جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ / ۲۳:۲۷
کد مطلب: 37601
۱
هجمه علیه جامعه پزشکی منصفانه نیست

همراهی زاید الوصف جامعه پزشکی برای اجرای طرح تحول

همراهی زاید الوصف جامعه پزشکی برای اجرای طرح تحول
در جامعه ما از قدیم الایام یکی از تفکرات رایج بین همه پدرها و مادرها تشویق فرزندان به علم آموزی و یکی از رشته های مورد علاقه تمام خانواده ها برای تحصیل فرزندشان "پزشکی " بوده است . اما همین رشته مورد علاقه و سپیدپوشان آن این روزها با هجمه های مختلفی مواجه شده اند بطوری که اگر بخواهیم ارزش علم و علم آموزی را در یک کشوری طی سال ها با روش های نابخردانه پایین بیاوریم یک آسیب بزرگ ملی به جامعه وارد کرده ایم و در سال های آتی دیگر کسی تمایل به تحصیل در این رشته ها را نخواهد داشت.
 
اگر این رشته ها در سیر زمان رشته های ارزشمندی شدند به دلیل سرو کار داشتنشان با جان انسان ، سختی  درس خواندن و وجود یکسری ویژگی ها و خصلت های انسانی است که الزاما سایر رشته ها نیازمند آن نبودند.
 

جامعه پزشکی از خطا و اشتباه مبرا نیست
اگر جامعه پزشکی به مثابه یک قشر یا صنف در کشور محسوب شود این جامعه سپید پوش مانند هرقشر دیگری از خطا و اشتباه مبرا نیست اما باید به نکته هایی در همین زمینه توجه کرد از جمله این که هیچ پزشک و کادر درمانی قصد آسیب زدن به بیمار را ندارد و معمولا به قصد احسان و خیرخواهی این کار را انجام می دهد و ممکن است آن نتیجه ای که همراه بیمار فکر می کند حاصل نشود اما نباید از این مطلب غافل شد که شفا در دست خداست و پزشک تنها وسیله ای برای مداوای بیمار است بنابراین نباید این گونه تصور شود که اگر خطایی در درمان صورت می گیرد بطور معمول یک خطای عمدی است.
 
شکست طرح تحول بدون همراهی پزشکان قطعی بود
رضا لاری پور سخنگوی سازمان نظام پزشکی نیز در خصوص هجمه هایی که علیه جامعه پزشکی طی چند سال اخیر وجود داشته می گوید: اگر امروز رسانه ها توجه بیشتری به جامعه پزشکی نشان می دهند جدای از جذابیت مطالب پزشکی که قبلا هم وجود داشته بها دادن دولت تدبیر و امید به سلامت به عنوان یکی از اولویت های اول کشور است که مصداق بارز آن را می توان در طرح تحول سلامت مشاهده کرد.
 
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که بیمار نباید ذغدغه ای جز رنج بیماری داشته باشد ادامه می دهد : اجرای طرح تحول رضایت مردم و کاهش هزینه های درمانی را بر عهده داشت و تا حدودی توانست به گفته مقام معظم رهبری جامعه عمل بپوشاند اما افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی و کاهش پرداخت از جیبشان فشار سنگینی را به کادر درمانی وارد آورد یعنی پرچم درمانی که به اهتزاز درآمد اگر دو لکه هم بروی آن وجود داشت دیده شد و این توجه بیشتر ناشی از قرار گرفتن در همین اولویت است.
 
وی با اشاره به افزایش بار مراجعات به مراکز دولتی و این که کادر درمانی با همان تعدادنیروی انسانی مجبور شدند تا مراقبتهای بیشتری را انجام دهند ؛ اذعان می کند : این مراقبت با سختی و ساعات کاری بیشتری همراه بود که فشارهای مضاعف روحی و جسمی را به پزشکان و کادر درمانی وارد کرد  زیرا پزشک برای انجام کارهای درمانی مجبور بود تا ساعت بیشتری در بیمارستان حضور داشته باشد و اگرچه این امر برای دولت هزینه داشت اما برای مردم به صرفه بود.
 
لاری پور تاکید می کند: علیرغم همه معضلات و سختی ها جامعه پزشکی همراهی زاید الوصفی برای اجرای طرح تحول از خود نشان داد به طوری که اگر این همراهی نبود طرح تحول شکست می خورد .
 
