پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ تير ۱۳۹۵ / ۰۲:۰۴
کد مطلب: 37451
۱
نگرانی وزارت بهداشت از موج جدید مهاجرت‌ها به ایران

هزینه‌های میلیاردی ایران برای واکسیناسیون و بهداشت افغان‌ها

هزینه‌های میلیاردی ایران برای واکسیناسیون و بهداشت افغان‌ها
دکتر محمد مهدی گویا در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص اقدامات وزارت بهداشت در زمینه بهداشت عمومی  جمعیت پناهنده و مهاجر به کشور گفت: بخشی از خدمات به صورت جاری همیشه وجود دارد.  درهمین راستا حدود ۱۰ تا ۱۵ مرکز بهداشتی درمانی در اردوگاه‌های شهرهای مختلف که پناهندگان در آن زندگی می‌کنند، مشغول به ارائه خدمت هستند. همچنین این خدمات در ۷۷ پایگاه بهداشتی ویژه مهاجرین و پناهندگان افغان نیز ارائه می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه در هیچکدام از مراکز بهداشتی و درمانی تفاوتی میان ارائه خدمات میان جمعیت ایرانی و پناهندگان وجود ندارد، افزود: همه خدمات بهداشتی اولیه برای مهاجرین و پناهندگان رایگان است.

گویا ادامه داد: خدمات ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها، آموزش شیوه زندگی سالم، خدمات بهداشت باروری مطابق خدماتی که به مردم ارائه می‌شود و حتی کمی بیشتر از آن، از جمله اقداماتی است که توسط وزارت بهداشت برای این جمعیت انجام می‌شود.

۱۵ مرکز زایمانی ویژه مهاجران و افاغنه

برنامه وزارت بهداشت برای کنترل سرخک و فلج اطفال

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به اختصاص بیش از ۱۵ مراکز زایمانی ویژه  برای جمعیت مهاجر و پناهنده در بعضی از مناطق خاص کشور، ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت، اجرای برنامه واکسیناسیون است. ما نه تنها این خدمات را برای هر کودک مهاجر و پناهنده به صورت عادی ارائه می‌کنیم، بلکه برای این جمعیت خدمات ویژه‌ای نیز در نظر گرفته‌ایم. در مقاطعی از سال برای پیشگیری از فلج اطفال، در یک بازه کوتاه چند روزه جمعیت وسیعی را در مناطقی که احتمال می‌دهیم خطر ورود بیماری وجود داشته باشد، واکسینه می‌کنیم. به این ترتیب حدود ۲۰۰ هزار نفر طی دو تا سه نوبت، گاهی تا چهار نوبت در سال این واکسن را دریافت می‌کنند.

وی افزود: سال گذشته حدود ۵۰۰ مورد سرخک در کشور شناسایی شد که بیشتر آنها از میان جمعیت مهاجر و پناهنده بودند. ما در مرحله حذف بیماری سرخک در کشور قرار داریم، به همین خاطر برای ما اهمیت زیادی دارد که به این هدف هرچه زودتر دست پیدا کنیم.   

به گفته وی، سال گذشته حدود یک میلیون نفر علیه سرخک واکسینه شدند که ۲۰۰ هزار نفر از میان جمعیت مهاجر و پناهنده بودند. همچنین وزارت بهداشت طی چهار نوبت، در چهار سال مختلف متولدین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ را از بین جمعیت مهاجر و پناهنده علیه ویروس هپاتیت B واکسینه کرد.

نگرانی وزارت بهداشت از موج جدید مهاجرت

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، همچنین از موج جدید مهاجرت‌ها به کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: ما از سال گذشته شاهد موج جدید مهاجرت به کشور هستیم. قبلا بیشتر کسانی که به ایران مهاجرت می‌کردند جویای کار، جوان و جزو افراد سالم جامعه بودند. اما امروز بخش قابل توجهی از جمعیت مهاجر، زنان و کودکان هستند که نیاز به خدمات و مراقبت‌های ویژه‌ای دارند و برنامه واکسیناسیون آنها باید کنترل شود.

گویا با بیان اینکه در کشورهای مبداء جمعیت مهاجر و پناهنده  برنامه واکسیناسیون به قوتی که در ایران وجود دارد، نیست، اظهار کرد: ما مجبورهستیم این خلاءها را در یک فرصت زمانی بسیار کوتاه پرکنیم که انرژی و وقت زیادی می‌برد و احتیاج به نیروی انسانی بیشتری دارد.

وی افزود: موج جدید مهاجرت بیشتر از کشورهای پاکستان و افغانستان است. در مقاطع زمانی مختلف بار بیماری‌ که این جمعیت تحمیل می‌کند، متفاوت است. گاهی اوقات این بیماری‌ها با واکسن قابل پیشگیری هستند که برای ما اهمیت زیادی دارند. به خصوص فلج اطفال و سرخک که در مرحله ریشه کنی و حذف آن در کشور قرار داریم. در بعضی موارد بیماری‌هایی که از طریق آب و غذا منتقل می‌شوند نیاز به پیشگیری و درمان دارند. برخی بیماری‌ها نیز مزمن هستند؛ به خصوص در جمعیتی که ساکن می‌شوند. مثل بیماری سل و سل‌های مقاوم به درمان. در نتیجه باید با یک برنامه‌ریزی ویژه با آنها برخورد کنیم.

۱۰ میلیاردتومان، هزینه سالیانه خدمات بهداشتی مهاجرین و پناهندگان

وی همچنین به هزینه بالای ایران برای ارائه خدمات بهداشتی به مهاجرین و پناهندگان اشاره کرد و گفت: سالانه حدود ۱۰ میلیارد تومان برای خدمات بهداشتی این جمعیت هزینه می‌شود. وزارت بهداشت حدود چهار برابر آنچه کمیساریای عالی پناهندگان برای ارائه خدمات بهداشتی در اختیار وزارت بهداشت قرار داده‌است، هزینه می‌کند و ما انتظار داریم کمیساریای عالی پناهندگان  این موضوع را مورد ملاحظه و در دستور کار خود قرار دهد.

رییس مرکز  مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین گفت: خدمات بهداشتی که در جمهوری اسلامی ایران به جمعیت مهاجر و پناهنده ارائه می‌شود با کشورهایی که این جمعیت به صورت دائم یا موقت در آنجا زندگی می‌کنند، یکسان نیست وبه مراتب از آنها بالاتر است.

 

مرجع : خبرگزاری ایسنا migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم