شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۱
کد مطلب: 38775
۱

فانی، وزیر آموزش و پرورش پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته «پیوند اولیا و مربیان»

فانی، وزیر آموزش و پرورش    پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته «پیوند اولیا و مربیان»

به گزارش میگنا متن کامل پیام علی اصغر فانی به شرح زیر است:

همکاران محترم و والدین گرامی فرارسیدن ماه محرم الحرام را به عاشقان حضرت سیدالشهدا امام حسین (ع) تسلیت و تعزیت عرض می نمایم . محرم، ماه ایثار و ازجان گذشتگی، ماه عشق و شور و فریاد است. محرم، ماه قیام و پیام است که دل های شیدای نیکان و مشتاقان را به سوی مراد و محبوبشان معطوف می سازد. امید است عزاداری رهروان راستین آن حضرت مورد قبول درگاه حق تعالی واقع شود و با تامل و تعمق در فرهنگ والای عاشورا از رهروان واقعی آن حضرت باشیم.

همان گونه که می دانید «خانه و مدرسه » دوکانون عمده ی تعلیم و تربیت هستند از اتفاق و همراهی این دو کانون، «انجمن اولیا و مربیان» در سطح مدارس شکل می گیرد و همدلی و همراهی اولیا و مربیان موجب پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان می شود. سیاست و رویکرد حاکم بر وزارت آموزش و پرورش، توسعه و تعمیق مشارکت های همه جانبه والدین در نظام تعلیم و تربیت است و اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مستلزم نقش و جایگاه نهاد خانواده و جلب مشارکت های آنان در نظام تعلیم و تربیت است.

سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ را در حالی پشت سرگذاشتیم که با اهتمام جدی انجمن ها ی اولیا و مربیان، شاهد پیشرفت بسیار در حوزه های آموزشی و پرورش دانش آموزان بودیم . به برکت تعامل موثر، سازنده و فعال مربیان و اولیا در قالب انجمن های اولیا و مربیان، مشارکت حداکثری والدین در عرصه مدارس محقق  شد و آمار و ارقام حاصل از بررسی  وتحلیل گزارش ها نشان از رشد کمی و کیفی در فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس دارد.

در پیام سال گذشته خویش به مناسبت هفته ی بزرگداشت پیوند اولیا و مربیان، دو خواسته ی عمده را مطرح نمودم، در اولین خواسته ام خطاب به مدیران مدارس، عرض کردم که مدارس پذیرای والدین باشند به گونه ای که به صورت کاملا واقعی مدرسه را خانه ی دوم خود و فرزندانشان بدانند و بارویی گشاده و عزمی راسخ در صدد جلب و جذب مشارکت های همه جانبه ی والدین باشند . ایجاد فضای مناسب همکاری و همدلی میان اولیا و مربیان باید به گونه ای باشد که در محیطی سرشار از هماهنگی، تعامل، گفتمان و هم اندیشی، برنامه ها، مشکلات و مسائل مربوط به دانش آموزان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و برنامه های اجرایی با توافق اولیا و مربیان پس از تصویب انجمن مدرسه در چارچوب تقویم زمان بندی تا پایان سال اجرا شود.

خواسته ی دوم از اولیای دانش آموزان مطرح شد که با درک این موضوع که «نظام تعلیم و تربیت با حضور حداکثری و موثر آنان است که به اهداف عالی خود خواهد رسید » مدرسه را خانه دوم خود و فرزندانشان بدانند و با حضوری موثر وکارآمد در فرایندهای اموزشی و پرورشی مشارکت نمایند و درایفای حق برنامه ریزی و نظارتی خود بکوشند زیرا تعلیم و تربیت شامل فرآیندهای پیچیده ای است که جز با مشارکت خانواده حصول به وضعیت مطلوب و مورد انتظار میسر نخواهد بود . بنابراین در سال جاری تحصیلی نیز با تاکید برخواسته های پیشین خویش انتظار دارم در عین تشکیل مستمر و نظام مند جلسات انجمن اولیا و مربیان، تشکیل کارگروه های تخصصی و مهارتی اولیا مورد توجه واهتمام ویژه قرار گیرد. سازماندهی جمعیت عظیم اولیای فهیم، آگاه و داوطلبانه در قالب کارگروه های تخصصی و مهارتی جایگزینی بسیار مناسب برای مشارکت های مالی اولیاست . والدین با حضور در مدارس واطلاع از شرایط وتحلیل امکانات و الزامات آموزشی و پرورشی مورد نیاز دانش آموزان همچون گذشته یاریگر نظام تعلیم و تربیت خواهند بود و این موجب می شود با همکاری نزدیک و متقابل دوکانون عمده و اصلی آموزشی و پرورشی خانه و مدرسه، شاهد پیشرفت روزافزون دانش آموزان در ساحت های علمی و تربیتی باشیم.

همچنین از مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور انتظار دارم که بررسی و پیگیری نمایند تشکیل و فعالیت انجمن های اولیا و مربیان در تمامی مدارس کشور، دولتی و غیردولتی، از سوی مدیران مدارس با جدیت و پشتکار مورد اهتمام قرارگیرد و نظارت کامل و مستمر برفعالیت آنان صورت پذیرد و تاکید می گردد با تشکیل شوراهای انجمن اولیا و مربیان در مراکز استان ها و مناطق تابعه، به بررسی و تحلیل وضعیت موجود انجمن ها بردازند و برتشکیل و توسعه ی کارگروه های تخصصی و مهارتی والدین در مدارس نظارت نمایند، بدون تردید گذر از وضعیت فعلی وقرار گرفتن در مسیر پیشرفت و تحول در حوزه ی آموزش و پرورش در گرو تقویت انجمن های اولیا و مربیان و تثبیت زیر ساخت های مشارکت والدین خواهد بود.

امید است در سالی که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل » نامیده شده است با برنامه ریزی های مناسب، فراهم نمودن زمینه های لازم، انجام اقدامات مناسب و با حضور حداکثری اولیا،‌سالی سرشار از همدلی،‌همراهی و مشارکت های پایدار داشته باشیم و فرزندانی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تربیت کنیم.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "