پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ / ۰۰:۴۰
کد مطلب: 38381
۱
نتیجه هایی که داوطلبان را جان به لب می کنند

وقتی داوطلبان بازیچه کنکور می شوند

کمتر کسی است که با شنیدن اسم کنکور استرس به جانش نیفتد، درواقع هرساله برگزاری کنکورهای مختلف از کارشناسی گرفته تا دکتری، استرس را میهمان خانه های داوطلبان می کند البته فقط برگزاری و رد شدن از سد این کنکورها مسئله نیست و گاهی حتی اعلام نتیجه و طی کردن مراحل ثبت نام نیز با اضطراب صورت می گیرد.
 
کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته امسال باحواشی زیادی روبه رو بود درواقع ازهمان وقت که زمان برگزاری جابجا شد تعداد زیادی از داوطلبان بخصوص پسران را با مشکل مواجه کرد.
 
تمامی دانشجویان معمولا ترمهای آخر، برنامه های روزانه و درسی خود را به گونه ای دیگر و خاص دادن کنکوری موفقیت آمیز می چینند و تغییر زمان برگزاری اندکی در برنامه های آنها اخلال ایجاد می کند. در این بین هرچند که پسران ممکن است با مشکل سربازی رفتن روبه رو شوند اما برای دختران کمی موضوع فرق دارد و آنها این تاخیر را فرصتی برای بهتر درس خواندن تلقی می کنند.
 
اما مشکل دانشجویان تنها به تاخیردر زمان برگزاری کنکور ختم نمی شود وهمچنان ادامه دارد.
 
سرما زمان کنکور را جابجا کرد
مانند تغییرزمان برگزاری آزمون سراسری به دلیل تقارن آن با ماه مبارک رمضان، زمان برگزاری کنکور ارشد نیز به دلایل دیگری دستخوش تغییرات شد.
 
سازمان سنجش علت تغییر در زمان برگزاری را مشکلاتی دانست که معمولا داوطلبان در بهمن ماه (همزمانی تاریخ آزمون با فصل سرما) با آن مواجه می شدند، لذا زمان ثبت نام را  16 تا 22 آذر 1394 و تاریخ برگزاری را برای اولین بار در 16 و 17 اردیبهشت 95 اعلام کرد.
 
اما از آنجاکه کنکور دانشگاه آزاد داستان برگزاری و اعلام نتایجش جدا است بهروز دانشیان رییس مرکزسنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آزمون کارشناسی ارشد 95 در شش نوبت صبح و عصر روزهای پنج شنبه ، جمعه و شنبه 6 الی 8 خرداد ماه در تهران و 68حوزه در سطح کشور برگزار می شود.
 
وی از رقابت 478 هزار و 349 داوطلب در 136 مجموعه امتحانی خبر داد و افزود: از این تعداد 212 هزار و 599 نفر (44 درصد) زن و 265 هزار و 750 نفر(56 درصد) مرد هستند.
 
سازمان سنجش فکرهمه جا را کرده است
اما بعد گذشت نزدیک به چهارماه سازمان سنجش اطلاعیه اعلام نتایج نهایی کنکور دوره های كارشناسی ارشد ناپيوسته را منتشر کرد و با وجود آن که زمان اعلام نتایج در اطلاعیه، ساعت 20 تاریخ هشتم شهریورماه قید شده بود اما ساعاتی زودتر و حدود ساعت14 همان روز به استرس داوطلبان برای دیدن نتیجه خود پایان داد.
 
طبق اطلاعیه سازمان سنجش پذیرفته شدگات می بایست برای كسب اطلاعات بيشتر و دقيق تر در خصوص تاريخ، نحوه و مدارک لازم برای ثبت نام به پايگاه اطلاع رسانی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ذيربط مراجعه کنند و در صورتي كه دانشگاهها و مؤسسات محل قبولی داوطلبان، تاريخ مشخصی را برای ثبت نام ارائه نكرده باشند، باید به ترتیب در يكی از روزهای چهاردهم تا هفدهم شهریورماه جهت ثبت نام به موسسه محل قبولی خود مراجعه کنند.
 
این نشان می دهد سازمان سنجش همزمان با اعلام نتایج، تکلیف زمان و نحوه ثبت نام پذیرفته شدگان در دانشگاههای مختلف را روشن و حتی برای موسساتی که تاریخ خاصی را مشخص نکرده بودند، زمان ثبت نام و مراجعه داوطلبان را تعیین کرد.
 
داوطلبان همچنان در سرگردانی و استرس
از طرف دیگر دانشگاه آزاد زمان اعلام نتایج آزمون خود را که تنها حدود یک ماه دیرتر از کنکور ارشد دولتی برگزار شد در نیمه دوم شهریورماه اعلام کرد، اما حال که دهه سوم شهریور ماه آغاز نشده هنوز خبری از اعلام نتایج نیست و داوطلبان همچنان برای دین نتیجه خود در استرس به سر می برند.
 
در این بین برخی ازداوطلبان در هر دو کنکور دولتی و آزاد شرکت کردند تا بتوانند بعد از دیدن اعلام نتایج بهترین گزینه را نسبت به شرایط تحصیل و موقعیت زندگی خود انتخاب کنند اما متاسفانه با مشکلی جدید مواجه شدند.
 
شانسهایی که بایک تصمیم اشتباه از دست می روند
 
صادقی یکی از این نوع داوطلبان است که با نگرانی گفت: در کنکور ارشد دولتی 95 در یکی از موسسات غیرانتفاعی پذیرفته شدم اما متاسفانه دو الی سه روز دیگر زمان ثبت نام آن واحد به پایان می رسد و من هم نمیتوانم منتظر اعلام نتایج ارشد آزاد خود باشم، درصورتیکه تصمیم داشتم نتایج هردو آزمون را مقایسه کرده و بهترین گزینه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنم.
 
وی ادامه داد: این در حالی است که اگر در موسسه غیرانتفاعی ثبت نام کنم و سپس در رشته و واحد دانشگاه آزاد بهتری پذیرفته شده باشم دیگر آن موسسه غیرانتفاعی هزینه ثبت نامم را برای انصراف باز نمیگرداند و از این نظر ضرر خواهم کرد، در عین حال اگر برای ثبت نام مراجعه نکنم و از کنکور آزاد هم نتیجه نگیرم شانس ورود به دانشگاه و تحصیل را برای امسال از دست می دهم.
 
صادقی بیان کرد: به شدت سردرگم هستم و می دانم که افراد زیادی مثل من با این مشکل مواجه شدند.
 
حفظ شانس با پذیرفتن شرط موسسات غیرانتفاعی
هرچند که طبق قانون و بخشنامه وزارت علوم هر دانشجوی انصرافی باید یک ترم شهریه خود را بپردازد، اما برای رفع این مشکل داوطلبان، علی آهون منش رییس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان راه حلی را پیشرو گذاشت.
 
آهون منش گفت: درست است که نتایج آزمون دانشگاه آزاد هنوز اعلام نشده و داوطلبان اندکی در انتخاب قطعی خود(بین دانشگاه غیرانتفاعی و آزاد) مردد هستند اما باید به دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم این حق داده شود که نمی توانند دست روی دست گذارند و ثبت نام و شروع کلاس‌هایشان را برای اعلام نتایج دانشگاه‌های دیگر به تاخیر بیندازند.
 
وی ادامه داد: لذا دانشگاه غیر انتفاعی این امکان را برای داوطلبان مهیا کرده تا کسانی که در انتظار نتیجه دانشگاه آزاد هستند و همزمان مهلت ثبت نام در واحد دانشگاه غیرانتفاعی که پذیرفته شدند به پایان می رسد، بتوانند با پرداخت هزینه ای مازاد بر شهریه (بعنوان دیرکرد یا جریمه) بعد از مهلت مشخص هم ثبت نام کنند.
 
آهون منش یادآور شد: اگر داوطلبی ثبت نامخود با دادن شهریه مقرر را انجام و بعد چند روز انصراف دهد، طبق ضوابط هزینه پرداختی اش برگردانده نمی شود و از این رو داوطلبان ضرر می کنند اما اگر اجبارا تصمیم به دیدن نتیجه آزمون آزاد را دارند، می توانند علاوه بر شهریه با پرداخت یک جریمه تاخیر که معمولا 50 تا 60 هزارتومان است، پس از پایان مهلت ثبت نام (البته نباید از زمان ثبت نام و شروع کلاسها زیاد گذشته باشد) با خیالی آسوده ثبت نام کنند.
 
اندکی صبر، سحر نزدیک است
با این تفاسیر و بعد از پیگیری زیاد داوطلبان و رسانه ها، فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نتایج آزمون کارشناسی ارشد ۹۵ این دانشگاه اواسط هفته بعد از پردازش های نهایی اعلام می شود، اظهار داشت: داوطلبان نگران زمان ثبت نام خود نباشند چراکه وقت مقتضی به ثبت نام داوطلبان اختصاص داده می شود.
 
وی یادآور شد: داوطلبان می توانند از طریق سایت اینترنتی به نشانی www.azmoon.com ازنتایج آزمون خود مطلع شوند.
 
به امید آن که در سالهای آتی برای برگزاری کنکورهای ارشد بین دستگاهها و نهادهای مختلف هماهنگی های بیشتری صورت گیرد وحتی اگر زمان برگزاری آزمونها با هم امکان پذیر نیست حداقل در اعلام نتایج و مهلت زمان ثبت نام کمی بیشتر شرایط و موقعیت داوطلبان را در نظر بگیرند چرا که بدون شک، تصمیم ادامه تحصیل با یک آینده نگری برای کسب موفقیت گرفته می شود و استرس و ناهماهنگی می تواند جوانان را با مشکل مواجه کند و تصمیمات بعدی زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.  
 -
گزارش از محیامعصومی
باشگاه خبرنگاران
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.