جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۷:۱۴
کد مطلب: 37735
۲
۱

عدالت یا بی‌عدالتی در پذیرش آزمون دکتری؟

عدالت یا بی‌عدالتی در پذیرش آزمون دکتری؟
از نامه رسيده:

آیا ثبات مشخصی در قانون پذیرش دکتری وجود دارد؟
به راستی عدالت آموزشی در پذیرش دانشجویان مقطع دکتری در مصاحبه تخصصی دانشگاه‌ها وجود دارد؟
آیا مصاحبه تخصصی، فیلتری برای پذیرش دانشجوهای ارشد همان دانشگاه است؟

- **مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای سنجش و پذیرش در مورد آزمون دکتری، نشان از عدم هماهنگی این دو رکن مهم در پذیرش دکتری می دهد. در مقابل این عدم هماهنگی باعث از بین رفتن حقوق بسیاری از دانشجویانی که با داشتن شایستگی های علمی، آموزشی و پژوهشی به دلیل عدم ثبات قانون پذیرش بازنده ی این بی برنامگی ها و اعمال سلیقه های دانشگاه ها می شوند.

هر دانشگاهی مصاحبه تخصصی خود را داشته و به نوعی اظهار نظر شخصی استادها در قبولی افراد تاثیرگذار هستند. در صورتی که باید ملاک‌های مصاحبه دکتری روشن باشد تا داوطلب بداند، در صورتی که در مصاحبه شرکت می‌کند، با چه مواردی روبه‌رو می‌شود و خلاقیت یا اطلاعات کلی وی ارزیابی می‌‌شود؛ هر زمان که داوطلب احساس اغنایی در روند پذیرش داشته باشد و با یک فرآیند روشن و شفاف روبه‌رو باشد، می‌تواند حتی در صورت پذیرفته نشدن هم آن را به آسانی بپذیرد.

تعین معیارهای مصاحبه آزمون دکتری نوعی استاندارد سازی است که دفتر “پذیرش سلیقه ای محور” را به مرور می بندد و همچنین اراده و خواست وزارت علوم را نیز پیاده سازی خواهد کرد. دانشگاه هایی که ۱0۰درصد پذیرش دانشجوی دکتری را به دانش آموختگان خود اختصاص داده اند..

**تبعات پذیرش دانشجوهای خودی به جای دانشجوهای دانشگاه‌های دیگر : اگر این اتفاق بیافتد نه فقط عدالت آموزشی اتفاق نمی‌افتد، بلکه حتی به ضرر آن دانشگاه هم می‌شود. اگر دانشگاه‌ها، دانشجوی قوی‌تر را جذب نکرده و دانشجوی ضعیف‌ خود را جایگزین کنند، این مساله به ضرر خودش خواهد بود. معیار های ارزیابی و پذیرش دانشجوی دکتری آنچنان نابه سامان است که فردی در یک دانشگاه به حداقل نمره نمی رسد و در دانشگاه مجاور رتبه یک را به آن داوطلب می دهند.
**ارزیابی عمومی؟؟ منظور از ارزیابی عمومی:
انگیزه فردی، تمام وقت بودن، موضوع مورد علاقه برای رساله دکتری، تسلط به زبان و گفتار فارسی، کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد و سایر موارد است که عملاً هیچ معیار و نمره ای به صورت استاندارد ندارد چرا که “گفتارفارسی” یک عامل سوخته خواهد بود و تنها در مواردی که داوطلب نمره بالای کسب کرده باشد نمره این آیتم را کم در نظر می گیرند و یا موضوع پایان نامه که موضوع کاملاً سلیقه ای است و نمیتوان آن را بارم بندی کرد اگر مسئله اعمال سلیقه بخواهد ریشه ای حل شود باید راهکاری ایجاد گردد که اساتید مجبور شوند اولویت اصلی خودشان را به کارهای دانشگاهی و آموزشی قرار دهند. لذا آنوقت این موضوع که فلان دانشجو بدون نیاز به راهنمایی مقاله تولید می کند و برای دانشجوی دیگر باید وقت کارهای اصلی و سود آور خارج دانشگاه را گذاشت و راهنمایی کرد کمرنگ می گردد. البته همه اساتید اینگونه نیستند ولی جو غالب در دانشگاههای برتر فعلا بحث تولید مقاله یا ترجمه کتاب به هر قیمت است و متاسفانه سایر اساتید هم برای اینکه از قافله عقب نمانند مجبور می شوند همرنگ جماعت گردند.

نگاهی به صحبت های داوطلبان آزمون دکتری و همچنین توجه به رتبه های بالایی که در هیچ دانشگاهی پذیرفته نشده اند نشان می دهد که هنوز هم در بر همان پاشنه قبلی می گردد و با وجود این همه سر و صدا و هیاهو در مورد آزمون دکتری، جز اضافه شدن مرحله ای پر استرس و وقت گیر به روند اشتباه قبلی تغییر دیگری در نحوه پذیرش دانشجوی دکترا رخ نداده است. در نهایت هم باید گفت حاصل پایمال شدن حق بسیاری از کسانی که شایستگی تحصیل در این مقطع را دارند، نه تنها بی انگیزگی خود فرد و بر باد رفتن آرزوهای بسیاری از جوانان نخبه این سرزمین بدلیل بی عدالتی برخی از اساتید است، که در نهایت کل جامعه و کشور از این روند اشتباه متضرر خواهد شد و خود را از توانایی بسیاری از جوانان با استعدادش محروم خواهد دید.
-
امین حيدريان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محمد
Iran, Islamic Republic of
اینجانب رته 2 دکتری سراسری 95 را در یکی از رشته های زیست شناسی آوردم و در مصاحبه هم خوب ظاهر شدم اما ملاک ها ی اساتید کاملا سلیقه ا ی است ما نیز دست مان به جایی نمی رسد و واگذار می کنیم به خدا متعال. اما مفهوم عدالت آموزشی را درک کردم
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی