سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۹ تير ۱۳۹۰ / ۰۳:۵۴
کد مطلب: 3806
۶
۳۱

فهرست سوالات روز خواستگاري

در اين مقاله عناويني از مهم ترين سوالات خواستگاري را برايتان بيان مي کنيم که بخشي از آن گفته ي خودتان است . البته نوشتن ليستي که شامل تمام سوالات لازم براي شناسايي شريک آينده تان باشد غير ممکن است زيرا تفاوت هاي فردي ،شغلي،فرهنگي،اعتقادي و غيره در انسان ها باعث مي شود يک نسخه ي واحد کارساز نباشد .
مي توان اصولي را بيان کرد که در فرهنگ ما براي داشتن زندگي موفق زناشويي لازم است اما شايد کافي نباشد. به همين دليل بعد از خواندن سوالات پيشنهادي تبيان ، خود شما نيز بايد تغييراتي در آن ايجاد کنيد. ابتدا زماني که تصميم مي گيريد که خواستگاري را به خانه بپذيريد يا همراه خانواده به خواستگاري برويد ، بهتر است کمي با خود خلوت کنيد . واقع بينانه به خود و شرايط موجودتان نگاه کنيد. خود را از نظر زيبايي،تحصيلات،شرايط مالي ، فرهنگ خانواده بسنجيد. اين کار براي سنجيدن توقعات خوداز زندگي و همسر آينده ،کمک خواهد بود. بهتر است علاوه بر شناخت بيشتر از شرايط فعلي تان ،آرزوها و انتظاراتتان راجع به زندگي زناشويي را مشخص کنيد. در خلوت خود شعار ندهيد. اينکه معيار هاي صحيح چيست با اين که معيار هاي شما چيست متفاوت است .ممکن است شما بر اساس معيار هايي صحيح انتخاب کنيد اما در زندگي آينده چون اين معيار ها برايتان دروني نشده و فقط جنبه ي شعار داشته ، دچار مشکل شويد. پس نگاهي واقع بينانه به شرايط موجود و خواسته هاي آينده بسيار مهم است .
وقتي به يک ارزيابي صحيح رسيديد ،دست به کار شويد. ليستي براي خود تعيين کنيد و البته بايد ياد آور شوم سوالات استاندارد ، با جواب هاي مشخص وجود ندارد و جوابي متفاوت از آنچه شما فکر مي کرديد به يک سوال نبايد باعث شود نظر شما منفي گردد.خيلي از پاسخ ها خود باعث سوال ديگري مي شوند و مهم اين است که شما در آن زمان بتوانيد به خوبي و البته صادقانه گفتگو کنيد.
سوالات کلي براي شروع خوب است اما خيلي تعيين کننده نيست زيرا سوال کلي جواب کلي هم دارد و به شناخت بيشتر کمک نمي کند. بعضي از سوالاتي که در زير آمده در صورت آشنايي قبلي با فرد براي مثال فاميل بودن نيازي به پرسيده شدن ندارد و برخي براي شما حائز اهميت نيست .
پس سوالات زير را به عنوان چند پيشنهاد مطالعه بفرمائيد.
- بيوگرافي خوتان را بگوئيد: (سن ، تحصيلات ، شغل ،تعداد فرزندان خانواده ، وضعيت پدر و مادر، خواهر و برادر ها، اين که چندمين فرزند خانواده است )
- علت اينکه تصميم به ازدواج گرفتيد چيست؟ (خواست خانواده ، فشار فرهنگي يا نياز شخصي)
- در زندگي چه هدفي را دنبال مي کنيد؟ چند تا از سر فصل هاي مهم در آينده تان چيست؟(براي مثال گرفتن بورسيه،موفقيت در زمينه ي ورزش و..)
