 مقاله ارائه داد که زمینه دستیابی وی به دانشیاری را فراهم کرد.
 
این بنیانگذار داروسازی نوین در کشور برای ایجاد تحول در سیستم آموزشی دوره های PHD را پایه گذاری و به همین منظور شروع به تدریس تمام دروس در دانشگاه کرد. 
 
دکتر شفیعی در طول سال های جنگ تحمیلی در شناسایی و خنثی سازی حملات شیمیایی عراق فعالیت های زیادی انجام داد و همواره بر خدمت به مردم تاکید داشت که بخشی از جوایز این استاد، دریافت نشان افتخار دانش از رييس‌جمهور، کسب سه مرتبه جايزه اول جشنواره رازی، شیمی دان برجسته سال، داروساز برجسته و نمونه کشور و دانشگاه تهران، كسب جايزه اول تحقيقات جشنواره خوارزمی و جايزه اول آموزش در کنار بسیاری از دستاوردهای ایشان است. 
 
به‌پاس زحمات و تلاش‌های علمی، در چهارمین دوره همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۳ به‌عنوان چهره ماندگار علم پزشکی انتخاب شد. استاد شفیعی علاوه بر اینکه یک چهره شاخص علمی است یک انسان موحد است و نزدیک به 6 دهه در عرصه علم و دانش فعالیت کرد که شاگردان وی از استاد با خصوصیاتی چون وارستگی، دیانت، پشتکار و عرق ملی یاد می کنند.
 
مراسم تشیع جنازه پروفسور شفیعی صبح امروز با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، معاونان وی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئولان دانشگاه و جمع کثیری از شاگردان و دوستداران ایشان درساختمان قدیم دانشکده داروسازی برگزار شد. 
 
یادآور می شود مراسم ترحیم آن استاد فقید از ساعت 14 تا 15:30 دقیقه روز شنبه 29 خرداد 95 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود. 
 
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.