کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پيامد برخورد ناصحیح خانواده با معتاد در حال درمان از نظر يك متخصص

29 خرداد 1395 ساعت 15:43

متخصص روانپزشکی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: برخورد ناصحیح خانواده با معتاد در حال درمان، موجب شکست روند درمان آن معتاد می گردد.


دکتر منصور شکیبا در گفت وگو با ایسنا، افزود: اغلب معتادانی که قادر به ترک مستمر اعتیاد شده اند از پشتیبانی خانواده خود بهره‌مند بوده اند.
وي ادامه داد: اعضای خانواده می توانند با حمایت خود از رفتارهای مغایر با اعتیاد، موفقیت‌های بیمار را تقویت کنند. شکیبا با اشاره به اینکه کمک به معتاد برای بهبود یافتن، نیاز به حوصله دارد اظهار کرد: دادن آرامش به فرد معتاد در جهت بازسازی اعتماد به نفس، کمک به بازسازی ارتباط فرد معتاد با اعضای خانواده و انجام تفریحات سالم از جمله اقدامات موثر از جانب خانواده هاست که با انجام آن فرد معتاد به ترک اعتیاد خود مشتاق تر می‌شود.

وی همچنین باج دادن، سرزنش کردن و تحقیر و مقایسه کردن، پرخاشگری و خشم، تمسخر، تهدیدهای توخالی، تهدید و التماس را از جمله رفتارهای نامناسب با معتادان عنوان کرد و گفت: انجام دادن اینگونه رفتارها موجب می شود که فرد معتاد از ادامه روند درمان دلسرد شده و درمان وی با شکست مواجه شود.
شکیبا همچنین با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین آفات درمان اعتیاد مشاجرات خانوادگی است، به خانواده های معتادان توصیه کرد با کنترل خشم از بروز استرس در فضای خانواده جلوگیری کنند چرا که بروز تنش ها نیز یکی از مواردی است که فرد را به بازگشت به سمت مواد مخدر سوق می دهد.


کد مطلب: 37404

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37404/پيامد-برخورد-ناصحیح-خانواده-معتاد-حال-درمان-نظر-يك-متخصص

میگنا
  https://www.migna.ir