- چه ملاک هايي براي خوشبختي داريد؟
- مسائل اقتصادي همسر و خانواده ي او چقدر برايتان مهم است؟
- بعد از ازدواج چقدر مايل به ارتباط با خانواده ي همسرتان هستيد؟
-دوست داريد همسرتان با خانواده ي شما تا چه حد صميمي باشد؟
- در تصميم گيري ها اهل مشورت هستيد؟
-آيا خانواده و دوستانتان در تصميماتتان دخيل هستد؟ در آينده همسرتان چطور؟
-اگر اختلاف نظري بين همسر و خانواده تان ايجاد شد ، چگونه آنرا رفع مي کنيد؟
-خانواده ي خود را سنتي مي دانيد يا مدرن؟ مي خواهيد چطور خانواده اي تشکيل دهيد؟
- نظرتان راجع به مرد سالاري و زن سالاري چيست؟
- تکليف مديريت خانه چه مي شود؟
- درزمان وقوع اختلاف نظر ، اگر با گفتگو به نتيجه نرسيديم ، چه کسي نظر آخر را بدهد؟
- چه عقيده اي در باره ي مديريت اقتصادي خانه داريد؟
-تعريف تان از صرفه جويي چيست؟
 -چقدر اهل پس انداز هستيد؟
- چقدر دوست داريد صاحب فرزند شويد؟
- در تربيت فرزندان ، چقدر اختيارات را به همسرتان واگذار مي کنيد؟
همسر
- تا چه حد به اعتقادات مذهبي پايبند هستيد؟
- از نظر ديگران فرد مذهبي هستيد؟
- تعريفتان از حجاب چيست؟ ( چادر ، مانتوي پوشيده ،چادر ملي ،بلوز و شلوار و روسري و ..)
 -در رفتار با نامحرم چه روشي داريد؟
- خودتان در محل کار وخانواده ، با نامحرم چگونه رفتار مي کنيد؟
- از همسرتان تو قع داريد چگونه رفتار کند؟
- با کار کردن خانم ها موافقيد؟ چه نوع کاري؟ (مخصوص خانم ها)
- دوست داريد در آينده شاغل باشيد؟ (مخصوص آقايان)
-آيا همسرتان بايد براي هر کاري از شما اجازه بگيرد؟
-اهل مطالعه هستيد يا نه ؟ اگر بله در چه موضوعاتي؟
-آيا فيلم ديدن را دوست داريد؟ زيباترين فيلم هايي که تا کنون ديده ايد ،کدامند؟
-رابطه تان با دنياي مجازي و اينترنت چگونه است؟
- اگر اهل استفاده از اينترنت هستيد، بيشتر به سراغ چه موضوعات و سايت هايي مي رويد؟
-با چت کردن چه ميانه اي داريد؟
- تا به حال به چه کارهايي اشتغال داشتيد؟
- از کاري که مي کنيد ،راضي هستيد؟
- رابطه تان با همکارانتان چطور است؟
حتما راجع به خط مشي سياسي و اعتقادات خود صراحتا صحبت کنيد و از او سوالات کاملي بپرسيد چون ممکن است در آينده به مناسبت هاي مختلف ، اختلاف عقيده ي سياسي ديگر شرايط زندگي تان را تحت تاثير قرار دهد.
-با جشن عروسي موافقيد؟
تا چه حد موافق خرج کردن براي مراسم هستيد؟
-آيا در باره ي مهريه نظر خاصي داريد؟
-رسم و رسوم خاصي هست که خانواده تان برايشان خيلي مهم باشد؟
-چه نوع تفريحاتي را دوست داريد؟
- بعد از ازدواج با دوستانتان تا چه حد رفت و آمد مي کنيد؟
- دوست داريد همسرتان اهل معاشرت با دوستان باشد يا نه ؟
اين ها بخشي از اطلاعاتي است که ما از همسر آينده مان نياز داريم اما همه ي آن نيست. تحقيق ،مشاوره مي تواند بسيار موثر باشد. به خدا توکل کرده و سعي کنيد بهترين انتخاب را داشته باشيد زيرا هرچند دين ما در صورت اختلاف امکان جدايي را قرار داده است اما مشکلات پس از آن به قدري زياد است که بهرين راه پيشگيري از طلاق با انتخاب صحيح است.
 
سین جیم‌های روز خواستگاری
خجالت و رودربایستی را کنار بگذارید و رک و مستقیم سوالاتی را که به ذهنتان می‌رسد بپرسید. هیچ پرسشی را بی‌پاسخ رها نکنید و در مورد تمام جزئیات زندگی مشترک با همسر آینده‌تان حرف بزنید….
برای اینکه ازدواج موفقی داشته باشید لازم است که قبل از هر اقدامی شریک زندگی آینده‌تان را خوب بشناسید و با خلق و خو، نظرات و سبک زندگی او آشنا باشید. اگر در مراحل اولیه آشنایی هستید فرصت مناسبی برای این کار است تا بعد‌ها از ازدواج پشیمان نشوید. شاید هر کدام از ما درباره راز موفقیت زوج‌های موفق دنیا چیزهایی شنیده باشیم و این سوال به ذهنمان برسد: «برای اینکه ارتباط ما در مراحل اولیه به یک زندگی زناشویی موفق و پایدار منجر شود چه کار‌هایی را باید انجام دهیم؟» تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که قبل از ازدواج باید در یک مکالمه صادقانه این سوالات را از همسر آینده‌تان بپرسید و خودتان هم برای هرکدام پاسخی داشته باشید تا اگر او هم از شما همین سوالات را پرسید آمادگی جواب دادن را داشته باشید. بنابراین خجالت و رودربایستی را کنار بگذارید و رک و مستقیم سوالاتی را که به ذهنتان می‌رسد بپرسید. هیچ پرسشی را بی‌پاسخ رها نکنید و در مورد تمام جزئیات زندگی مشترک با همسر آینده‌تان حرف بزنید.
۴۲ سئوالی را که روز خواستگاری باید از همسر احتمالی آینده خود بپرسید را مطرح کرده که ۲۹ سئوال آن در ادامه می‌آید: عشق کافی نیست اگر همسر آینده‌تان به شما ابراز عشق می‌کند باید از او بپرسید که چرا شما را دوست دارد و به چه دلیل می‌خواهد با شما ازدواج کند. چند پرسش دیگر را هم مطرح کنید:
۱به چه دلیل مرا دوست‌داری وتصمیم گرفتی با من ازدواج کنی؟
۲ آیا در زندگی تو موضوعی وجود دارد که من از آن بی‌خبرم؟
۳ در گذشته شکست عشقی را تجربه کرده‌ای؟
۴ آیا درباره من چیزی وجود دارد که تو را آزار می‌دهد؟ بچه داشتن یا نداشتن مساله این است یکی از موضوعات اساسی که قبل از ازدواج باید درباره آن حتما بحث کنید. ممکن است شما اصلا مایل به بچه‌دار شدن نباشید یا حداقل تا چند سال آینده چنین تصمیمی نداشته باشید. باید این موضوع را مطرح کنید. علاوه بر این سوالاتی از این قبیل به کارتان می‌آید:
۵ آیا می‌خواهی بچه داشته باشیم؟ اگر پاسخ همسر آینده‌تان به این سوال مثبت بود در مرحله بعد از او بپرسید که چند بچه می‌خواهد.
۶ اگر نتوانیم بچه‌دار شویم باز هم بدون بچه به زندگیمان ادامه می‌دهیم؟ در چنین شرایطی آیا مایل هستی که سرپرستی بچه دیگری را بر عهده بگیریم؟
۷ تا به حال تجربه نگهداری از یک بچه را داشته‌ای؟ اگر بچه‌دار شویم حاضری در ساعاتی از روز نگهداری از بچه را بر عهده بگیری؟ اهداف و بلند پروازی‌ها زندگی مشترک شما باید دارای هدف باشد و بدانید در ۵، ۱۰ و ۱۵ سال آینده قرار است به چه آرمان‌هایی دست پیدا کنید و به کجا برسید. پس از شریک آینده زندگیتان بپرسید:
۸ برای زندگی مشترکمان چه اهدافی داری؟
۹ زندگی مشترک ما چه تاثیری در روابط تو با دوستان و خانواده‌ات خواهد داشت؟
۱۰ اگر همه چیز همان‌طوری پیش برود که ما می‌خواهیم، در طی ۲۰ سال آینده فکر می‌کنی به کجا می‌رسیم؟
۱۱ اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تو کدامند؟ تصمیم‌های مهم زندگی صحبت کردن درباره مسائل زندگی هم هنر مهم دیگری است که به زوج‌های جوان توصیه می‌شود قبل از ازدواج درباره آن حرف بزنند. پس برای توافق در این زمینه از همسرتان بپرسید:
۱۲ وقتی بر سر یک موضوع توافق نداشتیم چطور می‌توانیم دوستانه به تفاهم برسیم؟
۱۳ برای اینکه جر و بحث‌های ما آرام و معقولانه حل‌و‌فصل شود چه استراتژی‌ای را در پیش بگیریم؟ مثلا می‌توانید بگویید که من قبل از اینکه عصبانی شوم ده دقیقه سکوت می‌کنم و وقتی آرامش اولیه‌ام را دوباره پیدا کردم به صحبت ادامه می‌دهم. هیچ‌وقت بلند صحبت نمی‌کنم. تو چطور؟
۱۴ در مورد تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی (مانند تغییر شغل، خرید خانه، درخواست وام بانکی و…) تا چه اندازه به نظر من اهمیت می‌دهی؟ از قبل با من مشورت می‌کنی؟ مهم‌ترین علایق زندگی باید ببینید بعدها در زندگی چه چیزهایی برای همسرتان بیشتر از همه مهم هستند. برای همین این سوالات را مطرح کنید:
۱۵ اگر خانه ما آتش گرفت اول از همه چه چیزی را از خانه خارج می‌کنی؟
۱۶ فکر می‌کنی رابطه زناشویی تا چه حد در موفقیت ازدواج مهم است؟
۱۷ سرگرمی‌های مورد علاقه تو کدام هستند؟ پایبندی به مذهب و اخلاقیات بهتر است با فردی ازدواج کنید که از لحاظ پایبندی به اصول اخلاقی و مذهب با شما هم عقیده باشد. شاید این موضوع قبل از ازدواج چندان به چشم نیاید اما بعد از شروع زندگی مشترک و به‌ویژه تولد فرزندان آشکار می‌شود و ممکن است شکافی عمیق را بین خودتان احساس کنید. پس از همسرتان بپرسید:
۱۸ تا چه حد مذهبی هستی؟
۱۹ آیا دوست‌داری در مراسم مذهبی شرکت کنی؟
۲۰ در کار و زندگی شخصی چه مرزی برای رعایت اخلاقیات قائل هستی؟ (می‌توانید برای او مثالی از دروغگویی، خیانت یا کلاهبرداری فردی را به میان بیاورید و بعد بپرسید که آیا این کار را تایید می‌کند و اگر خودش در چنین شرایطی قرار می‌گرفت چه کاری انجام می‌داد.)
۲۱ خط قرمزهای زندگی تو کدامند؟ ارتباط با خانواده‌ها ارتباط با خانواده همسر موضوع دیگری است که خیلی از زن و شوهرها بارها و بارها راجع به آن بحث می‌کنند و حتی ممکن است به خاطر این موضوع باهم جر و بحث کنند یا از هم دلگیر شوند. بنابراین لازم است که شما از قبل درباره این موضوع هم حرف بزنید و سوالاتی بپرسید:
۲۲ چقدر به رفت و آمد با اقوام و خانواده اهمیت می‌دهی؟
۲۳ هفته‌ای چند بار می‌خواهی با خانواده‌ات رفت‌وآمدکنی، در مورد خانواده من چطور؟ دخل و خرج برخی از زوج‌های ناموفق مدام بر سر مسائل مالی باهم مشکل دارند. پس برای اینکه این آفت از زندگی مشترک شما دور بماند قبل از ازدواج دخل و خرجتان را کاملا مشخص کنید و بدانید که قرار است پول‌هایتان را چطور خرج کنید. پس از همسر آینده‌تان در این باره هم نظر‌خواهی کنید:
۲۴ درآمد ماهیانه تو چقدر است؟
۲۵ چطور پول خرج می‌کنی؛ ولخرج هستی یا اقتصادی؟
۲۶ آیا به پس انداز اهمیت می‌دهی یا عقیده‌داری که تقریبا باید تمام درآمدمان را خرج کنیم و خوش بگذرانیم؟
۲۷ آیا مایلی برنامه مشخصی برای دخل و خرجمان داشته باشیم و باقیمانده را در یک حساب مشترک پس انداز کنیم؟
۲۸ آیا من می‌توانم از موجودی تمام حساب‌های تو خبر داشته باشم یا ترجیح می‌دهی میزان دارایی‌ات را به کسی نگویی؟
۲۹ آیا در محاسبه دخل و خرج خانواده روی درآمد من هم حساب می‌کنی یا خودت می‌توانی از پس مخارجمان بر بیایی؟ 
  خوش بخت و موفق باشيد.
تبيان - همشهری  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
مطلب جالبی بود که ممکنه خیلی به درد بخور باشه
Iran, Islamic Republic of
سلام.خوندم مطالبتون رو،جالب بود برام.برام دعا کنید موفق بشم.مرسی .بای
تا حالا چندین بار خواستگاریم به دلایل مختلف به هم خورده خیلی عصه می خورم برام تورو خدا خیلی دعا کنید
سلام دوست من منم خواستگار زیادی واسم اومده اینو بدون که شاید قسمتت نبوده ایشالا هرچی خواست خداهست همون اتفاق بیوفته که همه جووناخوشبخت بشن بابای
علی
Russian Federation
بابا اینا که همشون دربدر دنبال شوهر میگردن
Iran, Islamic Republic of
نه كه خودت دنبال زن نميگردي
فاطمه
علی اقا ازدواج امر مبارکیه.سفارش پیغمبره .
مریم
عالی بوووووووووووووووود
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
خیلی ممنون
صابي
ساعت الان دوازدس تقريبا،دقيقا هجده ساعت و پنج دقيقه ديگه ميخوام برم خاستگاري...تورو خدا واسم دعاكنييييد..استرسسسسس دارم
سمانه
نگران نباش
خونسرد
فوقش شصت شصت میشه دیگه چرا استرس داری؟؟
negar
سوالات خوب و کلاسه بندی شده اند واز همه مهمتر مهم و قابل استفاده .عالی بود مرسی
فاطمه
من فردا واسم داره خواستگارمیادیکم استرس دارم واسم دعاکنید
منم تا 2 ساعت دیگه میخوام برم خواستگاری
غصه
منم چند سال واسم خواستگار نیومده شاید نفرین خواستگارای دوران چل چلیمه . دعام کنید
atefeh
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
حسن
سلام...من رفتم خواستگاری...با هیچی...دعا کنید،دانشجو ام،خدمت دارم هنوز...کار نا معلوم. طرف تک.فعلا هم خداروشکر بد نبوده اوضاع. دعا کنید.
_setayesh
Iran, Islamic Republic of
سوالهای خوبی بود حتما امروز ازشون استفاده میکنم!اگه همه این 40سوال رو بپرسم با احتساب 2 دقیقه زمان واسه هر کدوم جلسه خواستگاری امروزم تقریبا حدود 80 دقیقه + 10 دقیقه آشنایی اولیه= 90 دقیقه وقت میبره!!!برام دعا کنید.
فهیمه
بچه ها سلام امروز ساعت 4 قراره برام خواستگار بیاد برام دعا کنید خوشبخت بشم خیلی استرس دارم.
فهیمه
عالی بود
به نظر من خیلی خیلی سوالات خوبی بود ممنون.
اما اخرش باید از خدا بخوایم.
ستاره
Germany
آیا ازدواج با پسری که از نظر هیکل خیلی چاق تر و گنده تر از دختر هست و از نظر تحصیلات هم از دختر پایین تره مثلا پسر سیکل و دختر لیسانس که قصد ادامه تحصیل داره به صرف فامیل بودن و اصرار دیگران درسته ؟ لطفا کمک کنید

------------
وقتی ازش خوشتون نمیاد دلیلی نداره بصرف فامیل بودن تن به این خواسته بدهی. بهتره به اصرارکنندگان بفرمائید که ما بایست به مرکز مشاوره مراجعه کنیم تا با راهنمایی یک مشاور مجرب بهتر بتوانیم تصمیم بگیریم . در آموزش و پرورش های همه استان ها و مناطق کشور مرکز مشاوره دولتی وجود دارد که می توانند خوب کمکتون نمایند
lish
Iran, Islamic Republic of
قراره برام خواستگاري بياد موقيت شغليش خوبه تحقيق كرديم خانواده خوبي دارن خودپسره نجيب و چشم پاكه فقط هم قديم وكمي نحيفه و دماغش بزرگه چكار كنم راهنماييم كنيد ممنون
tajali
سلام فردامیخوادواسم خواستگاربیاد خیلی استرس ندارم نمیدونم چراولی بلدنیستم صحبت کنم نمیدونم چی بپرسم که بتونم بشناسمش ودرست تصمیم بگیرم ازجمله یک عیب جسمی هم دارم که نمیدونم چه جوری مطرحش کنم لطفا راهنمایی کنید وواسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسم خیییییییییییییییییییییییییلییییییییییییییییییی دعاکنیددلم میخوادیه شوهر مومن واقعی خوب خییییییییییلییییییی خوب از نظرایمانی واخلاقی گییییییییییییرم بیادممنون
ناامید
ایشاا... خوشبخت بشید، هم شما و همه جوونای دیگه
Iran, Islamic Republic of
چ مشکل جسمی.با هاشون صحبت کن شاید مشکلی با این مسعله نداسته باشن
مه
من خواستگار ازین پرروتر ندیدم
مینا
Iran, Islamic Republic of
من شوهر میخوااااااااااااااااااااااااااااااااااام
نییییییییییییییست
Iran, Islamic Republic of
بیام خوستگاری
به متاهلی نزدیک میشوم
Iran, Islamic Republic of
سلام خیلی خوب بود ,الان در شرایطی هستم که به این سوالا احتیاج داشتم ,خدا خیرتون بده ,برا خوشبختیم دعا کنیییییید
ممنون از مطالب خوبتون
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.