کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ریشه اضطراب در کنکور را بخشکانید

15 تير 1395 ساعت 16:56

یک مشاور تحصیلی گفت: اصلی‌ترين پارامتر در رفع اضطراب و ايجاد آرامش، كشف ريشه‌ی ترس است.


محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران در خصوص رفع اضطراب در داوطلبان کنکور با بیان اینکه در بیش از 80 درصد موارد، علت ترس روشن نیست، گفت:‌ این موضوع به خاصیت «پیوسته‌سازی» ذهن افراد بستگی دارد؛ این خاصیت موجب می‌شود زمانی كه برای دست‌یابی به آرامش به موضوعی فكر می‌كنیم، به صورت ناخودآگاه ذهن ما در دنیای تخیلات سیر كند و ما از موضوع اصلی دور شویم.
وی ادامه داد: بهترین روش ریشه‌یابی علل ترس ها بدون خاصیت پیوسته‌سازی ذهن، نوشتن علت ترس بر روی كاغذ است که دانش آموزان بایستی این كار رابه روش بارش مغزی(بارش مغزی یعنی پیرامون یك موضوع هر آن‌چه را كه به ذهن خطور می‌كند، بیان كنیم) انجام دهند،هفت دقیقه به خود فرصت داده تا هر آن‌چه را كه می‌توانند، بنویسند.
 
این مشاور تحصیلی بیان کرد: نوشتن علت اضطراب دو مزیت دارد؛‌ که اول باعث شفاف‌سازی و از بین‌رفتن ابهام در علت ترس است و دوم باعث حذف بسیاری از ترس‌ها  می‌شوند.
 
پوردستمالچی بنابر این مزایا به دانش آموزان توصیه کرد:
ترس‌هایتان را بنویسید و اصلی‌ترین عوامل آن را معین كنید.
 
آرامش چگونه می‌آید؟
این مشاور تحصیلی خطاب به داوطلبان در خصوص حفظ آرامش با اشاره به اینکه ترس از افتادن تنها عامل عدم موفقیت در طی‌كردن مسیر است؛ زیرا تمامی شرایط به جز ارتفاع ثابت مانده، اظهار کرد: تصور كنید باید طول یك چوب بلند با عرض كم(مثلاً بیست سانتی‌متر) را كه روی سطح زمین قرار گرفته است طی كنید، بدون این كه پای شما به سطح زمین برخورد كند. مسلماً به راحتی می‌توانید این كار را انجام دهید. اما اگر همین چوب به ارتفاع 100 متری سطح زمین منتقل شود، عبور و طی مسیر از روی چوب بسیار دشوار می شود و با ترس زیاد و احتمالاً افتادن همراه است. 
 
وی ادامه داد: اكنون تصور كنید در شعاع بسیار وسیعی تورهای حمایت‌كننده گسترده شده كه قطعاً شما را حفاظت می کند و پس از افتادن هیچ صدمه‌ای نخواهید دید. اگر خوب فكر كنید احساس می‌كنید شرایط گذر كردن و طی‌كردن چوب بسیار راحت‌تر است به راستی دلیل این موضوع چیست؟
 
پوردستمالچی یادآور شد: اگر پس از یافتن ریشه‌ی اضطراب تورهای حمایت‌كننده خود را بسازید و به آن‌ها ایمان داشته‌باشید، احتمال موفقیت شما (عبور از مسیر) بسیار بیشتر می شود. ساختن تورهای نجات بسیار ساده است، كافی است فرمول زیر را استفاده كنید: می‌ترسم از این كه ... و سپس اگر اتفاق بیفتد در عوض ...
 
وی به داوطلبان توصیه کرد: یادمان باشد، تورهای حمایت‌كننده صرفاً برای ایجاد آرامش و در نهایت رسیدن به هدف است و نباید باعث سستی شود.
 


کد مطلب: 37581

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37581/ریشه-اضطراب-کنکور-بخشکانید

میگنا
  https://www.migna.ir