پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۱
کد مطلب: 37715
۱

رد پای وسواس در ابتلا به کرون

کرون، بیماری مزمن التهابی روده است که به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در دهه های 50 و 60 به صورت نادر در کشور مشاهده می شد؛ اما به تدریج شیوع پیدا کرده و در حال حاضر هفت برابر شده است.
دکتر رضا ملک زاده روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا گفت:گاهی مواقع وجود میکروب ها در بدن سیستم ایمنی فرد را در برابر بیماری ها قوی تر می کند و بدن در برابر برخی از بیماری ها مقاوم تر می شود.
وی با بیان اینکه رعایت اصول بهداشتی در هر جامعه ای و هر خانواده ای بسیار مهم است، افزود: اما مردم در بهداشتی بودن وسواس به خرج ندهند؛ باید ادغان کرد که این بیماری در افراد بیش از حد وسواسی به خصوص در مورد بچه ها بیشتر دیده می شود.
دکتر ملک زاده ادامه داد:این بیماری شبیه ام اس است؛ بیماری ام اس سلسله عصبی مغز را درگیر می کند، اما در بیماری التهابی مزمن روده 'کرون' دستگاه گوارش و کبد درگیر می شود.
رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد ایران با اشاره به این که این بیماری در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است، تصریح کرد: با تشخیص به موقع حدود 95 درصد از بیماران عمر طبیعی خواهند داشت و می توانند مانند افراد سالم زندگی کاملا طبیعی داشته باشند.
وی گفت: در ایران نزدیک به 50 هزار مورد بیماری کرون و کولیت اولسروز وجود دارد که تاکنون 10 هزار نفر آنان توسط متخصصان گوارش و کبد شناسایی و تحت معالجه قرار گرفته اند.
دکتر ملک زاده با اشاره به اینکه ابتلا به این بیماری در مردان و زنان یکسان و عمدتا در سنین جوانی و میانسالی بروز می کند، گفت: این بیماری در جوامعی اتفاق می افتد که از شرایط بهداشتی خوبی برخوردار باشند؛ در واقع عفونت ها و انواع انگل ها از بین رفته و کم شده باشد در این صورت بیماری کرون به تدریج بروز می کند.

**علائم بیماری
بیماری التهابی مزمن روده

رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد درباره علائم این بیماری توضیح داد: مهمترین علامت دردهای شکمی همراه با اسهال مزمن اغلب خونی و بلغمی است، همچنین این علائم با کم خونی و بعضی مواقع درد مفاصل و کاهش وزن همراه است.
دکتر ملک زاده با بیان این که این بیماری به صورت مزمن بوده و ممکن است در زمان های مختلف در طول زندگی عود کند، گفت: بسیاری از بیماران پس از مصرف بخشی از داروهای تجویز شده، به گمان کنترل شدن بیماری و بهبودی کامل مصرف دارو را قطع می کنند که در این صورت بیماری عود می کند.
وی اظهار کرد: در برخی از افراد و بیماران ممکن است برای مدت طولانی بیماری فروکش کند و گاهی برای چند سال بدون هیچ علامت و نشانه ای باشد.
ملک زاده توضیح داد: مهمترین نکته ای که خانواده ها باید بدانند، این است که بیماری را بشناسند و بدانند که بر کیفیت زندگی اثر می گذارد و فرد بیمار باید با عوارض آن زندگی کند.
وی بیان کرد: چالش اصلی در مورد بیماری کرون این است که مبتلایان اغلب جوان هستند و باید به آنان امید به زندگی را تقویت کرد. دیده شده است که هر زمان این افراد دچار مشکلات روحی و افسردگی می شوند، بیماریشان عود می کند.

**درمان و داروهای رایج برای کرون
رئیس پژوهشکده بیماری گوارش و کبد ایران به داروهای مصرفی بیماران مبتلا به کرون اشاره کرد و گفت: امروزه داروهای جدید در بازار وجود دارد که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و بسیاری از شرکت ها و تولید کنندگان دارویی ایرانی اقدام به تولید این داروها در کشور کرده اند.
وی اضافه کرد: یکی از چالش های مهم بیماران مبتلا به کرون، هزینه دارویی آنان است به طوری که هر نسخه دارویی برای مدت دو یا سه ماه حدود 20 میلیون ریال و برخی دیگر از داروهای (خارجی) جدید هر نسخه 200 میلیون ریال هزینه دارد.
ملک زاده اضافه کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در جهت کمک به بیماران، تشویق صنعت داروسازی کشور به تولید داروهای این بیماران بوده است تا از این طریق، قیمت تمام شده برای بیماران ارزان تر شود.
وی افزود: اکثر داروهای این بیماران مورد حمایت سازمان های بیمه گر قرار گرفته است و بهترین و موثرترین داروی مورد استفاده در جهان برای این بیماری، تولید داخلی دارد.
وی با اشاره به اینکه داروی تولید داخل هر یک یا دو هفته به صورت زیر جلدی مانند انسولین تزریق می شود، ادامه داد:این دارو می تواند 50 درصد بیماران را به طور کامل بهبود بخشد، 25 درصد از بیماران بهبود نسبی می یابند و 25 درصد از بیماران نیز به آن جواب نمی دهند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فقط 5 درصد از بیماران به عمل جراحی نیاز پیدا می کنند و 95 درصد با داروهای تجویز شده می توانند زندگی طبیعی داشته باشند.
رئیس پژوهشکده بیماری گوارش و کبد ایران اظهار کرد: یکی از برنامه های جاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری نظام ثبت بیماری های مزمن التهابی روده شامل کرون و کولیت اولسروز است که هم اکنون در مرکز پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد در حال انجام است.
ملک زاده یادآور شد: هم اکنون 20 پایگاه در سراسر ایران ثبت بیماری های مزمن التهابی روده را به عهده دارند تا بتوانند بیماران را شناسایی کنند و آموزش و اطلاعات مناسبی در خصوص این بیماری در اختیار آنان قرار دهند.

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!