کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توصیه های یک متخصص روانشناسی در خصوص آموزش شیوه های دوست یابی به فرزندان:

باید و نباید های دوست یابی در دوران حاکمیت فضای مجازی

5 آبان 1395 ساعت 9:27

دوستان همواره در زندگی ما نقش غیر قابل انکاری دارند که اگر این مسئله با توجه و شناخت کافی همراه نباشد می تواند منجر به آسیب های جبران ناپذیری گردد. از آنجا که این فرایند در دوران نوجوانی بسیار حساس و تاثیرگذار است، قطعا راهنمایی ، آموزش و حمایت های خاص والدین را می طلبد.


تاثیر دوستان در زندگی

به گفته دکتر حسین ابراهیمی مقدم؛روانشناس و استاد دانشگاه، بسیاری از دانشمندان یکی از بزرگترین رنج های بشر را احساس تنهایی دانسته اند که بیرون آمدن از این زندان می تواند منجر به حس شادمانی و بهداشت روانی مناسب شود. به همین خاطر بشر همواره در پی برقراری ارتباط با دیگران است که در دوران نوجوانی به اوج خود می رسد و این زمانی است که فرد از خانواده مستقل می شود.

زمانی که این انگیزه به درستی هدایت شود منجر به پیدا کردن دوستان خوب و جفت یابی مناسب و همچنین ازدواج درست می شود. ولی واقعیت این است که آدم های زیادی در زندگی ما رفت و آمد خواهند کرد حال آنکه همه آنها برای دوستی شایستگی ندارند.

متاسفانه طبق ضرب المثل معروف زمانه معلم سخت گیری است چون اول امتحان می گیرد و بعد درس می دهد. به عبارت دیگر بسیاری از افرادی که به دوران میانسالی رسیده اند درس های زیادی یاد گرفته اند و حتی ضربه هایی نیز خورده اند. یکی از این درس های زندگی دوست یابی است. همیشه می شنویم که آدم های موفق از دوستان خوب که حامی و پشتیبان آنها هستند صحبت می کنند و افراد ناموفق نیز از دوستان بد و نابابی گله مندند که برای آنها مشکلاتی به وجود آورده اند و یا اصطلاحا به آنها نارو زده اند. چنین تجربیاتی نشان دهنده این است که فرایند دوست یابی بسیار حائز اهمیت است نه فقط به خاطر اینکه " بگو با که دوستی تا بگویم که تو کیستی" بلکه به خاطر اینکه همه ما تحت تاثیر دوستان حرکت رو به جلو، درجا زدن یا پس رفت را در زندگی تجربه می کنیم.

چگونگی انتخاب دوست

در ادامه دکتر ابراهیمی مقدم با یک مثال فرایند دوست یابی را دقیق تر توضیح می دهد: آب لوله کشی که در سیستم آبرسانی شهری جریان دارد از روز اول به این شکل نبوه است. این آب معمولا آب جمع آوری شده پشت سدها بوده که قطعا بهداشتی نبوده و حتی گاه مشاهده می شود که آشغال و فاضلاب هم دوباره داخل آن ریخته شده است. این آب از پشت فیلترهایی عبور می کند و بعضی از آشغال ها جدا می شود. سپس از فیلترهای دیگری عبور می کند و آلاینده های ریزتر نیز جدا می شود. پس از چند بار تکرار شدن این مراحل، در نهایت آب از بسترهای شنی عبور می کند که مواد معلق ریز را جذب می کند. بالاخره در معرض آفتاب کلر اضافه شده و بعد از گندزدایی به عنوان آب آشامیدنی قابل شرب در سیستم آبرسانی شهری در اختیار مردم قرار می گیرد.

فرایند دوست یابی را هم می توان به این ترتیب به تصویر کشید. افراد زیادی در زندگی سر راه ما قرار می گیرند که انتخاب ما نبوده اند. به عنوان مثال هم کلاسی که روی نیمکت کناری نشسته یا همسایه ای که در واحد روبروی آپارتمان زندگی می کند که ممکن است افراد سالم یا ناسالمی باشند. درست مانند همان آب پشت سد.

این استاد دانشگاه تاکید می کند که نیاز است در فرایندهای متفاوتی این افراد را فیلتر کنیم. به عنوان مثال افرادی که ساختارهای مذهبی آنها با هم همسو نیست کنار گذاشته شوند. فیلترهای بعدی نیز شاختارهای فکری، فرهنگی و اخلاقی است. مسلما داشتن هدف مشترک و فهم متقابل عاملی است که افراد را بهتر و برای مدت زمان طولانی تری کنار هم قرار می دهد. در نهایت افراد زیادی کنار گذاشته می شوند و چند نفری به عنوان دوست باقی می مانند. از بین آنها نیز تنها دو یا سه نفر دوست صمیمی هستند که منجر به ارتقای شخصیت می شوند و احساس درونی مثبتی را به وجود می آورند.

آموزش شیوه های دوست یابی به فرزندان

ولی سؤال اینجاست که چگونه می توان این فرایند را به فرزندان آموزش داد؟ دکتر ابراهیمی مقدم در این باره به خانواده ها خاطر نشان می کند که صدای رفتار پدر و مادر آنقدر بلند است که فرزندان صدای کلامی آنها را نمی شنوند. به عبارت دیگر، رفتارهای دوست یابی، اجتماعی و کسانی که در زندگی آنها حضور دارند توسط فرزندان دیده شده و مورد یادگیری قرار می گیرد. در واقع به جای اینکه به فرزندان گفته شود که چگونه دوست پیدا کنند باید الگوهای رفتاری مثبت و سازنده ای برای آنها باشیم.

البته ارائه الگوهای فکری مناسب از یکسری معیارهای انتخاب دوست خصوصا در مورد فرزندانی که از پختگی بیشتر عقلانی برخوردارند می تواند تاثیرگذار باشد. همچنین بررسی و دقت در دوستان فرزندان و هشدارهای مناسب و به جا نیز بسیار حائز اهمیت است. البته به طور غیر مستقیم نیز می تواند از کتاب های آموزشی روانشناسی مرتبط استفاده کرد. در دوران کودکی می توان از کتاب های کانون پرورش فکری کمک گرفت. کتاب های آموزشی مختلف و حتی بعضی از کتاب های رمان که عواقب دوستی های خطرنام را به تصویر می کشاند نیز برای نوجوانان بسیار تاثیرگذار است.

از طرفی والدین باید فرزندان را در صورت انتخاب دوستان خوب تشویق و تایید کنند و هنگام ارتباط با دوستانی که رفتارهای درستی ندارند موضع کناره گیری و هشدار را ارائه دهند. در واقع نباید فرزندان احساس کنند که مورد بی توجهی قرار دارند و همواره نیازمند حمایت و مراقبت والدین هستند.

دوستی های فضای مجازی

اما در پایان دکتر ابراهیمی مقدم این نکته را نیز یادآور می شود که خانواده ها باید به دوست یابی فرزندان در فضاهای مجازی که امروزه بسیار رواج یافته نیز توجه جدی داشته باشند. در واقع احتمال فریب خوردگی در این فضاها زیاد است زیرا مشخص نیست کسی که ارتباط برقرار می کند واقعا همان فرد و با همان شخصیت است یا نه. البته مسئله حائز اهمیت این است که اگر  والدین از دوران طفولیت روش های تربیتی درستی در پیش گیرند و فرزندان را با اصول مهم زندگی از جمله دوست یابی صحیح آشنا کنند، می توانند مطمئن باشند که فرزندان این رویه را بعدها در معاشرت های گسترده تر مانند فضاهای مجازی نیز به کار خواهند گرفت و عاقلانه تر با این عواقب برخورد می کنند.

 

-
قدس آنلاین


کد مطلب: 38888

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/38888/باید-نباید-های-دوست-یابی-دوران-حاکمیت-فضای-مجازی

میگنا
  https://www.migna.ir