جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۲
کد مطلب: 38601
۲

علائمی که نشان می دهد فرزندتان اختلال اینترنتی دارد

علائمی که نشان می دهد فرزندتان اختلال اینترنتی دارد
با پیشرفت فناوری اطلاعات، اینترنت و به دنبال آن شبکه های اجتماعی جزء جدانشدنی زندگی این روزهای بسیاری از نوجوانان شده است. شبکه های اجتماعی مجازی فواید زیادی دارند اما آسیب های ناشی از آن همچنان گریبان گیر نوجوانان و خانواده‌های آنها را می گیرد.
 
شاید شما هم جز والدینی هستید که نگران استفاده مکرر اینترنت به وسیله فرزندتان و صرف وقت وی در فضای مجازی باشید و از تلاش برای کنترل خشونت های ناشی از آنان ناامید شده باشید.
 
امروزه بازی‌های کودکانه و نحوه ارتباط با دوستان در کودکان و نوجوانان دچار تغییراتی شده و پرسه زدن نوجوانان به طور مداوم در اینترنت، علاوه بر اتلاف وقت منجر به بروز رفتارهای عجیب و غریب می شود. در این صورت نوجوان پرخاشگر مشکلات رفتاری و یادگیری برخلاف یک نوجوان عادی را از خود بروز می دهد که باید والدین رفتارهای طبیعی و غیرطبیعی ناشی از استفاده طولانی مدت از اینترنت را مشخص کنند. 
 
درحالی که ممکن است تربیت یک نوجوان پرخاشگر کاری سخت به نظر برسد، روش هایی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آنها به فرزندتان کمک کنید تا آنها را متقاعد به کنترل زمان استفاده از اینترنت کنید.
 

کنج عزلت گزیدن
فاطمه درویشی کارشناس ارشد روانشناسی درباره علائم ابتلا به اعتیاد اینترنتی در نوجوانان اظهارداشت: مانند تمامی انواع اعتیاد ها، اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال و بی نظمی روانی و اجتماعی با مشخصه هایی چون بی قراری در زمان دست کشیدن از اینترنت، دروغ گفتن کاربر در مورد میزان استفاده از اینترنت به خانواده، رعشه، اضطراب، اختلالات عاطفی شامل تندخویی و افسردگی و از هم گسیختگی روابط و مناسبات اجتماعی، مشکل در هنگام مطالعه، اندیشه های وسواسی و بی توجهی به سلامت شخصی بروز می کند.

همرنگ جماعت نشدن
وی افزود: یکی دیگر از معضلات در صورت استفاده بیش از حد اینترنت، بروز رفتارهایی متفاوت با الگو های رایج در جامعه بوده، ازین رو نوع تفکر او با اکثریت افراد جامعه دچار تغییر شده و در نهایت منجر به خدشه دار شدن تحکیم بنیان خانواده و جامعه می شود. 

التیام درد در آغوش اینترنت
درویشی در زمینه علت گرایش به مصرف بیش از حد اینترنت، عنوان کرد: پناه آوردن به اینترنت برای فرار از مشکلات، باور اشتباه به بهبود اختلالات عاطفی مانند احساس ناامیدی، گناه، اضطراب، افسردگی و ایجاد احساس کاذب رضایتمندی نسبت به خود و جهان اطراف را می توان از دلایل تمایل افراطی به اینترنت دانست.
 
خطر خودنمایی و رقابت کاذب با دیگران
این روانشناس تصریح کرد: شبکه های مجازی به شدت خودنمایی نوجوانان را تحریک می کند که مورد توجه قرار گرفتن در فضای مجازی بخش عمل- پاداش مغز را فعال خواهد می کند و فرد تاحدی از این کار لذت می برد که حاضر است برای بدست آوردن تاییدهای بیشتر، هزینه‌های گزاف و اضافه می کند. 
 
وی عنوان کرد: تعارض ارزش ها یکی دیگر از مسایلی است که موجب کاهش پایبندی به ارزش های خانوادگی می شوند که در فضای مجازی امکان دسترسی به حجم بالایی از اطلاعات و مفاهیم غیراخلاقی، نژادپرستانه، خشونت آمیز و معضل جهانی بهره کشی جنسی را فراهم و به شدت تهدید می کند.
 
قطع ارتباط صمیمانه با خانواده 
محمد نوذری کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره اظهارداشت: استفاده زياد از اينترنت و شبکه‌های مجازی با پيوند ضعيف اجتماعی مرتبط بوده و كاربرانی كه حجم زیادی از زمان خود را در اینترنت صرف می کنند، به طور قابل ملاحظه‌ای با والدین و دوستان‌شان ارتباط کمتری دارند و واضح است که نوجوان به دنبال صرف وقت در فضای مجازی، زمان و مهم تر از آن حوصله کافی برای ارتباط واقعی با خانواده و دوستان خود را نخواهد داشت. 
 
تخریب ساختار مغزی
این کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص تأثیرات مخرب استفاده افراطی از اینترنت بر روی ساختار مغزی نوجوانان تصریح کرد: نوجوانانی که در استفاده از اینترنت افراط می‌کنند، دچار اختلال تحلیل ماده‌ی خاکستری مغز می‌شوند،
 
وی ادامه داد: این اختلال می‌تواند بر روی تمرکز و حافظه افراد تأثیر نامطلوبی به جا بگذارد، همچنین قدرت تصمیم‌گیری و تعیین هدف برای زندگی نیز در این افراد دچار اختلال می شود که تحلیل بافت خاکستری مغز می‌تواند با کاهش توانایی کاربران در جلوگیری از بروز احساسات، در آنها ناهنجاری‌های رفتاری به وجود آورد.

غرق شدن در منجلاب تکنولوژی و خطر ابتلا به افسردگی
نوذری با بیان اینکه افرادی که بیش از دیگران در اینترنت وقت می گذارند بسیار مستعد افسردگی هستند، عنوان کرد: این دسته از افراد بهتر است این هشدار را جدی گرفته و چندروز ارتباط خود را با فضای مجازی قطع کنند و برنامه ای تفریحی مانند یک سفر چندروزه بدون اینترنت برای خود بریزند. 
 
بروز وسواس فکری و عملی
این روانشناش عنوان کرد: چک کردن مداوم و بی هدف پست الکترونیکی و شبکه های مجازی، مشغولیت های ذهنی بسیاری به وجود می آورد که منجر به وسواس فکری، عملی و اختلال در زندگی و کاهش آرامش فرد شده و دیگر از علاقه‌مندی های گشته خود لذت نمی برد.
 
نوذری یادآور شد: به غیر از افرادی که بخش عمده زندگی شغلی آنها مرتبط با فضای مجازی است و فعالیت مفید در آنجا دارند، برای چک کردن شبکه ها در روز، ساعات و تعداد مشخصی(مثلا 3 بار در روز) تعیین کنید.
 
وی افزود: اگر خانوادگی به اعتیاد اینترنت مبتلا هستید، یک قرار خانوادگی و دوستانه توصیه باشید تا ساعاتی را بدون اینترنت و تلفن همراه در کنار خانواده سپری کنید.
 
جامعه مدرن روش های سنتی نمی خواهد
وی ادامه داد: والدین باید پیامدهای منفی استفاده بیش از حد از اینترنت و آسیب‌های اخلاقی ناشی از آن را به فرزندان خود بازگو کرده و استفاده صحیح را آموزش دهند تا با هدف گذاری و ریختن برنامه ای منسجم در ابعاد مختلف (آموزشی، اجتماعی یا ورزشی و...) بتوانند نوجوان را به عزت نفس واقعی برسانند.
 
پیشرفت تکنولوژی، اینترنت و آثار مخرب آن به دنبال استفاده نادرست بر کسی پوشیده نیست و از مسائلی که در فضای خانه ها مشکل آفرینی می کند و حتی روابط والدین و فرزند نوجوان را تحت الشعاع قرار می دهد استفاده نامناسب از اینترنت در نوجوانان و بروز رفتارهای عجیب و غریب است که کنترل نوجوانان از سوی خانواده ها کافی نیست و با پیروی از راهکار های ارائه شده می توان از بروز رفتارهای خشونت آمیز در نوجوانان به طرز چشمگیری جلوگیری کرد.

-
باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين