جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۶
کد مطلب: 38764
۰
والدین صرفه‌جو و کودکان مقتصد دو روی سکه

از چه سنی به فرزندم پول توجیبی دهم؟

از چه سنی به فرزندم پول توجیبی دهم؟
میگنا- دكتر زهرا عراقی روانشناس و مشاور کودک و خانواده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران؛ بیان کرد: از سنی که کودک احساس استقلال پیدا می کند (حدود 1 سالگی) باید با صرفه جویی آشنا شود ولی یاد دادن مفهوم پس انداز مالی به کودک از سنین 2 تا 3 سالگی صورت می گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه والدین اصلی ترین الگوی آموزشی و تربیتی محسوب می شوند؛ اظهار داشت: پدر و مادر می توانند از سنین 2 تا 3 سالگی فرزندشان در مورد شغلشان با وی صحبت کنند و با توجه به شرایط سنی کودک مفهوم درآمد را برایش توضیح دهند.
 
این مشاور کودک و خانواده با بیان اینکه کودک باید با نیازهای خودش و اولویت‌بندی آنها آشنا شود؛ 
عنوان کرد: برخی از کودکان از سن پنج تا شش سالگی مفهوم پول و ارزش مالی را درک می کنند بنابرین والدین می توانند از این سنین مبلغی را به عنوان پول توجیبی به فرزندشان بدهند. همچنین برخی از کودکان پس از ورود به مدرسه و آشنایی با اعداد و ارقام، ارزش پول را متوجه می شوند.
 
عراقی افزود: اختصاص دادن قلک قفل‌دار برای پس انداز این امکان را به فرزند می دهد که مقداری از پول پس انداز شده را خرج کند. زیرا کودک باید لذت خرج کردن را نیز بچشد. همچنین جمع آوری پس اندازهای ماهانه کودک در این قلک، ضروری است. والدین باید ابتدا پول توجیبی را روزانه، سپس هفتگی و هر 15 روز یک بار و در نهایت ابتدای هر ماه به کودک پرداخت نمایند.
 
وی توصیه کرد: والدین باید همراه با فرزندشان به بانک بروند و پس از افتتاح حساب برای وی کل مبلغ حاصل از پس اندازهایش را به حسابش انتقال دهند. این امر حس خوشایندی را در کودکان شکل می دهد.
 
عراقی یادآور شد: کودکان باید افزون بر خرج و پس انداز روزانه مبلغی از پول توجیبی شان را برای هدیه دادن به نیازمندان در نظر بگیرند. این موضوع سبب پی‌ریزی روحیه خیرخواهانه و انسان دوستانه در کودکان می شود. از این گذشته والدین باید توجه داشته باشند که اگر پول توجیبی ماهانه کودک پیش از اتمام ماه تمام شد از دادن مبلغ اضافی به وی باید خودداری کرده و این گونه مدیریت پول را به فرزندشان آموزش دهند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود