جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۲۱:۲۶
کد مطلب: 37836
۱
رئیس بیمارستان اعصاب و روان نوریه:

بسیاری از مشکلات روانی ریشه در آسیب‌های اجتماعی دارد

قدرت‌الله رجبی‌زاده ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه سلامت به عنوان یکی از اساسی‌ترین مباحث هر جامعه است، اظهار داشت: به دلایل متعددی مسأله سلامت در کشور ما مغفول مانده و در این میان بیماری‌های روانی بیشتر مطرح هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های متعدد در حوزه سلامت و درمان بیان داشت: طرح پزشک خانواده می‌توانست تاثیر به سزایی را در حوزه سلامت جامعه به وجود آورد که متاسفانه به صورت کامل اجرا نشد.

رجبی‌زاده عنوان کرد: بیماری‌های روانی فرد را به سرعت دچار ناتوانی می‌کند و در نتیجه از چرخه جامعه خارج شده و بار مالی زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند.

وی ابراز داشت: بیماری‌های روانی باید قبل از اینکه مزمن شوند، شناسایی و کنترل شوند، زیرا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ازجمله مواد مخدر، بزه و ... ریشه در مشکلات روانی دارند.

رجبی‌زاده افزود: همه افراد جامعه و در گروه‌های سنی و طبقه اجتماعی، در معرض بیماری‌های روانی قرار دارند، در نتیجه نخستین گام ما باید شناسایی آنها و جلوگیری از عوارض امنیتی و مالی آنها باشد. بیماری‌های روانی ناشی از مواد مخدر به ویژه مواد صنعتی که با وجهه‌های مختلف معرفی می‌شوند، باید مورد توجه باشد.

این روانپزشک ابراز داشت: متاسفانه در زمینه درمان، افراد متعدد که کارشناس نیستند، راه حل ارائه می‌دهند، در صورتی که باید در زمینه درمان توجه بیشتری صورت گیرد.بیماری‌های روانی در برابر دیگر بیماری‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و این مسأله در طرح تحول نظام سلامت هم مشاهده می‌شود. در طرح تحول نظام سلامت که هزاران میلیارد تومان برای آن هزینه شده است، بخش بهداشت روانی تقریبا بدون توجه مانده است.

رجبی‌زاده ادامه داد: بیماری‌های روانی باید همانند بیماری‌های جسمی در حوزه درمان آنها وارد شد، علاوه بر اینکه ریشه برخی از بیماری‌های جسمی نیز در روح و روان فرد ناشی می‌شود.

وی گفت: در کرمان تنها یک بیمارستان اعصاب و روان شهید بهشتی وجود داشت که از ابتدا ساختار اداری داشت و به دلیل تعداد مراجعان آن زیاد و از استان‌های همجوار، باید ماه‌ها در نوبت می‌ماندند.موقوفه نوریه کرمان از قدیم‌الایام ساختار بیمارستانی داشته و مکان مناسبی برای ساخت بیمارستان اعصاب و روان نوریه نیز بود.

رئیس بیمارستان اعصاب و روان نوریه گفت: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان فاز اول این بیمارستان در سال 93 و فاز دوم آن هفته گذشته به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر این بیمارستان با 120 تخت در دو بخش زنان و مردان خدمات ارائه می‌دهد و عمده بیماران بستری در این بیمارستان از جانبازان هشت سال دفاع مقدس هستند.

رجبی‌زاده ابراز داشت: درمان تنها با دارو ممکن نمی‌شود و ما به دنبال روش‌های درمانی غیردارویی هستیم که در سطح دنیا انجام می‌شود و اثرگذاری بالایی نیز دارند.

وی افزود: بیمارستان اعصاب و روان نوریه کرمان دارای 4 هزار مترمربع مساحت است که در مجموع 100 نفر در آن مشغول ارائه خدمت به مراجعان هستند.این بیمارستان به عنوان بزرگترین و مجهزترین بیمارستان خصوصی اعصاب و روان جنوب شرق کشور محسوب می‌شود و خدمات بستری و سرپایی برای تمام بیماران اعصاب و روان، درمان اعتیاد، درمان اختلالات روانی کودکان و نوجوانان، اختلالات زناشویی و جنسی، کاردرمانی، روان‌درمانی و مشاوره‌ها را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: روش‌های درمانی مغناطیسی و الکتریکی و موسیقی درمانی در این بیمارستان انجام می‌شود و طرح‌هایی نیز برای درمان از طریق ورزش، تئاتر، خنده، دعا و ... در نظر داریم.

این روانپزشک گفت: روش‌های درمانی طب مکمل را در بیمارستان اعصاب و روان نوریه کرمان در نظر داریم و از طب سنتی نیز استفاده می‌کنیم. در حال حاضر در بخش زنان 25 نفر و در بخش مردان 60 نفر بستری هستند که از استان‌های یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز در جمع آنها هستند.

وی خاطرنشان کرد: عمده بیماران ما بیمه هستند، اما افرادی که توان مالی ندارند طبق وقفنامه بیمارستان به صورت رایگان درمان می‌شوند و اقدامات حمایتی از بیماران داریم.

رجبی‌زاده بیان داشت: ساختار سلامت روانی در کشور ما معیوب است و به خوبی شکافته نشده است، اما استان کرمان در مقایسه با دیگر استان و آنچه در تصورات عموم وجود دارد از وضعیت روانی مناسبی برخوردار است.

وی از راه‌اندازی مجتمع درمانی جدید اعصاب و روان در کرمان خبر داد و گفت: این مجتمع در مساحت 20هزار مترمربع احداث می‌شود که در آن اقامتگاه‌هایی نیز برای همراهان بیمار مدنظر قرار دارد.
-

 فارس

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.