جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۶
کد مطلب: 38141
۱
عدالت آموزشی حلقه‌ای گمشده در آموزش و پرورش

رنگین کمانی از مدارس در خدمت دانش آموزان

یکی از مهم ترین آرزوهای والدین موفقیت فرزندانشان در امر تحصیل است و معمولا برای به ثمر رسیدن آن، انتخاب مدرسه ای مناسب همیشه دغدغه‌ی والدین بوده است؛ از سال اول ابتدایی که فرزندان اولین گام های علمی خود را بر می دارند کنکاش برای انتخاب بهترین گزینه آغاز می شود و تا پایان دوران مدرسه این دغدغه همراه والدین است و در سال‌های آخر تحصیل شدت هم پیدا می‌کند.
 
در سیستم آموزشی مدارس مختلفی به نام های دولتی، غیردولتی، شاهد، تیزهوشان و نظایر آن برای ارائه خدمات در نظر گرفته شده‌اند و برای پذیرش در برخی از این مدارس نیاز به آزمون ورودی و مصاحبه است که همین امر هم باعث می‌شود تا حساسیت برای انتخاب بهترین مدرسه به دانش آموزان هم منتقل شود و ایام عید و تابستان نه تنها فرصتی برای استراحت نیست بلکه باید در دوره زمانی کوتاه دروس و مطالب تکمیلی به صورت فشرده برای قبولی در این آزمون ها توسط دانش آموزان مرور شود.
 
کفه سنگین ترازوی آموزشی به سود ثروتمندان
کیومرث‌ امجدیان کارشناس آموزشی ‌و استاد دانشگاه فرهنگیان‌ در خصوص تعدد مدارس در نظام آموزشی عنوان کرد: یکی از رویکردهای نظام آموزشی ایجاد عدالت آموزشی و برقراری فرصت‌های برابر برای آحاد جامعه است تا همه افراد امکان رشد داشته باشند.
 
وی ادامه داد: آموزش و پرورش بستری است تا تمام افراد جامعه تحرک اجتماعی داشته باشند یعنی فردی که در یک روستا زندگی می‌کند یا فردی که خانواده‌ای نه چندان قوی از نظر اقتصادی دارد هم از آموزش خوبی بهره مند شوند.  
 
استاد دانشگاه فرهنگیان‌ با اشاره به اینکه آموزش و پرورش محلی است که این فرصت را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: با این وجود گاهی آموزش و پرورش می تواند باز تولید فقر کند در واقع چنانچه عدالت آموزشی رعایت نشود افرادی که تمکن مالی دارند از آموزش بهتری بهره‌مند می‌شوند این اتفاق باعث افزایش هرچه بیشتر فاصله فقرا و اغنیا می‌شود.  
  
بهای سنگین ثبت نام در مدارس غیردولتی به بهانه پیشرفت تحصیلی 
این روزها بازار داغ ثبت نام در مدارس به شدت بالا گرفته و خانواده ها براساس شرایط اقتصادی و وضعیت زندگی مدارس دولتی یا غیردولتی را برای تحصیل فرزندشان بر می‌گزینند هر چند گاهی میل به پیشرفت هرچه بیشتر فرزند بر شهریه های سنگین مدارس غیردولتی غلبه می کند و خانواده‌ها به قیمت پیشرفت فرزند، به هرنحوی شهریه سنگین مدارس غیردولتی را تامین می‌کنند.
 
اما فقط تامین شهریه ثبت نام در مدارس غیردولتی پایان ماجرا نیست بلکه در این میدان شلوغ رقابتی انواع مدارس غیردولتی، تبلیغات پرزرق و برق هر کدام از مدارس شک و تردید برای انتخاب بهترین گزینه را تشدید کرده و اینجاست فشارهای روانی علاوه بر خانواده ها، دانش آموزان را هم درگیر می‌کند چراکه برخی از این مدارس برای نشان دادن برتری های آموزشی و پرورشی خود اقدام به برگزاری آزمون‌های ورودی مشکل و هم چنین پذیرش بر مبنای شرط معدل می‌کنند که این مساله باعث نگرانی خاطر در دانش آموزان باعث می شود.
 
با وجود چنین تشریفاتی هم که برخی مدارس غیردولتی تدارک می‌بینند اما باز هم در مواردی نارضایتی از سوی خانواده‌ها مشاهده می شود که علت این نارضایتی در مدارس غیردولتی با شرایط ویژه را می‌توان استاندارد نبودن نوع پذیرش و یا رجحان دریافت شهریه بر ضوابط مدارس دانست.
 
مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیردولتی در خصوص کیفیت بخشی به مدارس غیردولتی گفت: از سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین ادارات کل آموزش و پرورش، مدیران سازمان مشارکت‌ها و مؤسسان مدارس غیر دولتی منعقد شد که بر این اساس توجه ویژه‌ای به بحث کیفیت‌بخشی مدارس می‌شود.
 
وی افزود: با توجه به اقداماتی که برای کیفیت‌بخشی مدارس از سوی سازمان مشارکت‌ها انجام شده شاهد پیشرفت آموزشی دانش‌‌آموزان در مدارس غیردولتی هستیم.
 
گرد بیان کرد: علاوه بر توجه به کیفیت‌بخشی آموزشی مدارس بحث فعالیت‌های پرورشی مورد توجه قرار گرفته و انتظار داریم در این حوزه نیز اقدامات خوبی از سوی مدارس غیردولتی صورت گیرد.
 
مدارس دولتی،سیبل کم کاری های آموزشی
در کشمکش انتخاب مدرسه دولتی و غیردولتی، بسیاری از خانواده ها اولویت را به مدارس غیردولتی می‌دهند و استدلال آنها برای این انتخاب عملکرد آموزشی بهتر در مدارس غیردولتی است.
 
هرچند در این میان برخی خانواده‌ها نظری خلاف آن را دارند و معتقدند دانش آموز چنانچه توانایی لازم و انگیزه کافی برای درس خواندن را داشته باشد، در مدارس دولتی هم می تواند موفق شود و کمبودهای نظام آموزشی دلیلی بر ناکارآمدی مدارس دولتی نیست.
 
در این راستا مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش تهران در خصوص کیفیت مدارس دولتی و غیردولتی اظهار کرد: کیفیت مدارس دولتی در وضعیت خوبی قرار دارد و برای کیفیت بخشی عملکرد این مدارس برنامه ریزی می شود.
 
وی هم چنین در خصوص مدارس هیئت امنایی یادآور شد: مدارس هیئت امنایی همانند مدارس دولتی عادی هستند با این تفاوت که نحوه مدیریت و اداره آن با سایر مدارس دولتی متفاوت است.
 
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران عنوان کرد: میزان شهریه در مدارس هیئت امنایی پس از آنکه هیئت امنا در مدرسه تشکیل شد و برنامه‌های مدرسه به طور پیشنهادی در این هیئت مطرح شد به خانواده‌ها اعلام می‌شود.
 
تیزهوش ها تافته جدا بافته از جامعه می شوند
در میان انواع مدارسی که ارائه خدمات آموزشی و پرورشی دارند، مدارس تیزهوشان دسته دیگری هستند که تحت پوشش سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) فعالیت می‌کنند و پذیرش در آنها شرایط خاص و قبول شدن در آزمون ورودی را می طلبد البته چندسالی است که کلاس هایی با عنوان آمادگی برای قبولی در آزمون تیزهوشان عاملی برای کسب درآمد خودشان و هم‌چنین افزایش دغدغه و استرس های دانش آموزان و اولیای آنها شدند.
 
امجدیان در خصوص جداکردن دانش‌آموزان تیزهوش و عادی بیان کرد: برای شناسایی فرد تیزهوش و کم‌هوش سازوکار دقیقی وجود ندارد و این مرزبندی ها قراردادی است لذا احتمال خطا در این امر افزایش می‌یابد.
 
وی ادامه داد: علاوه بر این مساله، چنانچه دانش‌آموزان با تفاوت های هوشی متفاوتی کنار هم تحصیل کنند نتیجه بهتری به دنبال دارد چراکه در چنین‌ شرایطی دانش آموزان با هم تعامل بیشتری پیدا کرده و روند یادگیری بهتری دارند در واقع دانش آموزان تیزهوش به دانش آموزان با توانایی کمتر آموزش می دهند و علاوه براینکه دانش آموز تیزهوش یادگیری بهتری دارد نیروی محرکه و کمک کننده به آموزش همکلاسی های خود می شود.
 
این کارشناس آموزشی با بیان اینکه به جای جداسازی باید فرصت هایی متناسب با توانایی‌های دانش آموزان در مدارس ایجاد شود، یادآور شد: زمانی که این جداسازی بین دانش‌آموزان تیزهوش و عادی انجام شود موجب فاصله گرفتن فرد تیزهوش با عموم مردم شده و در اصل متوقع اجتماعی می شوند و سازگاری آنها با جامعه مشکل می شود.
 
امجدیان افزود: از دیگر تبعات این جداسازی، وجود تفاوت طبقاتی در افراد جامعه است و به طور کلی ایجاد این مدارس اگر چه فرصت مختلفی برای افراد ایجاد می کنند اما در اصل خودش مانعی در تعلیم و تربیت صحیح ‌است.
 
جدالی 12 ساله‌ برای‌ عبور از هفت‌خوان کنکور
وقتی پای صحبت خانواده ها می نشینم اولین نکته ای که برای انتخاب مدرسه به آن اشاره می کنند، تضمین موفقیت در کنکور است حال فرزند آنها در مقطع ابتدایی درس بخواند یا در سال آخر دبیرستان در واقع از همان ابتدا دغدغه کنکور حساسیت انتخاب مدرسه را دو چندان می کند.
 
از مادری که دو فرزند داشت و به شدت در این ایام در کنکاش برای جست و جوی یک مدرسه دولتی بود، علت این انتخاب را جویا شدم، وی گفت: پسرم که اکنون سال دوم دانشگاه است 12 سال در مدرسه غیردولتی درس خواند و با وجود خدماتی که مدرسه ارائه می داد و سخت گیری هایی که من در درس خواندنش داشتم اما در کنکور نتیجه راضی کننده ای نگرفت و این مساله باعث شد تا دخترم را که او هم تا پیش از این در مدرسه غیردولتی درس می خواند به یک مدرسه دولتی ببرم و به جای صرف هزینه بسیار برای شهریه مدرسه اش وقت بیشتری برای او بگذارم و علاقه اش را پیدا کنم و در آن مسیر برایش سرمایه گذاری کنم.
 
در ادامه با دانشجوی سال اولی صحبت کردم که اعتقاد داشت علت موفقیتش در کنکور، رفتن به مدرسه غیردولتی در سال آخر دبیرستان بود.
 
وی گفت: این نتیجه را مرهون زحمات معلمانم در مدرسه هستم.
 
با دانشجوی پزشکی گفت و گو کردم که درباره نوع مدرسه اش گفت: من از سال اول دبیرستان تا سال آخر در مدرسه دولتی درس خواندم و طی این مدت با دنبال کردن هدفم بالاخره تلاش هایم به ثمر نشست البته طی 12 سال تحصیلم هم معلمان خوبی داشتم که در ارائه مطالب درسی هیچ گاه کوتاهی نکردند.
 
کدام مدارس برای ثبت نام ارجحیت دارند؟
انواع مدارس با سازوکارها و انواع  پذیرش مختلف در نظام آموزشی شکل گرفته اند که بنا بر شرایط افراد،با دارا بودن مخاطبان خاص یک هدف را دنبال می کنند و آن هم تبیین مبانی آموزشی و پرورشی است حال این دانش آموز است که در میدان پرسروصدای مدارس رنگارنگ باید صلاح کارخود را متناسب با توانایی و شرایطش برگزیند و این نکته را هم فراموش نکند که این انتخاب به بهای تخریب بهترین روزهای نوجوانی و جوانی اش تمام نشود و در این مسیر علاقه و استعدادهایش نیز شکوفا شوند چرا که صرفا موفقیت در کنکور پایان مسیر موفقیت نیست کمااینکه در جامعه امروز می بینیم بسیارند افرادتحصیلکرده ای که تنها توانایی آنها مدرک تحصیلیشان است و در این میدان اشباع تحصیلات جای چندان مناسبی  برای آنها وجود ندارد.
 -
گزارش از آتوسا دولتیاری- باشگاه خبرنگاران جوان
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند