جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ / ۰۱:۱۰
کد مطلب: 37635
۰

رصد آسیب های اجتماعی کشور/ ۱.۱ میلیون تماس با خط مشاوره بهزیستی

به گزارش مهر، دکتر انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری که به مناسبت اولین روز از هفته بهزیستی برگزار شد به فعالیت و اقدامات این سازمان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر این سازمان در مهار برخی آسیب های اجتماعی اقدامات موثری انجام داده به طوری که پیشگیری از معلولیت ها و توانمندسازی جامعه هدف جزو اهداف این سازمان محسوب می شود.

وی گفت: در زمینه آسیب های اجتماعی، ارتقای دانش و آگاهی جامعه یکی از موضوعاتی است که بهزیستی به آن ورود پیدا کرده، همچنین تقویت و افزایش تیم های اجتماع محور در زمینه اعتیاد اقدام دیگری است که انجام شده و در همین رابطه ۵ هزار تیم در ۵ هزار محله مستقر شده اند.

رئیس سازمان بهزیستی در مورد اقداماتی که برای کاهش ناشنوایی و تنبلی چشم انجام می شود نیز گفت: پوشش ناشنوایی را به بیش از ۹۰ درصد رسانده ایم و همچنین در بخش تنبلی چشم نیز قصد داریم در سال جاری این پوشش را به ۸۵ درصد برسانیم.

وی همچنین تاکید کرد: در بحث اختلال ژنتیکی در سه استان کرمان، مازندران و اصفهان آزمایش و مشاوره ژنتیک را اجباری کرده ایم که قصد داریم در آینده در استان های دیگر نیز این اقدام را انجام دهیم.

بندپی به ایجاد مراکز روزانه و شبانه برای توانمندسازی جامعه هدف اشاره کرد و گفت: بردن خدمات علمی و توانبخشی کودکان اوتیسم به منازل، برخورداری معلولان از وسایل کمک توانبخشی، ارائه خدمات تکمیلی برای اعتیاد، مسکن بهبودیافتگان و مداخلات اجتماعی برای کاهش آسیب های اجتماعی از جمله اقدامات سازمان بهزیستی است.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار تماس با خط مشاوره ۱۴۸۰ برقرار شد که توانستیم به ۶۰۰ هزار تماس پاسخ بگوییم همچنین با خط اعتیاد ۹۶۲۸ نیز ۳۸۰ هزار تماس داشتیم و در سال جاری قصد داریم خط مشاوره را در تهران به دو برابر برسانیم.

بندپی به پیشگیری از معلول زایی اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته با مداخلات و انجام آزمایشات ژنتیکی توانستیم با سقط از تولد ۹۰۰ کودک معلول جلوگیری کنیم که بار مالی این اقدام صرفه جویی ۱۵۰ میلیارد تومانی برای بهزیستی بود.

در برنامه ششم مشاوره و انجام آزمایش ژنتیک اجباری شده است

وی گفت: در حال حاضر ۲۶۰ مرکز ژنتیک با بهزیستی همکاری می کنند و در برنامه ششم اجباری کردن مشاوره و انجام آزمایش ژنتیک را گنجانده ایم و همچنین ثبت ازدواج در دفاتر رسمی منوط به داشتن گواهی آزمایش ژنتیک خواهد بود و به افرادی که توان پرداخت این آزمایش را نداشته باشند کمک خواهیم کرد.

بندپی همچنین در مورد بودجه بهزیستی گفت: نسبت به دستگاه های اجرای در سال جاری از رشد خوبی برخوردار بوده ایم و مجلس نیز ۱۲۵ میلیارد تومان به اعتبارات ما کمک کرد.

رئیس سازمان بهزیستی به طرح تحول سلامت نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح بسیای از هزینه های درمان در مراکز دولتی کاهش یافت و همچنین هتلینگ بیمارستان ها ارتقا یافت و توانستیم ارزش نسبی خدمات در بیمارستان ها را واقعی کنیم و در حال حاضر این طرح به بسته سلامت اجتماعی رسیده که زمان می برد.

به گفته وی، سالیانه ۱۸.۵ درصد از آحاد جامعه به دلیل پرداخت هزینه های بیمارستان دچار مشکل می شدند که این خود باعث فروش وسایل زندگی آنها می شد که این مشکل با اجرای طرح تحول سلامت بهبود یافت.

بندپی در خصوص آسیب های اجتماعی اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری کاهش آسیب های اجتماعی است در این خصوص جلسات مختلفی با سران سه قوه و دستگاه های مختلف برگزار شده که ما نیز در ۱۷ کارگروه تقسیم کار حضور پیدا کردیم و موضوع زنان سرپرست خانوار، اعتیاد و طلاق از جمله موضوعاتی است که محور کار بهزیستی قرار گرفته است و در همین رابطه کارگروهی را در سازمان بهزیستی تشکیل داده ایم و با توجه به اینکه متولی آسیب های اجتماعی بهزیستی است برنامه ها و سیاست های روشنی در این رابطه داریم.

اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، حاشیه نشینی و اختلالات روحی و روانی از آسیب اصلی کشور هستند

وی به رصد آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: یک پیمایش ملی در مورد اعتیاد انجام شده که به زودی نتایج آن به وزرای کشور و رفاه ارائه می شود.

رئیس سازمان بهزیستی به اولویت بندی آسیب ها اشاره کرد و گفت: بر اساس این رصد مشخص شد اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، حاشیه نشینی و اختلالات روحی و روانی از جمله چند آسیب اصلی کشور محسوب می شوند.

وی گفت: دبیرخانه رصد آسیب های اجتماعی در بهزیستی راه اندازی شده و پیمایش عوامل خطر و محافظ آسیب های اجتماعی را شروع کرده ایم و همچنین چندین طرح مختلف با دستگاه های مرتبط در دست اجراست که در رصد آسیب ها اقدام می کند.

محسنی بندپی در مورد تخصیص سبد کالا به معلولان گفت: معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمامی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را که تحت پوشش بوده و یارانه دریافت می کنند مشمول دریافت سبد کالا قرار داده است.

اعتبار بیمه تکمیلی مددجویان در سال ۹۴ کافی نبود

وی در مورد بیمه تکمیلی معلولان اظهار داشت: در سال ۹۴ اعتبار بیمه تکمیلی ۱۰ میلیارد تومان بوده که این اعتبار برای تمامی معلولان کافی نبود و در قانون جامع معلولان سعی کرده ایم این نقص را  برطرف کنیم تا بتوانیم با توجه به نیازمندی های این افراد اعتبارات خوبی تخصیص داده و پوشش بیمه تکمیلی آنها را افزایش دهیم.

بندپی همچنین در مورد ساماندهی کودکان خیابان اظهار داشت: ۶ هزار کودک خیابانی در سراسر کشور داریم و برای آنها مراکز ویژه روزانه در نظر گرفته ایم تا بتوانیم در جهت ارائه خدمات مددکاری و روانشناسی و همچنین ارائه وعده غذای گرم به آنها اقدام کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی از تدوین پروتکل خودکشی خبر داد و گفت: این پروتکل آماده شده و به زودی اعلام خواهد شد.

وی گفت: حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در تماس با اورژانس اجتماعی قصد خودکشی داشته اند که با انجام مشاوره های لازم و مداخلات کارشناسان اورژانس از خودکشی آنها جلوگیری شد که از این تعداد ۳۸۸۰ نفر زن و ۱۹۰۰ نفر مرد بودند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