به کجا چنین شتابان؟
اگر امروز در جامعه پزشکی فردی کارانه بالا مثلا ۴۰ میلیون تومان دریافت می کند حداقل بالای ۱۰۰ میلیون تومان کارکرد داشته است که دولت ۴۰ میلیون تومان آن را به وی پرداخت کرده که همین ۴۰ میلیون نیز با تواتر زمانی نامنظم و با فاصله زیاد از مبدا اولیه کاری که انجام شده به پزشک مربوطه پرداخت شده است
 
در کدام یک از مشاغل کشور ما باید به اجبار سرکار حاضر بود و سه شیفت کار کرد اما حقوق و مزایای یک شیفت را دریافت نمود آن هم در کنار مخاطرات و مشکلات روحی فراوانی که بعضا به دلیل آسیبی که به بیمار وارد می شود پزشک باید با خود حمل کند مثلا یک متخصص آنکولوژی همواره با بیماران صعب العلاج روبرو است که باید با روحیه ای بالا با این بیماران مدارا کند و به آن ها نیز روحیه دهد .
 
مشاور رییس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره می کند که اگر امروز که فیش حقوقی جامعه پزشکی به دلیل کارانه در فضای مجازی منتشر می شودبا چنین صعوبت های کاری روبرو هستند و حرفه پزشکی یک چنین ویژگی ای  دارد.
 
لاری پور با ابراز تاسف از این که عادلانه و منصفانه نیست فیش حقوقی افرادی که تلاش می کنند و بابت فعالیتی که انجام می دهند حقوق دریافت می کنند در فضای مجازی منتشر و با سایر صنوف قیاس شود؛ اذعان می کند : فیش حقوقی جامعه پزشکی از خطا و اشتباه مبرا و مطابق قانون است .
 
میزان خطای پزشکی در ایران کمتر از یک درصد است
امروز در کشور ما مردم برای هر نوع عمل جراحی و مراقبت درمانی نیاز به سفر خارج از کشور ندارند در حالی که از نظر تکنولوژی و لجستیکی جز کشورهای تراز اول نیستیم اما از نظر توانایی های علمی به آن اندازه از رشد و بلوغ رسیدیم که نیازهای درمانی را در خود کشور پاسخگو باشیم.
 
مشاور رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به این که باید از قداست جامعه پزشکی صیانت شود اظهار می کند : اگر رسانه ها به برخی از خطاها ی پزشکی اشاره می کنند بخشی از آن قصور طبیعی پزشکی است ونباید  اسم آن را تقصیر پزشکی گذاشت.
 
وی ادامه می دهد :اکنون زیر یک درصد خطای پزشکی داریم و این در حالی است که دومین علت عمده مرگ و میر افراد در کشورهای پیشرفته جهان مانند آمریکا خطاهای پزشکی است.
 
به گفته لاری پور هنوز هم ایران از نظر میزان خطای پزشکی در بهترین رتبه های جهانی قرار دارد و انصاف نیست که با چنین جامعه ای این گونه برخورد شودو اگر جامعه حرمت معلم ، دانشمند و فرهیختگان را پاس ندارد دگرگون شده و سبب می شود افراد از آرامش و آسایش لازم بهره مند نباشند  و در آینده نیز کسانی به سمت رشته های پزشکی روی آورند که خصلت ها و علاقه مندی لازم را نداشته باشند.
 
کمی تامل کافی است تا بدانیم به غیر از دانشجویان و دانش آموختگان  رشته های پزشکی کدام رشته های دانشگاهی ، دانشجویانش سال های تحصیل خود را به طرح و کشیک گذرانده اند و سرو کار شان  با دیه و گرفتاری هایی از این قبیل بوده است ؟
 
خدمات این قشر خدوم در عرصه های مختلف و فراز و نشیب هایی که جامعه با آن مواجه بوده از جمله سال های جنگ تحمیلی ، حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی بر هیچ کس پوشیده نیست و هنوز هم هستند پزشکانی که بدون هیچ نوع چشم داشتی درمناطق محروم و دور افتاده با وجود تمامی سختی ها و مشقات به ارائه خدمات درمانی به بیماران می پردازند و شاید بهتر باشد چشم ها را شست و جور دیگر به این قشر فرهیخته و زحماتشان نگریست.
 
گزارش از : زهرا رحیمی- باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن