شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲ مهر ۱۳۹۵ / ۲۳:۳۷
کد مطلب: 38525
۰
خوردن غذاهای آماده احتمال ابتلا به سرطان سینه را بالا می‌برد

فست‌فود برای خانم‌ها ممنوع!

فست‌فود برای خانم‌ها ممنوع!
از زمان های گذشته شنیدن نام سرطان موجب ایجاد هراس و نگرانی در میان مردم بوده است و متاسفانه تا به امروز نیز با وجود پیشرفت تکنولوژی و علوم پزشکی، بیماران درگیر سرطان کماکان با این سوال مواجه‌اند که تا چه زمان می توانند به زندگی ادامه دهند.
 
یکی از شایع ترین نوع سرطان ها در میان بانوان سرطان سینه است که به دلیل نقص ظاهری ناشی از آن در کنار درمان های سخت، حفظ روحیه و حمایت های همه جانبه خانواده از این بیماران می تواند در روند بهبود آنها و بازگشت به زندگی عادی تاثیر چشمگیری داشته باشد. 
 
متاسفانه نداشتن آگاهی در زمینه بیماری های مسری در بین برخی افراد موجب شده بیماران سرطانی بعضاً از جانب دیگران و حتی اطرافیان خود طرد شوند که این مسئله می تواند آثار مخربی بر روح و روان این بیماران بر جای گذارد.
 
سرطان سینه شایع ترین بیماری زنان در جهان
 
اکرم السادات سجادیان، مشاور و مدیر گروه کیفیت زندگی سرطان در پژوهشکده سرطان سینه؛ در این خصوص عنوان کرد: امروزه در جهان سرطان سینه در بین بانوان بیشترین میزان شیوع را به خود اختصاص داده است. طی سال‌های اخیر در ایران و کشورهای خاورمیانه تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش یافته که مستلزم این است که فعالیت های گسترده ای در زمینه بیماریابی و اقدامات حمایتی از آنها صورت گیرد.
 
سجادیان افزود: طبق آمارهای ارائه شده سن ابتلا به سرطان سینه در ایران نسبت به سایر کشورها در جوامع توسعه یافته کمی پایین‌تر هست که گروه سنی بانوان بالای 35 تا 50 سال را به خود اختصاص می دهد.
 
چه عواملی باعث ایجاد سرطان سینه می شود
 
حمیدرضا میرزایی، دانشیار رادیوتراپی آنکولوژی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: تغییر سبک زندگی نسبت به چندین دهه قبل، افزایش وزن، کم تحرکی، افزایش آلودگی هوا، استرس، تغذیه ناسالم، خوردن غذاهای آماده (فست فود)، مصرف کنسرو ها و مسائل ژنتیکی موجب جهش سلولی و تغییراتی در DNA افراد شده و احتمال ابتلا به سرطان سینه را در خانم ها دوچندان می‌کنند.
 
وی افزود: مسئله ژنتیک نیز در ابتلای خانم ها به سرطان سینه نقش عمده ای دارد اما این به معنای مبتلا شدن همه افراد دارای سابقه فامیلی سرطان به این بیماری نیست بلکه با اصلاح عوامل محیطی می توان عوامل ژنتیکی را مهار کرده و میزان عوامل خطر را کاهش داد. 
 
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: استفاده زیاد از رسانه های دیجیتال و گوشی های موبایل و قرار گرفتن مداوم کودکان در معرض امواج ناشی از آنها عوامل مهمی برای بروز سرطان بوده و در صورت اصلاح نشدن این سبک زندگی در چند دهه آینده افزایش چشمگیری در آمار مبتلایان به سرطان در کشور خواهیم داشت؛ مسئله‌ای که نیاز به فرهنگسازی و توجه بیشتری دارد.
 
سرطان سینه چه زمانی کشنده است
 
میرزایی با تاکید بر اهمیت زمان تشخیص سرطان بیان کرد: میزان کشنده بودن سرطان بستگی به زمان تشخیص آن دارد. در مرحله آغازین که اندازه توده کمتر از 2 تا 3 سانت و گیرنده ها مثبت و زیر بغل درگیری نداشته باشند در 90 درصد موارد این تومور طبیعی و قابل درمان است. اما در صورت که اندازه تومور بالای پنج سانت و تعداد زیادی غدد لنفاوی زیر بغل و سایر اعضا نظیر کبد، استخوان و ریه را درگیر کند، تا 90 درصد امکان فوت بیمار وجود دارد.
 
ارتباط مستقیم امید به زندگی با سرطان
 
میرزایی اظهار داشت: سالانه حدود 10 هزار نمونه جدید سرطان سینه در کشور گزارش می‌شود که البته در ده سال اخیر تعداد سرطان های پیشرفته تا یک سوم کاهش پیدا کرده است. از طرفی هفتاد الى هشتاد درصد از این تعداد تنها پنج سال می‌توانند به زندگی ادامه دهند.
 
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه مسئله پیشگیری بسیار مهم است، افزود: انجام ورزش، سبک زندگی سالم و استفاده از میوه ها و سبزیجات و غذاهای دریایی می تواند در کاهش ابتلا به سرطان تاثیر چشمگیری داشته باشد.
 
به عقیده میرزایی، هرچه امید به زندگی افزایش پیدا کند، نمود سرطان ها بیشتر خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه در سنین بالا شایع ترین علت مرگ و میر سرطان است، اضافه کرد: با افزایش سن احتمال ابتلای سایر ارگان ها به سرطان های مختلف بیشتر می شود.
 
وی یادآور شد: خوشبختانه در کشور ما تمام امکانات درمانی لازم برای درمان سرطان سینه در زمینه افزایش طول عمر و نتایج آن مطابق استانداردهای جهانی وجود دارد.
 
 
خانم ها ماموگرافی و سونوگرافی را جدی بگیرند
 
سجادیان تصریح کرد: سرطان درمان قطعی ندارد اما تشخیص به موقع سرطان تا حدود زیادی می تواند در روند درمان بیماری و حفظ حیات وی موثر واقع شود. امروزه به واسطه پیشرفت وسیعی که در زمینه درمان سرطان سینه صورت گرفته است، با تشخیص اولیه و زودهنگام این بیماری و انجام مراقبت‌های اولیه توسط بیمار و پیگیری های لازم بسته به نوع آن می توان درصد قابل توجهی از مبتلایان به این بیماری خانمان‌سوز را به زندگی عادی باز گرداند.
 
وی افزود: در خانم هایی که در  رده سنی ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، انجام ماموگرافی و سونوگرافی می تواند در تشخیص زود هنگام این بیماری مفید باشد.
 
نقش افزایش آگاهی در پیشگیری از سرطان سینه
 
سجادیان با اشاره به این موضوع که نداشتن آگاهی و دانش لازم در زمینه سرطان سینه می تواند در بروز آن تاثیر بسزایی داشته باشد، عنوان کرد: اگر بتوانیم فرهنگی را اشاعه دهیم که خانم ها از همان دوران بلوغ معاینه سینه را مد نظر قرار داده و در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه کنند و در صورت داشتن سابقه فامیلی تحت مشاوره ژنتیک متخصصین مربوطه قرار گیرند، تا حدود بسیاری از بروز این بیماری جلوگیری می‌شود.
 
مشاور و مدیر گروه کیفیت زندگی سرطان در پژوهشکده سرطان سینه افزود: با تشخیص زودرس بدون انجام درمان های سنگین نظیر جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی ومعمولا فقط با برداشتن توده سرطانی و انجام مراقبت های پس از آن و پیگیری های لازم این عارضه قابل درمان است.
 
نقش حمایت های روحی در درمان سرطان سینه
 
سجادیان اظهار داشت: در بعضی از بیماران مبتلا به سرطان سینه با جراحی و  برداشتن عضو سرطانی، ممکن است اعتماد به نفس بیمار به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و مشکلات جدی روح و روانی را برایش ایجاد کند.
 
وی افزود: انجام مشاوره های روانشناختی در پژوهشکده سرطان سینه برای فرد مبتلا به سرطان و بستگان نزدیک وی در زمینه بهبود کیفیت زندگی و همچنین انجام حمایت‌های لازم برای بازگشت بیمار به زندگی عادی و طبیعی انجام می‌شود.
 
گفتنی است؛ با انجام تست های غربالگری ماموگرافی و تشخیص زودهنگام سرطان سینه در خانم های بالای 40 سال می توان از پیشروی و تلفات ناشی از آن تا حدود زیادی جلوگیری کرد.
-
باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد