جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۶
کد مطلب: 38353
۱
یک کارشناس تغذیه در گچساران:

استفاده از چهار گروه غذایی در تغذیه دانش آموزان نیاز است

استفاده از چهار گروه غذایی در تغذیه دانش آموزان نیاز است
میگنا: حیدر دارابی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وجود گروه نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات، مغزها همچون گردو و بادام، میوه و سبزی به اندازه کافی در رژیم غذایی روزانه همه افراد به ویژه دانش آموزان در فصل مدارس لازمه سلامتی و پیشرفت تحصیلی آنان است.

رعایت نکردن رژیم غذایی متناسب نیاز بدن منجر به کوتاهی قد، سوء تغذیه، کاهش بهره هوشی و افت تحصیلی می شود.

اين کارشناس تغذیه در گچساران ادامه داد: حذف وعده صبحانه و استفاده از مواد ناسالم غذایی در میان وعده ها از آسیب های مهم در رژیم غذایی روزانه کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه است.

دارابی افزود: 25 درصد انرژی روزانه بدن از طریق وعده صبحانه تامین می شود و مسئولان مدارس و والدین باید پیامدهای منفی خودداری از خوردن صبحانه را به دانش آموزان تذکر دهند.

صرف شام در ساعات نخست شب، خوابیدن به موقع کودکان و سحرخیزی والدین از تکنیک هایی است که میل کودکان به خوردن وعده صبحانه را افزایش می دهد.
دارابی بهترین مواد غذایی وعده صبحانه را یک لیوان شیر به همراه پنیر و گردو، یک لیوان شیر با عسل و گردو، یک لیوان شیر و ساندویج تخم مرغ و یک لیوان شیر با کره و مربا ذکر کرد.

خوردن سه میان وعده سالم مانند نخود و کشمش، انواع مغزها و ساندویج های خانگی در فواصل زمانی منظم برای کودکان ضروری است.

این کارشناس تغذیه با اشاره به شایع بودن بیماری فشارخون و عارضه های چاقی و لاغری مفرط در برخی کودکان، بر لزوم توجه جدی والدین به آموزش های لازم در زمینه تغذیه سالم کودکان در رسانه ها تاکید کرد.

تغذیه نامناسب عامل بیماری های فشارخون، قلبی و عروقی، دیابت و انواع سرطان است.

وی افزود: کمبود ید، آهن، کلسیم، روی، ویتامین هایی مانند A و D از شایع ترین کمبودهای کودکان ناشی از رفتارهای نادرست تغذیه ای است که درصورت نیاز و با مشورت پزشک باید با مکمل ها جبران شود.

خودداری از مصرف میوه، سبزیجات خام، شیر، گوشت و مصرف بی رویه شکلات و تنقلات شور از مهمترین عادات بد رژیم غذایی کودکان در سنین مدرسه است که درصورت اصلاح این رفتارها با استفاده از آموزش در مدارس و رسانه های ارتباط جمعی زمینه پیشگیری از سوء تغذیه و بسیاری از بیماری ها در سنین بزرگسالی را فراهم می کند.

به گفته متخصصان برای تامین نیازهای غذایی، هر روز باید در برنامه غذایی خود از چهار گروه اصلی مواد غذایی استفاده کنیم:
گروه شیر و لبنیات:
این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی است. اگر حجم یک لیوان را 240 میلی لیتر در نظر بگیریم، ارزش غذایی یک لیوان شیر کم چرب ، با یک لیوان ماست کم چرب، با یک قوطی کبریت پنیر و با یک لیوان کشک معادل است.

گروه گوشت، حبوبات و مغزها:
این گروه شامل انواع گوشت ها مانند گوشت قرمز (گوشت گوسفند و گاو)، گوشت سفید (گوشت مرغ، ماهی و پرندگان)، تخم مرغ، حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش) و مغزها (گردو، بادام، فندق و پسته) است. ارزش پروتئینی سه قطعه گوشت خورشی متوسط پخته، با یک عدد قسمت پایین ران یک مرغ بزرگ پخته، با نصف سینه یک مرغ کوچک پخته، با یک لیوان حبوبات پخته، با نصف لیوان انواع مغزها و با دو عدد تخم مرغ برابر است.

گروه نان و غلات:
سومین گروه مواد غذایی شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم ، جو و ذرت است؛ ارزش غذایی 30 گرم از انواع نان، مثلا یک کف دست نان سنگک است.

گروه میوه ها و سبزی ها:
این گروه شامل انواع میوه ها و سبزی ها است که ویتامین ها و مواد معدنی بسیار زیادی دارند. سبزی ها و میوه هایی مثل گشنیز ، جعفری ، نعناع، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای ، ساقه سبز پیازچه ، پرتقال، نارنگی ، لیمو، نارنج، کیوی و توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند.
سبزی های دارای رنگ سبز تیره، زرد تیره و نارنجی مانند اسفناج، هویج ، گوجه فرنگی و میوه هایی مثل طالبی، زردآلو و شلیل ، ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین می کنند. زیتون و سبزهایی که برگ سبز تیره دارند، دارای ویتامین E هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.