کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش آمار سزارین/ علاقه قشر تحصیل کرده به زایمان طبیعی!

4 شهريور 1395 ساعت 11:42

رییس انجمن علمی مامایی ایران ترس از درد زایمان طبیعی، عدم آگاهی کافی و برخی تبلیغات را علل اصلی انتخاب سزارین در مادران ایرانی دانست.


میگنا: ناهید خداکرمی رییس انجمن علمی مامایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ از کاهش شش درصدی آمار سزارین پس از اجرای طرح تحول در کشور خبر داد و گفت: قبل از اجرای طرح تحول سلامت 56 درصد کل زایمان های کشور سزارین بوده ولی اکنون با تدابیر اجرا شده این میزان به 50 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه دولت مردان ما عادت به استفاده از نظرات کارشناسان و انجمن های علمی ندارند، ادامه داد: در سال 92 بالاخره پس از 12 سال بی توجهی دولت و وزارت بهداشت مبنی بر افزایش سزارین و مضرات آن، وزیر با شهامت وقت ترویج زایمان طبیعی را در دستور کار قرار داد که این اقدام در سلامت نسل آینده کشور نقش بسیار مهمی دارد.

رییس انجمن علمی مامایی ایران را رتبه اول زایمان از طریق عمل سزارین قبل از اجرای طرح تحول در سال 92 خواند و تصریح کرد: پس از اقدام موثر وزارت بهداشت و آسیب شناسی دلیل افزایش سزارین بلافاصله زایشگاه ها بهینه سازی و ماماها در مراکز درمانی فعال تر شدند.

وی از استخدام ماما در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: هرچند تعداد سزارین ها کاهش یافته ولی کافی نیست و پیشنهاد ما برای تدوام این سیر کاهش، پرداخت بخشی از تعرفه ها به عامل زایمان (ماما) و هم چنین تحت پوشش قرار گرفتن اقدامات پاراکلینیکی، آزمایشی و نسخ مامایی است.

رییس انجمن علمی مامایی ایران با تاکید بر نقش ماما در زایمان طبیعی،گفت: در صورت مراجعه خانم باردار به ماما از همان ابتدای بارداری، ماما علاوه بر آگاهی دادن درباره زایمان طبیعی و سزارین، با مشاهده وضعیت وی و اطلاع از پرخطری بارداری به متخصص زنان ارجاع می دهند.

خدا کرمی با اشاره به اینکه امروزه بیشتر زنان تحصیلکرده تمایل به زایمان طبیعی دارند، یادآور شد: ترس از درد زایمان طبیعی، ناآگاهی و برخی از تبلیغات مهمترین علل انتخاب سزارین توسط مادران ایرانی است.


کد مطلب: 38115

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/38115/کاهش-آمار-سزارین-علاقه-قشر-تحصیل-کرده-زایمان-طبیعی

میگنا
  https://www.migna.ir