جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۵ شهريور ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۸
کد مطلب: 38125
۴
۱
پاسخ یک روان شناس به این شبهه:

آیا بیشتر طلاقها زیر سر روانشناسان است؟!

آیا بیشتر طلاقها زیر سر روانشناسان است؟!
میگنا: دکتر ابراهیم فیاض، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در اظهار نظری عجیب گفته بود که «با گزارش میدانی به این نتیجه رسیده‌ام که مردم به مشاوران پول می‌دهند، اما آنها پیشنهاد طلاق می‌دهند!»، اما یک روانشناس و استاد دانشگاه، کاملا این اظهارنظر را غیرعلمی دانست و تاکید کرد: توصیه به طلاق از سوی مشاوران، جنبه علمی ندارد و روانپزشکان، روانشناسان و مشاوران آن را به عنوان یک راه حل مطرح نمی کنند .

دکتر بهروز بیرشک در واکنش به اظهارات اخیر دکتر فیاض تصریح کرد: متاسفم که چنین دیدگاهی مطح شده است، چرا که این مسئله به هیچ وجه صحت ندارد. نه روانشناسان، نه روانپزشکان و نه مشاوران، مساله طلاق را به عنوان یک راه حل مطرح نمی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: حتی به کسانی که برای مشاوره ازدواج به مشاوران و روانشناسان مراجعه می کنند نیز گفته نمی شود که کاملاً برای یکدیگر مناسب هستند و باید با هم ازدواج کنید.

این روانشناس با اشاره به اینکه طلاق برای هر کسی یک انتخاب است و هیچ کس نمی تواند برای زوج تصمیم بگیرد و چنین پیشنهادی را به یکی از زوجین بدهد اظهار داشت: چنین پیشنهادی جنبه علمی ندارد که حتی بخواهد مطرح شود.

بیرشک با بیان اینکه هیچ روانشناس و یا مشاوری نمی تواند پیشنهاد طلاق را به زوجین بدهد تصریح کرد : تلاش مشاور برای برطرف کردن مشکلات و حل مسئله بین زوجین است و در نهایت، این خود زوج هستند که باید درباره طلاق یا ادامه زندگی تصمیم بگیرند .

این استاد دانشگاه با اشاره به این که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نیز تاکید بر حل مشکل دارد افزود: از لحاظ قانونی نیز ما نمی توانیم تاییدیه ای برای طلاق صادر کنیم و اصلا چنین چیزی نداریم. فراموش نکنیم مانند تمام رشته های پزشکی و درمانی خطا در این رشته نیز وجود دارد و حتی اگر روانشناسی چنین رفتاری کرده باشد درست مثل این است که پزشکی دچار خطای پزشکی شده است.

وی تصریح کرد : ممکن است خیلی از افراد پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه و داشتن لیسانس مشاوره اینطور فکر کنند که می توانند به افراد مشاوره بدهند، اما حقیقت ماجرا این است که فقط روانشناس و مشاوری که دارای مدرک معتبر و دارای پروانه از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است، مجاز به مشاوره دادن است .

بیرشک خاطر نشان کرد : افرادی که دوره های لازم را نگذرانده باشند نه تجربه و نه تخصص لازم را برای مشاوره ندارند که رفتار آنها بخواهد مورد تایید قرار بگیرد .

این روانشناس با بیان اینکه ما بحثی به نام مشاوره زوج داریم، تاکید کرد : وقتی خانواده و زوج به ما مراجعه می کنند به تمامی مسائل پرداخته می شود و جنبه های خصوصیت شخصیتی ، مسائل محیطی و مواردی که برانگیزنده مشکل است مطرح می شود. این موضوعات طی جلسات متعددی مورد بررسی قرار می گیرد و سعی بر این است که افراد را به یکدیگر نزدیک کنند تا کمکی برای حل مشکل باشند .

وی اظهار داشت: ولی اگر زوجی به دادگاه مراجعه می کنند و می گویند که ما می خواهیم طلاق بگیریم و دادگاه آنها را به دفتر مشاوره راهنمایی می کند در این صورت این موضوع بستگی به این دارد که آیا آنها علاقه ای به ادامه زندگی مشترک دارند یا خیر ؟ در این میان باید توجه داشت که مشاوره، پند و اندرز نیست، بلکه در مشاوره باید مسئله ریشه یابی شود.
-
-

سلامت آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

رضا
Iran, Islamic Republic of
ممنون از آقای دکتر بیرشک و همچنین از میگنا به خاطر انتشار
والاه اظهار نظرای بعضیا در مورد روان شناسان دیگه از کم لطفی گدشته. رسما توهین می کنن.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.