شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ / ۱۷:۵۵
کد مطلب: 38670
۳

جزئیات اجرای «طرح نماد» در مدارس

جزئیات اجرای «طرح نماد» در مدارس
میگنا: با توجه به اینکه مدرسه در رشد و پرورش شخصیت کودکان، كانون توجه پیشگیری رشدمدار قرار دارد كه ارتقاء آگاهی بخشی در اين نوع پيشگيري در سه حيطه خانواده، مدرسه و گروه همسالان حائز اهميت است چراکه بعد از ورود در این 3 حوزه است که کودک به عنوان يك شهروند آماده ورود به جامعه می‌شود.
آموزش و پرورش به عنوان محور اجرایی اين طرح در نظر گرفته شده استو در طرح نماد كه با همکاری و ائتلاف ملي 9 نهاد قوه قضائیه، وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بهزیستی، «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و بنیاد برکت انجام می‌شود، هدف این 9 نهاد، توجه سازمان یافته به سرنوشت کودکان و نوجوانان میهن اسلامی‌ است که توانستند به یک توافق جامع برای مشارکت در طرح و استقرار نظام جامع مراقبت از دانش آموزان(نماد) دست یابند.
هدف کلی این طرح، توانمندسازی دانش آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر با استفاده از رويكرد پيشگيري رشدمدار است. گسترش آموزش‌های ریشه‌ای در زمینه «پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری»، ایجاد نظام شناسایی دانش آموزان آسیب‌پذیر با چک‌لیست‌های منظم و علمی، طراحی و توسعه مداخله‌های موثر و توانمند سازی دانش آموزان از جمله این اهداف است.
بازه زمانی تعریف شده برای اجرای «نماد» از سال 1395 تا 1400 یعنی طول اجرای برنامه ششم توسعه است؛ در این دوره 20 مهارت در زمینه‌های اجتماعی، تربیت فرزند سالم و خودکنترلی به مربیان آموزش داده می‌شود تا نمایندگان اعزامی از همه استان‌های کشور پس از کسب مهارت لازم، دستاوردهایشان را در استان‌هایشان آموزش دهند.
روش به کار گرفته شده در این دوره مبتنی بر «پیشگیری رشدمدار» است و در این نوع پیشگیری تلاش مي شود با مداخله سريع و زودرس وقتی کودکی قصد بروز رفتار بزهکارانه از خود را دارد از مزمن شدن آن و احتمال بزهکاری در آینده جلوگیری شود.
پیشگیری زودرس، مداخله روانشناختی در فرآیند رشد کودکان است تا مانع از بروز رفتارهای پرخطری شود که احتمال پذیرش و بروز آن در کودکان وجود دارد.
-
فانی در افتتاحیه طرح نماد:
آموزش و پرورش به تنهایی قادر به انجام مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان نیست
وزیر آموزش و پرورش گفت: بحث مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان کاری نیست که فقط از عهده آموزش و پرورش برآید چرا که دانش‌آموزان تنها 5 تا 6 ساعت در مدارس حضور دارند.

به گزارش فارس، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در آیین افتتاحیه طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان(نماد) که با حضور جمعی از مسؤولان دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف کشور در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد با اشاره به اهمیت مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان، اظهار داشت: بحث مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان کاری نیست که فقط از عهده آموزش و پرورش برآید چرا که دانش‌آموزان فقط 5 تا 6 ساعت در مدرسه حضور دارند و بقیه ساعات در خارج از مدرسه هستند.

 

فانی افزود: نظام مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان می‌تواند به ما کمک کند و امیدواریم با شکل‌گیری این تشکل بتوانیم در کنار سایر فعالیت‌های آموزش و پرورش، این فعالیت را نیز به نتیجه مطلوب برسانیم.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم نقطه‌نظرات وزیر آموزش و پرورش در خصوص اجرای طرح یاد شده را اعلام کرد.

حمیدی اظهار داشت: در اجرای رهنمودها و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه اهتمام همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی در خصوص پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌های گسترده‌ای را تدارک دیده است.

وی افزود: برنامه «نماد» به دلیل ظرفیت ائتلافی و چند سازمانی می‌تواند از جمله برنامه‌های اثربخش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.

وی یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول در ذیل شاخص مدرسه سالم توجه ویژه‌ای به آسیب‌های اجتماعی و رفتار پرخطر دانش‌آموزان دارد.

حمیدی بیان داشت: طرح «نماد» از آنجایی که به دنبال طراحی نظام ارجاع برای مداخله به موقع و مؤثر در خصوص مداخلات و آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموازن به ویژه دانش‌آموزان در معرض خطر است، دارای اهمیت ویژه‌ای است.

وی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش در چارچوب مشارکت با دستگاه‌ها، تاکنون تفاهم‌نامه‌های مختلفی با این دستگاه مبادله کرده است که تفاهم‌نامه نظام مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان یکی از آنهاست. 

وی با اشاره به ویژگی‌های طرح نماد یادآور شد: از جمله ویژگی‌ها، توجه به عوامل مخاطره‌آمیز است به طوری که هم به آموزش و توانمندی و نیز به کاهش عوامل محیطی توجه دارد بنابراین به دلیل اینکه به همه ابعاد جامعه پیشگیری مانند آموزش، توانمندی، مداخله مؤثر و مددکاری توجه دارد از ظرفیت خوبی برخوردار است.

حمیدی با بیان اینکه برنامه «نماد» و ظرفیت‌سازی در چارچوب فعالیت‌ها در استان‌ها و مناطق می‌تواند مؤثر باشد، بیان داشت: انتظار می‌رود شاهد چنین اقدامی در سطح استان‌ها بوده و نیز همکاری نماد در استان‌ها و مناطق آموزش و پرورش شکل گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون به مرحله میدانی و اجرای این طرح رسیدیم و تلاش می‌کنیم به صورت اثربخش این طرح اجرا شود.

-رییس سازمان بهزیستی
طرح"نماد"،می تواند دانش آموزان را از آسیب های اجتماعی دور کند
-
رئیس سازمان بهزیستی گفت: طرح نماد حرکت سیستمی و برنامه محور در زمینه آسیب های اجتماعی است که می تواند با مشارکت همه دستگاه ها دانش آموزان را از آسیب های اجتماعی دور کند.
به گزارش پانا؛ انوشیروان محسنی بندپی در آئین افتتاحیه طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان "نماد" که صبح امروز 13 مهرماه برگزار شد اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیری های وزیر آموزش و پرورش ائتلاف ملی در طرح نماد شکل گرفت و اینکه ما در گذشته در امور آسیب های اجتماعی موفقیت چشم گیری نداشتیم به دلیل این است که کارها به صورت سیستمی و برنامه محور نبود و نگاه کلانی در این زمینه وجود نداشت.

وی افزود: خوشبختانه طرح نماد باعث شد تا همکاری بین بخشها، دستگاه های اجرائی و قوای سه گانه اتفاق بیفتد تا بتوانیم از ظرفیت همه دستگاه ها در زمینه توانمندسازی با رویکرد اجتماع محوری داشته باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: نرم افزاری که برای این طرح آماده شده می تواند ما را در غربالگری، شناسایی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی کمک کند و خوشبختانه این طرح در 72 مدرسه ، 12 شهر و 6 استان رصد و پیمایش شده است و امیدواریم بتوانیم با تصمیم سازی ها و انسجام به ارائه خدمات و مداخلات اجتماعی روانی بهنگام و اثربخش دست یابیم.

وی ادامه داد: طرح نماد به ما کمک می کند تا از اقدامات بدون ارزیابی و استانداردسازی پرهیز کنیم و خدمات منسجم و استاندارد در زمینه آسیب های اجتماعی ارائه کنیم که خوشبختانه در سازمان بهزیستی در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و سلامت روانی و مداخله اجتماعی معاونت اجتماعی و اورژانس اجتماعی حضور دارد که در این طرح با حضور نمایندگان نیروی انتظامی و قوه قضائیه برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی پرخطر مسیر خوبی فراهم شده است.

بندپی افزود: دانش آموزان با 2 محیط اجتماعی خانه و مدرسه در ارتباط هستند و باید درمورد این قشر گفت که آسیب های اجتماعی آنها بیشتر در زمینه گرایش به دخانیات و سوء مصرف مواد است که ناشی از بزهکاری های اخلاقی و اختلالات روانی است.
معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با یک حرکت منسجم و گسترش و تعمیم طرح ملی نماد در زمینه سه محور شناسایی، آموزش و مراقبت گام برداریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: جامعه حساس دانش‌آموزی و مدرسه را به عنوان گروه هدف انتخاب کرده‌ایم و در این طرح با گروه سنی آسیب‌پذیر مواجه می‌شویم ضمن اینکه آسیب‌هایی مانند گرایش به دخانیات، سوءمصرف مواد، گرایش به خشونت، بزهکاری‌های اخلاقی و اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی از جمله آسیب‌هاست.
-
-

طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان امسال اجرا می شود
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان موسوم به «نماد» برای کمک به دانش آموزان در معرض آسیب های اجتماعی در سال 95 خبر داد.

حبیب الله مسعودی فرید در گفت و گو با  ایرنا گفت: کارهای مقدماتی اجرای این طرح از سال گذشته آغاز شد و امسال اجرایی می شود.
وی با اشاره به نقش مشاوره و مددکاری اجتماعی در برطرف کردن مشکلات مختلف دانش آموزان در زمینه های گوناگون افزود: طرح نماد با همکاری دست اندرکاران آموزش و پرورش، قوه قضائیه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بنیاد برکت و بهزیستی انجام می شود و محور آن شناسایی و کمک به دانش آموزان در معرض آسیب هایی مانند خشونت یا اعتیاد است تا در صورت لزوم، مداخلات مناسب برای آنان انجام شود.
وی یادآور شد: تفاهم نامه همکاری بین دستگاه های مربوطه برای اجرای این طرح سال گذشته ، امضا شد و اکنون در مرحله تدوین محتوا، روش کار و دستورالعمل ها هستیم.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در این طرح، آموزش های پیشگیرانه از آسیب های اجتماعی مانند آموزش مهارت های زندگی و مدیریت خشم به دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی ارائه می شود.
مسعودی فرید گفت: همچنین در صورت نیاز مداخلات بهنگام و مداخلات اورژانس اجتماعی برای دانش آموزان در معرض آسیب های اجتماعی انجام می شود.
وی یادآور شد: امسال طرح نماد به صورت آزمایشی در پنج استان کشور از جمله آذربایجان شرقی اجرا می شود و پس از ارزشیابی در مراحل بعدی برای همه استان ها اجرایی می شود.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه بر اهمیت راه اندازی مددکاری اجتماعی تخصصی نظام تحصیلی تاکید و خاطرنشان کرد: هر چند طرح هایی مانند نماد به نوعی مددکاری اجتماعی برای دانش آموزان به شمار می آید اما دانشگاه ها و گروه های دپارتمان های مددکاری اجتماعی نیز باید نگاه خود را تغییر دهند و به سمت مددکاری اجتماعی تخصصی بروند به آن معنا که گرایش های مختلف مددکاری اجتماعی مقاطع تحصیلی، مددکاری اجتماعی در زندان ها و مددکاری اجتماعی در محیط خانواده ایجاد شود.
مسعودی فرید ادامه داد: اکنون مددکاران اجتماعی ما به صورت عمومی تربیت می شوند و از سوی دیگر با کمبود متخصصان روانشناسی مواجه ایم.
وی یادآور شد: آموزش و پرورش می تواند برای روانشناسان، دوره های کوتاه مدتی برگزار کند تا در حوزه کودک و نوجوان بتوانند کار کنند. این مدل از نظر اقتصاد مقاومتی نیز مقرون به صرفه است.
گفته می شود که حدود 13 میلیون دانش آموز در نظام آموزش و پرورش کشور مشغول تحصیلند.
-
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره):
پدران 50 هزار «دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد» در زندان به سر می‌برند
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: کمیته امداد 330 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش خود دارد که این افراد با آسیب وارد این مجموعه شدند که یا یتیم هستند، پدران 50 هزار نفر از آنها در زندان به سر می‌برند و پدران 20 هزار نفر از این افراد نیز دچار بیماری‌های صعب‌العلاج هستند.

پرويز فتاح با اشاره به اهمیت رسیدگی به چنین دانش‌آموزانی یادآور شد: آموزش و پرورش باید نگاه ویژه‌ای در خصوص توجه به طبقات نیازمند داشته باشد چرا که معلمان بعضاً درخواستی از دانش‌آموزان می‌کنند که آنها توانایی تأمین آن را ندارند و باید تا حد امکان تبعیض‌ها را در این خصوص از بین ببریم ضمن اینکه بخشی از این موضوع مربوط به مسأله مالی است که باید حل شود و بخش دیگر مشورت‌ها و نگاه تخصصی در این خصوص است.
فتاح افزود: کمیته امداد امام خمینی(ره)، تجربه زیادی دارد و اساساً مددکارمحور هستیم اما این ایده را که مددکار خانواده هستیم را پذیرفته‌ایم.

وی بیان داشت: در خصوص انجام کارهای مددکاری 800 نفر از نیروهای ما دانش‌آموخته رشته علوم اجتماعی و روانشناسی هستند که می‌توانند در این خصوص کمک‌های لازم را انجام دهند ضمن اینکه می‌توانیم از ظرفیت مدارس بیشتر استفاده کنیم.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه فقر مانع استعداد نمی‌شود، گفت: ما دانش‌آموزانی داریم که رتبه 93 ریاضی و یا رتبه 593 رشته تجربی را در کنکور سراسری کسب کردند ضمن اینکه 3500 نخبه در کمیته امداد وجود دارد که باید از چنین دانش‌آموزانی حمایت شود.

فتاح با تأکید بر اینکه باید به این نکته توجه کنیم که دانش‌آموزان یاد شده فقر را به ارث نبرند، تصریح کرد: این چنین دانش‌آموزانی می‌توانند نجات‌بخش خانواده‌های خود باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...