کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عوارض تزریق تستوسترون برای مردان

20 شهريور 1395 ساعت 13:50

متخصص غدد گفت: تعدادی از جوانان به توصیه اطرافیان خود برای حفظ یا ایجاد عضله و بدنسازی، اقدام به تزریق تستوسترون می‌کنند که باید بدانند این کار می‌تواند سبب از بین رفتن بیضه‌ها و قدرت باروری شود.


ميگنا: دكتر مهران زمان‌زاده در گفت‌وگو با فارس، گفت: هر چه سن مردان بالا می‌رود هورمون‌های جنسی آنها یا همان تستوسترون خونشان کمتر می‌شود. حال اگر میزان تستوسترون یک مرد مسن کمتر از میزان حداقل تستوسترون‌های یک مرد جوان باشد اصطلاحاً می‌گوییم آن مرد یائسه شده است.
وی کاهش هورمون‌های مردانه را با یکسری مشکلات جسمی و روانی همراه دانست و گفت: از 30 سالگی به بعد هر ساله یک درصد از میزان تستوسترون کاسته می‌شود و مردان همزمان با آن به علایمی همچون کاهش میل جنسی، قدرت عضلانی، عملکرد فیزیکی، افسردگی، تغییر در رفتار، خستگی و تحریک‌پذیری را تجربه می کنند.

زمان زاده گفت: از آنجایی که سن دقیق شروع یائسگی در مردان قابل پیش بینی نیست تشخیص و درمان این موضوع نیز با مشکل مواجه می‌شود.

وی هورمون‌های مردانه را عاملی جهت جلوگیری از گرفتگی عروق دانست و گفت: عواملی مانند مصرف الکل، چاقی، بیماری قلب و مصرف بعضی از داروها از میزان تستوسترون‌های خون می‌کاهد و خطر ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.

این متخصص غدد گفت: یک رابطه معکوس بین افسردگی و میزان تستوسترون خون برقرار است به این ترتیب که هر قدر تستوسترون کمتر باشد علایم افسردگی بیشتر خود را نشان می‌دهد.

وی تشخیص صحیح کمبود هورمون مردانه را با آزمایشات دقیق، دقت بالینی و اطلاعات کافی امکان پذیر دانست.
زمان‌زاده در پایان گفت: عرضه هورمون تستوسترون در چهار شکل خوراکی، موضعی، تزریقی و کاشت زیر جلدی است که شکل خوراکی آن منسوخ شده و بهترین روش آن استفاده از برچسب‌های جلدی است.


کد مطلب: 38351

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/38351/عوارض-تزریق-تستوسترون-مردان

میگنا
  https://www.migna.ir