جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۶
کد مطلب: 37826
۱
یک ایرانی اولین زن برنده جایزه جامعه ریاضیات اروپا

بانوی ایرانی‌ برنده جایزه انجمن ریاضیات اروپا شد

بانوی ایرانی‌ برنده جایزه انجمن ریاضیات اروپا شد
دکتر سارا زاهدی، ریاضیدان جوان ایرانی و استاد دانشگاه KTH (موسسه سلطنتی فناوری) سوئد موفق به کسب جایزه جامعه ریاضیات اروپا (EMS) در سال ۲۰۱۶ شد.

به گزارش ایسنا، این جایزه هر چهار سال یکبار به ریاضیدانان جوان اروپایی اعطا می‌شود.

زاهدی به دلیل تلاش‌های خود در جهت ارتقای شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای رفتار سیالات که با هم مخلوط نمی‌شوند، این جایزه را دریافت کرده است.

این محقق جوان ایرانی‌الاصل که در میان 10 دریافت کننده با سن 35 سال و کمتر قرار دارد، تنها زنی است که امسال موفق به کسب این جایزه شده است. وی همچنین یکی از تنها 9 زن دریافت کننده جایزه EMS از زمان آغاز آن در سال 1992 بوده است.

این جایزه شامل یک هدیه نقدی 5000 یورویی است.

از دیگر برندگان این جایزه می‌توان به "گریگوری پرلمان" که سوژه مقاله پر سروصدای "سرنوشت متعدد" در سال 2006 بود و "سدریک ویلانی" ریاضیدان فرانسوی و برنده جایزه فیلدز ۲۰۱۰ اشاره کرد.

زاهدی که در سال 1360 در تهران متولد شده، در سن 10 سالگی به سوئد مهاجرت کرد و به دلیل ناآشنایی با زبان سوئدی، بیشتر با ریاضی انس گرفت.

وی در گفت‌وگویی با مجله دویچه وله اظهار کرد: من در کلاس ریاضی بهتر می‌توانستم با همکلاسان خود ارتباط برقرار کنم و با حل مسائل ریاضی توانستم با آن‌ها دوست شوم.

زاهدی مدرک فوق لیسانس را در سال 2006 و دکترای خود را در سال 2011 از موسسه سلطنتی فناوری (KTH) دریافت کرد و پس از

گذراندن مطالعات فوق دکترا در دانشگاه اوپسالا، به عنوان دانشیار در موسسه مشغول به کار شد.

این ریاضیدان جوان ایرانی متخصص تحلیل عددی است که به نمایش چگونگی دقیق‌تر و بهینه‌تر کردن شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای می‌پردازد. وی شبیه‌سازی‌هایی از سیالاتی مانند آب، نفت و بنزین ایجاد کرده که با هم مخلوط نمی‌شوند. رابط بین این مایعات باعث جذب زاهدی به این حوزه شد.

به گفته این ریاضیدان، تحقیقات وی می‌تواند در کاهش آسیب ناشی از نشست نفت به محیط زیست مفید باشد.

سارا زاهدی یکی از ۱۳۰۰ شرکت کننده‌ای است که در هفتمین کنگره ریاضیات اروپا در شهر برلین حضور دارد.

او معتقد است هر کسی توان فهم ریاضی را دارد و در این باره می‌گوید: ما باید خیلی بیشتر به سمت گروه‌های سنی جوان برویم و به آن‌ها نشان دهیم که ریاضی در دنیای واقعی چه کاربردهایی دارد. من معتقدم که برنامه‌نویسی باید به عنوان یک رشته درسی در مدارس تدریس شود.

 

به باور سارا زاهدی این نکته که ریاضی موجب وحشت خیلی‌ها می‌شود، شاید به این دلیل است که ریاضیدانان به اندازه کافی اهل ارتباط گرفتن نیستند. او می‌گوید: «ما باید خیلی بیشتر به سمت گروه‌های سنی جوان بریم و به آنها نشان دهیم که ریاضی در دنیای واقعی چه کاربردهایی دارد. من هم معتقدم که برنامه‌نویسی باید به عنوان یک رشته درسی در مدارس تدریس شود.»
-
گزارش از: دیده‌بان علم ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد