جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۷
کد مطلب: 37968
۰

«رفتارهای پرخطر» مهمترین آسیب پیش‌روی دانش‌آموزان

«رفتارهای پرخطر» مهمترین آسیب پیش‌روی دانش‌آموزان

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه درآموزش و پرورش در گروه سنی کودک و نوجوان، مهمترین آسیب اجتماعی را رفتارهای پرخطر می‌دانیم اظهار کرد: وقتی در این گروه سنی از آسیبهای اجتماعی صحبت می کنیم، باید مصادیق خطر پذیری از قبیل گرایش به دخانیات، خودکشی، خشونت و همچنین مصرف را یاد آوری کنیم، البته این مصرف مواد لزوماً شامل مصرف مواد مخدر نیست و می تواند مصرف داروها را نیز شامل شود.

به گزارش ایسنا، دکتر نادر منصور کیایی با بیان اینکه در مورد آسیب های اجتماعی دسته بندی های مختلفی وجود دارد، گفت: آسیب های اجتماعی را در زمینه‌های رفتارهای پر خطر، بزهکاری، اختلال‌های خانوادگی، آسیبهای نو پدید و انواع دیگری تقسیم بندی می کنند.

وی که با رادیو با موضوع "ناکامی در مبارزه با آسیب های اجتماعی" گفت‌وگو می‌کرد، خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش در گروه سنی کودک و نوجوان، مهمترین آسیب اجتماعی را رفتارهای پر خطر می دانیم زیرا این گروه سنی یعنی کودک و به ویژه نوجوان ویژگی هایی همچون دوره بلوغ و هیجانات دارند که مربوط به سن آنها می‌شود.


مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با تصریح بر مخاطراتی که در این گروه سنی وجود دارد، عنوان کرد: وقتی در این گروه سنی از آسیب های اجتماعی صحبت می کنیم، باید مصادیق خطر پذیری از قبیل گرایش به دخانیات، خودکشی، خشونت و همچنین مصرف را یاد آوری کنیم، البته این مصرف مواد لزوماً شامل مصرف مواد مخدر نیست و می تواند مصرف داروها را نیز شامل شود.


به گزارش ایسنا، مریم حسینی، معاون اجتماعی بهزیستی شهرستان تهران، در ادامه با تصریح بر اینکه آسیبهای اجتماعی ماحصل فرآیندهای بسیار پیچیده هستند، ابراز کرد: این فرآیندهای اجتماعی، اقتصادی و روانی هستند که آسیب های اجتماعی از آنها به وجود می آیند.


معاون اجتماعی بهزیستی شهرستان تهران خاطرنشان کرد: در حوزه فعالیت بهزیستی این آسیب ها می‌تواند به صورت کودکان خیابانی، دختران فراری، کودک آزاری و افراد متقاضی طلاق تعریف شود. در واقع اینها آسیب هایی هستند که هر روز با آنها روبرو هستیم.

در ادامه کیایی درباره دلایل شکست برنامه‌های اجتماعی عنوان کرد: در این خصوص می توان چند دلیل را نام برد؛ یکی از متغیرهای مهم برنامه های پیش گیری است. برنامه های پیش گیری که در کشور طراحی و اجرایی می شوند باید دارای نرخ پوشش قابل قبولی باشند، تا بتوان در تاخیر انداختن سن ورود به آسیب و کاهش میزان شیوع اقدامی انجام داد.

مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه هایی که اجرا می شوند بیشترین انطباق را با عوامل سبب شناختی بروز آسیب های اجتماعی داشته باشند. یعنی برنامه هایی که اجرا می کنیم ناظر بر عوامل ساختاری بروز آسیب باشند.

معاون اجتماعی بهزیستی شهرستان تهران نیز با تصریح بر اینکه ساماندهی آسیب های اجتماعی به تنهایی از عهده سازمان بهزیستی بر نمی آید، بیان کرد: اگر بخواهیم یک کودک خیابانی را توانمند کرده، وارد جامعه کنیم تا به عنوان شهروند معرفی شود، به ساز و کارهایی نیاز داریم که این به تنهایی توسط سازمان ایجاد نمی شود.

رضا محبوبی، مشاور وزیر کشور و معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور نیز در ادامه یکی از علل آسیبهای اجتماعی را فقدان یک مرجع ملی و نهاد هماهنگ کننده، ناظر و دیده‌بان در حوزه اجتماعی عنوان کرد و گفت: در جریان جلساتی که با سران قوا و مقام معظم رهبری داشته ایم، تصمیم گرفته شد تمهیدات ساختاری برای مقابله با آسیبهای اجتماعی اتخاذ شود.

وی افزود: در این خصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی بنا شد که موضوع سیاستگذاری در حوزه اجتماعی را نیز در دستور کار خود قرار دهد. در همین راستا یک کمیسیون اجتماعی نیز در زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.

معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور عنوان کرد: برای سیاست گذاری اجرایی و هماهنگی بین دستگاه ها، شورای اجتماعی کشور که از سال 80 به وجود آمده بود، ارتقاء پیدا کرد و مسئولیت آن را رئیس جمهور بر عهده گرفت.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.