پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۵
کد مطلب: 38086
۰
۱

مرگ سفید در کمین جوانان لرستانی

مرگ سفید در کمین جوانان لرستانی
میگنا: یکی از مسائل پیچده و ناراحت کننده فعلی که توجه بسیاری از محققین، جامعه ­شناسان، روانشناسان و متخصصین امر را به خود معطوف داشته موضوع خودکشی در بین  افراد است.

 

خودکشی به معنای نابودکردن و از بین بردن خود، پدیده ای است که سالیان دراز از روابط سنتی تا روابط پیچیده شهرهای امروزی، گریبان بشر را گرفته است و در فراز و نشیب تحولات اجتماعی قلب و روح خانواده ها و اجتماع را آزارده است.

اصطلاح خودکشی(suicide) اولین بار ظاهرا در نیمه اول قرن 17 به کار رفته است. در اواخر قرن 19 مطالعه نوین خودکشی را امیل دورکیم در جامعه شناسی و زیگموند فرید در روان شناسی شروع کرده اند.

خودکشی جوانان و نوجوانان با آثار منفی روانی و اجتماعی، یکی از مسائل اجتماعی مهم دراستان لرستان است؛ زیرا جامعه­ لرستان از نظر ساختار جمعیتی، استانی با جمعیت جوان و نوجوان است.

در یک دهه اخیر آمار ها حاکی از افزایش خودکشی در استان لرستان است تاجایی که ازنظر خودکشی جزء پنج استان اول کشور است  وهمچنین طی این سال ها خودکشی با قرص برنج در لرستان به خاطر در دسترس بودن، ارزان بودن و سریع عمل کردن آن افزایش‌یافته است.

عظیم دارایی فاضلی، دکترای روان‌شناسی و عضو انجمن روان شناسان ایران در گفت‌وگو با خبرافلاک  در رابطه با خودکشی با قرص برنج گفت: قرص برنج یا آلومینیوم فسفید یکی از روش‌های خطرناک خودکشی است که از آن به‌عنوان مرگ سفید یاد می‌شود.

وی با اشاره دردناک بودن این قرص، افزود: این قرض عطش زیادی را برای افرادی که استفاده می‌کنند به وجود می‌آورد  و تا زمانی که فرد زنده است هوشیاری کامل دارد.

عضو انجمن روان شناسان ایران اظهار داشت: در چهارماهه نخست امسال 239 نفر با قرص برنج خودکشی کرده‌اند که از این تعداد 13نفر لرستانی بوده‌اند.

دارایی فاضلی بیان کرد: افرادی که این قرص را مصرف می‌کنند کمتر از 24 ساعت جان خود را از دست می‌دهند چون پادزهر ندارد و حتی بو کردن آن نیز مرگ‌آور است.

وی تصریح کرد: افرادی که دچار افسردگی شدید و یا احساس پوچی می‌کنند بیشتر به سمت این قرص گرایش پیدا می‌کنند چراکه این نوع هزینه و درد کمتری دارد.

این روان‌شناس لرستانی گفت: باوجود خطرناک بودن آن این قرص به‌راحتی در عطاری‌ها و حتی داروخانه‌ها در دسترس است.

دارایی فاضلی عنوان کرد: فردی که دچار شکست  و یا اضطراب فوق‌العاده  شده است در یک‌لحظه تصمیم به خودکشی با قرص برنج می‌کند اما در همان لحظه اول پشیمان می‌شود که فایده‌ای ندارد.

وی  با اشاره به آمار بالای خودکشی در لرستان، اظهار داشت: مشکلات روحی و روانی،اقتصادی، بیکاری و شکست‌های عاطفی  ازجمله عوامل خودکشی در لرستان است  و اگر مردم به روان شناسان اعتماد کنند و مثل پزشک خانواده  در کنار افراد باشد یک جوانان یا نوجوان که تصمیم به خودکشی دارد اگر قبل از آن با مشاور در ارتباط باشد می‌تواند کمک دهنده باشد.

عضو انجمن روان شناسان ایران گفت: متأسفانه مشکلات اقتصادی، عاطفی و تنش‌های خانوادگی جوانان و نوجوانان ما را  به سمت  خودکشی با قرص برنج می‌برد اگر بتوانیم  آگاه‌سازی کنیم که این قرص برنجی که مصرف می‌شود بسیار خطرناک و برابر با مرگ است و درواقع زهری که پادزهر ندارد.

دارایی فاضلی بیان کرد: فرد مصرف‌کننده قرص برنج هیچ علائمی ندارد، حرف می‌زند،هوشیاری کامل دارد فقط سوزشی در بدن احساس می‌کند و این نیست که فلج کند و همان لحظه هم پشیمان می‌شود و  التماس می‌کند که زنده بماند.

وی عنوان کرد: در زمان حاضر بهترین راهکار این است که نسبت به تهدیدات بروزی که برای جوانان و نوجوانان وجود دارد  از مواد مخدر صنعتی تا خودکشی‌های جدید آگاه‌سازی کنیم و یاد بگیریم در زمان حال زندگی کنیم و این خیلی می‌تواند کمک دهنده باشد.

دارایی فاضلی گفت: افراد به داشته‌های خود  تکیه کنند چراکه مقایسه کردن اعتمادبه‌نفس را پایین می‌آورد و همین امر زمینه‌های افسردگی را فراهم می‌کند.

امین روشن پور کارشناس ارشد جامعه شناسی در گفت وگو با خبرافلاک به راهکارهای پیشگیری از خودکشی اشاره کرد و گفت:اشاعه فرهنگ مشاوره دربین افراد جامعه و خانواده ها از طریق رسانه های جمعی و بروشورهای تبلیغاتی وایجاد مراکز مشاوره و رفع مشکل در حد وسیع و در دسترس برای رجوع افرادی که دارای مشکلاتی همچون اختلاف های خانوادگی، مشکلات روحی و روانی و رفع اعتیاد هستند می تواند تاثیرگذار باشد.

وی افزود: تشکیل بانک اطلاعاتی در مورد نابهنجاریهای روانشناختی در مدارس و سازمان های مرتبط، شناسایی افراد مستعد خودکشی و مداخله و فراهم سازی حمایت برای این افراد،آموزش مهارت های زندگی و نحوه ی مقابله با مشکلات به نوجوانان و جوانان، و بالابردن سطح اشتغال در جامعه و کاهش بیکاری از دیگر راهکارهای پیشنهادی است.

این جامعه شناس لرستانی اظهار داشت: آموزش اعتقادی و پرورشی باورهای مذهبی در افراد برای استحکام مبانی ایمانی در آنها و تاکید بر گسترش فرهنگ دیالوگ و گفت و گو در بین خانواده ها برای حل مشکلات آنها از طریق رسانه ها نیز موثر است.

روشن پور بیان کرد: تقویت و ساماندهی تلفن های 123 بهزیستی و مرکز مداخله در بحرانهای اجتماعی به عنوان اورژانس اجتماعی ، تلفن148 مرکز مشاوره حضوری بهزیستی و فعال کردن دیگر مراکز مشاوره ای سازمان ها، نهادها و ارگانهای دولتی از طریق اطلاع رسانی دقیق و به موقع،درنظر گرفتن نیازهای روحی و جسمی جوانان در مراحل رشد وآگاهی دادن به خانواده ها برای آشنایی بیشتر آنها با نقش ها و کارکردهای خانوادگی متقابل و سالم مورد توجه قرار گیرد.

 به گزارش خبرافلاک،به نظر می رسد با توجه به اثرات مرگبار این قرص و افزایش آمار مسمویت و کشندگی آن در این زمینه باید اقدامات پیشگیرانه جدی از سوی مسولین انجام شود.پلیس و وزارت بهداشت نیز باید از فروش این قرص در عطاری ها جلوگیری کرده و با خاطیان برخورد  جدی کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا متاسفم اونایی که نمیدانند با این تبلیغات میتونید آمارخودکشی را افزایش بدین قرص برنج اولین بار است میشنوممخصوصا منطقه آذربایجان
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.