پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۹
کد مطلب: 37604
۰
۴

تبعات ناگوار تصمیم جدید دولت برای سلامت روان جامعه

شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛
یادداشت – علی حسینی
-
سلامت روان اصل جدایی ناپذیر سلامت در جوامعی است که خواهان رسیدن به قله های پیشرفت در تمامی ابعاد هستند. افراد جامعه بایستی از سلامت کافی برخوردار باشند تا بتوانند در مسیر پیشرفت قدم بردارند. در حقیقت می توان بر این نکته تاکید کرد که سلامت روان، پیش شرط حضور مفید یک انسان در جامعه در مسیر پیشرفت خواهد بود.

در ایران سلامت روان سالیان پر فراز و نشیبی را به خود دیده است. از زمانی که جامعه ایرانی با مبحثی به نام روان آشنا شد تا امروز کشتی سلامت روان جامعه طوفان های زیادی را به خود دیده است اما هیچ کدام از این طوفان ها نتوانسته اند آن را از پای در بیاورند.

تصمیم های اشتباه برخی مدیران و نگاه های تنگ نظرانه که گاهی در حوزه سلامت به دیگر فعالان این حوزه دیده می شود، در بسیاری از موارد باعث شده است که نه تنها فعالان حوزه سلامت بلکه جامعه آسیب های جدی به خود ببیند.

در روزهای اخیر نامه نگاری وزیر بهداشت با حسن روحانی رئیس دولت یازدهم موجب شد تا بار دیگر این سوال پیش بیاید که باز هم تصمیم های اشتباه سلامت جامعه را به خطر خواهد انداخت؟  برای پاسخ دادن به این پرسش بایستی به محتوای نامه نگاه کرد. بر اساس این نامه وزارت بهداشت درخواست کرده است که در کنار چندین رشته دیگر، روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت و روانشناسی خانواده از وزارت علوم به وزارت بهداشت واگذار شود که البته رئیس دولت یازدهم هم با آن موافقت کرد.

آنچه که از ظاهر امر مشخص است به نظر می رسد که وزارت بهداشت با هدف آموزش بهتر در این چند رشته به دنبال ارتقای سلامت در کشور است اما نگاهی دقیق به این تصمیم گیری نشان می دهد که دارای تبعات و مشکلات فراوانی خواهد بود.

 

1- غلبه رویکرد زیست شناختی بر دیگر رویکردهای روانشناسی

مشکلات فراوان وزارت بهداشت با حوزه سلامت روان اولین معضلی است که پس از این تصمیم گیری گریبان این 3 رشته را خواهد گرفت. این مشکل اصولا به  نگاه پزشکان به مقوله سلامت روان باز می گرد. اصولا اکثریت پزشکان و روانپزشکان به سبب  حیطه تخصصی خود به روان انسان نگاه زیست شناختانه دارد. یعنی روان انسان را مسئله ای می دانند که تحت تاثیر مستقیم جسم قرار دارد و بر همین اساس هم هست که داروهای روانپزشکی مورد استقبال فراوان روانپزشکان قرار دارد. هر چند که معدود روانپزشکان با تجربه به این نتیجه رسیده اند که روان درمانی حلقه گمشده درمان های روانی است. 

جدای از قضاوت در مورد رویکرد زیست شناختانه به سلامت روان که یکی از چندین رویکرد موجود به روان انسان است، بایستی بر این نکته تاکید کرد که تصمیم فعلی دولت و وزارت بهداشت به این مسئله منجر خواهد شد که همین رویکرد زیست شناختی غالب بر دیگر رویکردها شود که مشکلاتی بزرگ در پس آن خواهد بود. البته از این پرسش نباید غافل شد که تا چه میزان این نگاه زیست شناختانه روانپزشکان با فرهنگ جامعه ایران اسلامی هماهنگ است.

 

2- بودجه 3 درصدی برای سلامت روان و مشکلات بیماران روانی

در درجه بعدی بایستی گفت که بر اساس اظهار نظر مسئولان*، بودجه سلامت روان تنها 3 درصد است و البته همین بودجه کم موجب شده است که بیماران این حوزه دچار مشکلاتی شوند که دردی بر بیماری آن ها اضافه خواهد کرد. کمبود تعداد بیمارستان های روانی در کشور، کمبود تخت های بیماران روانی، عدم رسیدگی های مناسب به بیماران این حوزه و ده ها مورد دیگر از جمله سوابق وزارت بهداشت در بحث سلامت روان است که نشان می دهد تاکنون این وزارت خانه نتوانسته است پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

 

3-تمام اختلالات روانی نیاز به بستری شدن ندارند

روان شناسی تنها مواجهه با بیماران روانی سایکوتیک(بیماران روانی حاد) نیست، بلکه سطوح پایین تر را هم در بر می گیرد. بسیاری از اختلالات روانی به هیچ وجه نیازی به بیمارستان و بستری شدن ندارند اما آنچه که از این تصمیم وزارت بهداشت مشخص است به نظر می رسد نگاه به این موضوع به گونه دیگری است.

 

4- سوابق کم وزارت بهداشت در حوزه آموزش روانشناسی

دیگر موضوعی که در این حوزه می تواند مشکل آفرین باشد، عدم دارا بودن سوابق کافی در سطح وزارت بهداشت برای آموزش رشته های مرتبط با سلامت روان است که اصل آن بر روان درمانی استوار می باشد. بدون شک پذیرش سالیانه تعداد کمتر از 100 نفر روانشناس توسط وزارت بهداشت برای آموزش در مقطع کارشناسی ارشد سابقه ای قابل توجه برای آموزش هزاران نفر دانشجوی شاغل به تحصیل در این حوزه نخواهد بود. همین مسئله باعث شده است تا این وزارت خانه تا حدود بسیار زیادی از مناسبات مرتبط با سلامت روان به دور باشد که قطعا می تواند در صورت اجرای این تصمیم مشکل ساز شود.

 

5-تصمیمی که نافی سیاست کلی سلامت است

 

در درجه بعدی شیوه اجرای این تصمیم هم خود در اساس نافی یکی از اصول سیاست های کلی سلامت** است. در بند سوم این ابلاغیه آمده است:  "ارتقاء سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی" آنچه که پس از اعلام این تصمیم گیری در جامعه به خصوص فعالان حوزه سلامت روان به وضوع نمایان شد، تنش آفرین بودن این تصمیم گیری بود.

 

همانطور که در اصل سوم سیاست های کلی سلامت آمده است یکی از اقدامات در این حوزه بایستی" رفع موانع تنش آفرین در زندگی فردی و اجتماعی" باشد که متاسفانه همین تصمیم گیری به نوعی تنش های جدی در جامعه روانشناسان و فعالان حوزه سلامت روان ایجاد کرده است.

 

در حقیقت تصمیم اخیری که توسط دولت برای سلامت روان جامعه گرفته شده است، نه تنها خود با تنش آفرینی، نافی اصول سیاست های کلی سلامت است، بلکه تبعاتی خواهد داشت که در آینده تنها مردم جامعه با آن روبرو خواهند شد. تبعاتی که با امضای حسن روحانی رئیس دولت یازدهم به وجود آمده و خواهد آمد.

----------

* رئیس سازمان نظام روانشناسی: تنها 3 درصد از بودجه سلامت به سلامت روان جامعه اختصاص میابد - خبرگزاری صدا و سیما

 

** ابلاغ سیاست‌های کلی «سلامت» - دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای
-
-
نظر شما درباره اين يادداشت چيست؟
-
-

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

روانشناس
Iran, Islamic Republic of
واقعا باعث تاسف است این اقدام وزارت بهداشت
دانش
Iran, Islamic Republic of
مطلب مفیدی بود و به تمامی جوانب پرداخته است
با تشکر از نویسنده مطلب و سایت میگنا
احمدوند
Iran, Islamic Republic of
قطعا همونطور که در این متن هم تاکید شده، این تصمیم جدید دولت تبعات فروانی خواهد داشت.
باید جلوی این تصمیم رو گرفت
داوطلب ارشد روان شناسی
Iran, Islamic Republic of
واقعا تصمیم نابجایی است و استقلال روان شناسی رو زیر چتر روان پزشکان نابود خواهد کرد مثل سرانجام علوم آزمایشگاهی
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی