جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۰ تير ۱۳۹۰ / ۱۰:۱۷
کد مطلب: 3830
۰

نگرانی رئیس سازمان سنجش از نحوه حذف کنکور/ امکان تخلف و خرید و فروش!

مهر:  رئیس سازمان سنجش با ابراز نگرانی از شیوه حذف کنکور و تاثیر سوابق تحصیلی گفت: ما باید از نظر عملی و اجرایی بتوانیم شرایط را مهیا کنیم اما اگر سوابق تحصیلی به طور کامل برای گزینش دانشجو ملاک شود ممکن است مشکلاتی را در پی داشته باشد.
دکتر محمدحسین سرورالدین در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی کنکور سراسری سال 90 در جمع خبرنگاران با تاکید بر این موضوع افزود: آخرین تصمیم کارگروه ماده 4 حذف کنکور این است که حذف کنکور تا سال 93 محقق شود و سال 92 آخرین کنکور باشد اما بررسی این موضوع زمان بر است زیرا قرار است یک شیوه 40 ساله به یک شیوه دیگر تغییر کند. وی یادآور شد: به طور نمونه یک برگ امتحان تشریحی را به 5 ممتحن داده ایم و 5 نمره مختلف گرفتیم و این نشان می دهد که ممکن است در این زمینه اشکالات و سوء استفاده هایی صورت گیرد. به این صورت که اعمال سوابق تحصیلی و تصحیح برگه های امتحانات نهایی که به صورت منطقه ای انجام می گیرد، مورد سوء استفاده واقع شود و اعمال سلیقه در آن صورت گیرد. سرورالدین گفت: وقتی وزن سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو بالاتر برود ممکن است زمینه خرید و فروش سئوالات در زمان امتحانات نهایی فراهم شود و تجربیات تلخی مثل آزمون دستیاری که سئوالات در آن فروش رفت، تکرار شود. وی تاکید کرد: تاکید سازمان سنجش این است که باید برای پیشگیری از اعمال سلیقه در نحوه درج سوابق تحصیلی گرفته شود. به طور نمونه ممکن است که مسئولی در منطقه خودش برای کمک به دانش آموزان محروم آن منطقه در تصحیح برگه های امتحانی نمره های بالاتری به آنها بدهد اما این مسئله در کل موجب بی عدالتی می شود. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به فشارهای موجود بر کارگروه ماده 4 حذف کنکور و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برای اجرای هرچه دقیق تر قانون حذف کنکور گفت: در حال حاضر ما باید شیوه ای بیابیم که با حذف کنکور وضع بهتر شود نه بدتر. این موضوع که تنها با یک تست سرنوشت کسی تعیین شود درست نیست اما در مقابل اعمال سلیقه در نمرات امتحانات نهایی نیز درست نیست. وی به راهکارهای متعددی که برای تعیین شیوه صحیح وجود دارد اشاره کرد و گفت: مجموعه ای از پاسخ کوتاه، تستی، جای خالی و پر کردنی می تواند روش بهتری باشد. در این صورت سئوال یکی است و تصحیح نیز یکی خواهد بود و در این صورت برای امتحانات جبرانی هم فرصت باقی می ماند. سرورالدین یادآور شد: در حال حاضر 4 هزار طراح سئوال با سازمان سنجش همکاری می کنند و کنترل لازم برای روی سئوالات وجود دارد اما در صورتی که سئوال امتحانات نهایی یکی نباشد و اعمال سلیقه هم در تصحیح باشد دیگر کنترلی بر آن وجود ندارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند