جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۷
کد مطلب: 38603
۰

خوابگاه های دانشجویی؛ دغدغه این روزهای والدین/ بی‌پناهی دانشجویان زیر سقف دانشگاه‌ها

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ از برگزاری کنکور و مشاهده اعلام نتایج با آن همه حواشی که بگذریم به آغاز سال تحصیلی و معضلات دیگر روبه رو می رسیم، مشکلاتی که کاسه صبر دانشجویان را لبریز و صدای اعتراض آنها را بلند کرده است.
 
دانشجویان که بعد از تلاش روزافزون موفق به کسب رتبه عالی و قبولی در رشته و دانشگاه دلخواهشان شدند حال باید حتی لحظه ای را به انصراف و تلاش مجدد بی اندیشند چرا که کم نیستند افرادی که به عشق تحصیل در بهترین دانشگاههای تهران قید کار و زندگی خود را در شهرشان می زنند و برای کسب مدارج عالیه به تهران یا شهری غیر از شهر خود کوچ می کنند اما متاسفانه در مقصد همه چیز را آنطور که باید نمی بینند.
 
وقتی انصراف از تحصیل جایگزین رفع کمبود خوابگاه می شود /
 
این روزها که زمان ثبت نام در دانشگاهها است بسیاری از دانشجویان با مشکل اسکان روبه رو هستند و نمی دانند که دوران دانشجویی خود را زیر کدام سرپناه باید بگذرانند و با وجود فراوان بودن سرپناه و خانه اما متاسفانه برخی ها آنقدر از توانایی مالی بالایی برخوردار نیستند که بتوانند برای دوران تحصیلشان مکانی را خریده یا حتی اجاره کنند.
 
درست است که دانشجویان باید در هنگام انتخاب رشته به فکر مکانی برای دوران تحصیل خود باشند اما گاهی دانشگاهها هم در این راه دانشجویان را همراهی نکرده و در ارائه خوابگاه به آنها کوتاهی می کند چون این وظیفه هر دانشگاه دولتی است به دانشجویان دوره های روزانه خود خوابگاه دهد یا آن ها را برای اسکان دوران تحصیل همراهی کنند.
 
حال دانشجویان برای ثبت نام در برخی از دانشگاهها اندکی گله مند و سرگردان هستند و بین دوراهی تحصیل و ترکش مانده اند.
 
دانشجویان بین دوراهی خوراک و اسکان
هرچند که کلاسهای دانشگاههای دولتی درحال تشکیل است، اما دانشجویان دانشگاهی مثل سیستان و بلوچستان در همان اول ترم با مشکلات متعددی از جمله بسته بودن درب برخی خوابگاه ها به علت تعمیرات، مسدود کردن کارت سلف تمام افرادی که پول خوابگاه ترم جاری را نریخته اند وصف طولانی دانشجوها برای باز کردن کارت سلف روبه رو هستند.
 
درواقع شاید مسدود کردن کارت سلف دانشجویی بی شباهت به گروکشی نباشد چون با وجود بسته بودن درب خوابگاه و واریز نشدن وام دانشجویی اما کارت سلف تمام افرادی که پول خوابگاه نپرداختند مسدود شده و این مسئله تامل برانگیز است.
 
البته جدایی از این موضوع پاسخگو نبودن مسولان خوابگاه به دلیل ثبت نام کردن دانشجویان جدیدالورود و وقت نداشتن برای پاسخگویی هم به خودی خود جای بحث دارد.
 
پول بر هر درد بی درمان دواست
با توجه به شرایط بومی گزینی، بسیاری از داوطلبان می توانند با یک جستجوی ساده در دانشگاه های نزدیک به محل زندگی خود، رشته مورد علاقه را متناسب با رتبه شان، پیدا کنند. درواقع این کار می تواند به کاهش آسیب های ناشی از دوری دانشجو از خانواده اش یا حتی قرارگرفتن در صف نوبت خوابگاه های دولتی منجر شود اما راه حل نهایی و قطعی برای حل بحران خوابگاههای دانشجویی نیست. 
 
ولی رسولی شربیانی معاون اداری و مالی دانشگاه محقق اردبیلی مشکل درباره جبران کمبود خوابگاههای این دانشگاه گفت: در دانشگاه محقق اردبیلی برای حدود 820 نفر دانشجوی پسر و 900 نفر از دانشجویان دختر خوابگاه داریم اما برای دانشجویان پسر مقطع کارشناسی روزانه تنها دو ترم و برای دانشجویان دختر مقطع کارشناسی روزانه تنها چهار ترم خوابگاه ارائه می‌شود.
 
وی ادامه داد: درواقع این دانشگاه به یک خوابگاه 500 نفره برای پسران و یک خوابگاه 500 نفره برای دختران با هزینه ای حدود پنج تا شش میلیارد تومان برای هریک هزینه احتیاج دارد.
 
اسکان در خوابگاه به شرطه ها و شروطه ها
محمدرضا نیک بین سرپرست خوابگاه های دانشگاه شهید بهشتی گفت: با وجود ورود بیش از یک هزار دانشجوی جدید به این دانشگاه، ولی تعداد تقاضا برای خوابگاه‌ها کمتر از این آمار است. از این رو شرایط بی‌نظیر نسبت به دانشگاه‌های کل کشور در این دانشگاه برای خوابگاه دانشجویان محقق شده است.
 
این در حالی است که جمع کثیری از دانشجویان پذیرفته شده در این دانشگاه دو روزی است نسبت به کمبود یا حتی نبود خوابگاه برای اسکان گله مند هستند و حتی به اعتقاد برخی از آنان حل نشدن مشکل اسکان برابر با اجبار به انصراف از تحصیل است.
 
وی با بیان اینکه در سال تحصیلی 95-94 امکان واگذاری خوابگاه متاهلی به هیچ یک از مقاطع مقدور نبود، افزود: امسال هیچگونه خوابگاهی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا درنظر گرفته نشده و همچنین علاوه بر شرایطی که در اطلاعیه دانشگاه برای ارائه خوابگاه به دختران و پسران دانشجو ذکر شده، راهکار و ظرفیت بیشتر دیگری نیست.
 
به گفته نیک بین، خوابگاه فقط به داوطلبان گروه های ریاضی و علوم انسانی و زبان در سهمیه منطقه یک تا رتبه 2 هزار و در سهمیه های سایر مناطق تا رتبه هزار و همچنین برای گروه تجربی در کلیه سهمیه ها به پذیرفته شده گان تا رتبه زیر هفت هزار و 500 خوابگاه تعلق می گیرد.
 
چاره اندیشی صندوق رفاه
ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در خصوص کمبود ظرفیت خوابگاه‌های سراسری برای سال تحصیلی جدید گفت: برای اینکه دانشجویی بدون خوابگاه نماند، بخش خوابگاه های غیرانتفاعی را از طریق، تشکیل شورای نظارت و ارزیابی ساماندهی کردیم.
 
وی افزود: این خوابگاه ها در شهرستان ها درحال دریافت مجوز هستند و اداره اماکن نیز با این شورا همکاری دارد، همچنین صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه هایی که با مشکل کمبود خوابگاه مواجه هستند، مبلغی را به عنوان «کمک رهن صندوق»  پرداخت می کند تا مکانی را برای دانشجویان رهن کرده و دانشجویان اسکان یابند. 
 
اتمام حجت دانشگاه را جدی بگیرید
درمیان این دانشگاهها اما دانشگاههایی هم هستند که دانشجویانشان از لحاظ تامین خوابگاه مشکلی ندارند، مانند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که به گفته نریمانی مدیرکل معاون دانشجویی و فرهنگی آن به تمام تقاضای خوابگاه برای ورودیهای سال 94 پاسخ دادند و با وجود اینکه هنوز ثبت نام ورودی های 95 دانشگاه آغاز نشده اما آمادگی ارائه خوابگاه به تمام تقاضاها وجود دارد.
 
بنابراین بهتر است دانشجویان قبل از شروع گله مندی و شکایت ابتدا اندکی به کار خود فکر کنند چون با توجه به مشکلات اخیر در دانشگاه شهید بهشتی رییس این دانشگاه اعلام کرده که قبلا در خصوص عدم واگذاری خوابگاه به دانشجویان اطلاع‌رسانی‌ شده و از این رو دیگر گله مندی ها قانونی نیست. 
 
گزارش از محیا معصومی
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا