جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۱
کد مطلب: 38466
۰
روانشناسان هشدار دادند؛

مصرف مواد مخدر از سنین پایین آسیب مغزی را در پی دارد

به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر محمد اسراری افزود: وقتی اطلاع رسانی به روز باشد، نوجوان و جوانی که یک سری اطلاعات و باورها درمورد زیان آور بودن مواد مخدر دارد در برابر ورود مواد جدید هم مصون است و نباید نگران او بود، چراکه به سطحی از پختگی رسیده که برای ما به عنوان گروه تصمیم گیرنده کفایت می کند.

 

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی باید از سنین پایین تر یعنی کودکی و نوجوانی آغاز شود، اظهار کرد: یکی از برنامه های مبارزه با مواد مخدر باید در زمینه همکاری و مشارکت با سازمان های غیردولتی و دولتی غیر همسو مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش و سایر سازمان ها باشد.

این استاد روانشناسی اضافه کرد: اگر اطلاع رسانی از سنین کم شروع نشود، تاثیرگذاری خوب و مفیدی به همراه نخواهد داشت، آموزش یک راهبرد است و سایر راهبردها هم باید به کمک بیایند.

وی تاکید کرد: کودکان و نوجوانان به لحاظ رشد تکاملی، نگرش­‌ها، باورها و ملاحظات محیطی همچون پس‌زمینه‌های خانوادگی و تحصیلی شرایط متفاوتی با بزرگسالان دارند و برای مصون نگه داشتن و درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان یک رویکرد سازمان‌یافته، نظام­‌مند و ادغام یافته مورد نیازاست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تحقیقات متعدد نشان داده است که هر چه سن فرد هنگام آغاز مصرف مواد مخدر پائین تر باشد امکان ادامه مصرف مواد مخدر و تبدیل شدن وی به معتاد مزمن بیشتر خواهد بود.

اسراری با بیان اینکه شروع مصرف این مواد در سنین پائین آسیب دیدن مغز بر اثر اعتیاد را به خوبی نشان می‌دهد، اضافه کرد: در دورانی که مغز انسان در حال شکل گیری و رشد است مصرف مواد مخدر در سنین پائین می‌تواند تاثیری عمیق و پایدار بر مغز بگذارد.

به گفته اسراری، ارتقای فرهنگ مشاوره، افزایش توانمندی های نوجوانان و جوانان، بحث مهارت ها و قدرتمندسازی آنها و حتی پرکردن اوقات فراغت از جمله مهم ترین مسائلی است که برای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در این میان خانواده و مدرسه مهم ترین نقش را برعهده دارد و باید کاملا آگاه و فعال عمل کند، مهارت زندگی، ابزاری است برای همه انسان ها تا بتوانند با مشکلات زندگی به صورت فردی مواجه شوند.

این روانشناس با بیان اینکه مهارت زندگی یا به تعبیری قدرتمندسازی کودکان و نوجوانان، واکسن اعتیاد آنهاست، اظهار کرد: آنها یاد می گیرند قاطع و محکم به آنچه برخلاف ارزش ها و سلامت آنهاست نه بگویند و تصمیم درستی بگیرند.

اسراری تاکید کرد: آموزش مهارت‌های فرزندپروری به والدین برای فراگیری الگوهای صحیح تربیتی، مهارت‌های ارتباطی و قاطعیت‌ورزی به کودکان و نوجوانان در معرض خطر، آشناسازی کودکان و نوجوانان در معرض خطر با انواع و عوارض مواد مخدر، تشکیل گروه­‌های همیاری، آگاه‌سازی معلمان و والدین در زمینه راهکارهای پیشگیرانه از اعتیاد، ارائه بسته‌های آموزشی، تفریحی و غیره از جمله مداخلات پیشگیرانه مناسب برای مقابله با اعتیاد است.


مهر

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...