پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۷:۴۸
کد مطلب: 37781
۰
قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری خبر داد

بیکاری ۱۵ هزار پرستار در کشور

به گزارش فارس،محمد شریفی‌مقدم ، گفت: از نظر تعداد پرستار مورد نیاز برای کشور به ازای هر هزار نفر باید سه پرستار وجود داشته باشد با این معیار باید 240 هزار پرستار شاغل در مراکز درمانی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد پرستار شاغل در مجموع بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح 150 هزار نفر است بنابراین اگر مردم بخواهند حداقل خدمات را بگیرند باید به ازای هر هزار نفر جمعیتT سه پرستار حضور داشته باشد که اینگونه نیست.

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری گفت: شاخص پرستار به جمعیت 1.3 به ازای هر هزار نفر است بنابراین اگر به اندازه پرستار موجود، همین تعداد اضافه شود مردم حداقل خدمات را دریافت خواهند کرد در حالی که در آمریکا شاخص تعداد پرستار به جمعیت هزار نفری 9 و در اروپا 8 است.

شریفی‌مقدم ادامه داد: ما یک فراخوان برای جذب نیروی پرستار داده‌ایم طبق آماری که موجود است 15 هزار پرستار بیکار داریم که با جمعیت بازنشستگان حدود 40 هزار نفر می‌شوند.

وی گفت: همچنین آمار مهاجرت پرستاران صد درصد افزایش یافته و این آمار در سه ماه اول سال 95 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه آمار ترک شغل در پرستاری نیز بسیار بالاست، گفت: پرستاران ما ترجیح می‌دهند به مشاغل دیگر بروند چون این شغل سخت است و جذابیتی ندارد و علیرغم اینکه سیستم به شدت کمبود نیرو دارد اما آنها تمایلی به خدمت نداشته و آنهایی هم که شاغل می‌شوند این حرفه را سریعاً ترک می‌کنند در نتیجه بحث ماندگاری پرستار هم بسیار کم است.

شریفی‌مقدم با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از پرستاران ترجیح می‌دهند در منزل بمانند و خانه‌نشین شوند، گفت: پرستاران حاضر به کار شرکتی هم نیستند که 4 تا 5 ماه حقوق نگیرند، متأسفانه در برخی از بیمارستان‌ها با پرستاران قرارداد باغبانی منعقد می کنند که کار کنند و این اصلاً شرایط خوبی نیست و در شأن پرستاران کشور هم نیست.

وی گفت: نظام سلامت نیاز دارد که با ساختار جدید و با الگوبرداری از نظام‌های سلامت دنیا و سیاست‌های بالادستی کشور تدوین شود تا از این بحران فعلی خارج گردد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت