پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۹
کد مطلب: 38680
۱

انتقاد رییس بهزیستی از افرادی که می‌گویند بهزیستی حق اظهارنظر ندارد

به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در نشست هم‌اندیشی آسیب‌های روانی اجتماعی و اعتیاد، بر عدم نگاه سیستمی و فرآیندمحور نسبت به رویکردهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: عدم نگاه فرآیندی از عوامل موثر در کاهش اقدامات کاهش آسیب در کشور است و به این ترتیب اولویت بهزیستی پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌ها و معلولیت‌ها و استفاده از ظرفیت NGOها و نهادهای مدنی است.
وی همچنین از دوبرابر شدن ظرفیت خط مشاوره ۱۴۸۰ تهران تا نیمه آبان ماه سال جاری نیز خبر داد و گفت: افزایش سطح پوشش خدمات بهزیستی از استراتژی های مهم بهزیستی به منظور ارتقاء خدمات در کشور است که در این میان می توان به حضور بیش از 5000 تیم اجتماع محور بهزیستی در سراسر کشور اشاره کرد.
 

رییس سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان آنکه آسیب‌های روانی ـ اجتماعی و اعتیاد جامعه را دچار اختلال و اشکال کرده‌اند گفت: سلامت روانی ـ اجتماعی یکی از ارکان و پایه‌های اساسی سلامت اجتماعی محسوب می‌شود و چنانچه بتوانیم سلامت اجتماعی را به طور واقعی در جامعه محقق کنیم، شاهد آسایش روانی و رفاه در زندگی فردی و اجتماعی خواهیم بود.

بندپی تصریح کرد: جامعه‌ای دارای سلامت اجتماعی است که در آن خشونت، تبعیض و نابرابری وجود نداشته باشد اما متاسفانه می‌بینیم که عواملی همچون اعتیاد که باعث برهم زدن سلامت روانی اجتماعی در جامعه هستند، با سرعت نور در کشور در حال گسترش بوده و شیوع پیدا کردند.

وی عوامل برهم زننده سلامت را در دو گروه محیطی و ارثی و ژنتیکی طبقه‌بندی کرد و گفت: عوامل ارثی و ژنتیکی هرچقدر هم قوی باشند اگر بتوانیم عوامل محیطی را کنترل کنیم، اثربخشی آنها ضعیف خواهد شد، این در حالی است که اگر عوامل محیطی را کنترل نکنیم، عوارض عوامل ارثی ـ ژنتیکی دوچندان می‌شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به تولد هر 30 هزار کودک معلول در کشور اشاره کرد و گفت: اولویت بهزیستی پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌ها و معلولیت‌هاست، به همین دلیل بر اجباری شدن مشاوره‌های ژنتیک تاکید می‌کنیم زیرا معتقدیم که با پیشرفت علم می‌توانیم معلولیت‌ها را کنترل کرد.

بندپی در ادامه ضمن انتقاد بر آنکه برخی در اجرای برنامه‌های بهزیستی کارشکنی‌هایی می‌کنند، گفت: بهزیستی بار مالی ـ روانی و روحی معلولیت‌ها و آسیب‌ها را در کشور به دوش می‌کشد اما وقتی ما اجباری شدن مشاوره‌های ژنتیک را مطرح می‌کنیم، مدعی می‌شوند که تولیت نظام سلامت جای دیگری است و بهزیستی نباید این مسائل را مطرح کند؛ یا وقتی معاون درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در رسانه‌ای درخصوص مصرف مواد مخدر مدیریت شده مصاحبه‌ای می‌کنند، دوستان اعتراض می‌کنند که شما حق اظهارنظر در این موضوع را ندارید، این در حالی است که باید بدانیم بهزیستی سازمانی تخصصی و دانش محور در حوزه آسیب‌ها و معلولیت‌ها بوده که بار این مسائل را در کشور به دوش می‌کشد.

رییس سازمان بهزیستی کشور در پایان به برگزاری نشست "آسیب های روانی اجتماعی و اعتیاد" اشاره کرد و گفت: امیدوارم نتایج چنین همایشی به عنوان نقشه راه، فرا روی سازمان دانش محور و تخصصی بهزیستی قرارگیرد تا بتوانیم حداقل جلوی سرعت رشد آسیب ها را در کشور بگیریم زیرا در وضعیت کنونی نمی‌توانیم هرساله ٥ درصد آسیبها را در کشور کاهش دهیم.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!