جایگاه مهم مشاوره در توسعه آموزشوپرورش
رحمانی، رئیس اداره مشاوره تربیتی و دورههای تحصیلی اداره کل آموزشوپرورش شهر تهران در سخنانش به امکان بهبود وضعیت شاخصهای امنیت اجتماعی و بهداشت روان با بهرهگیری از تواناییهای مشاوران مدارس اشاره کرد و از پیگیری خود برای حضور مشاوران در مقاطع پایینتر تحصیلی خبر داد.
در ادامه تقی ابوطالبی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزشوپرورش شهر تهران با اشاره به نقش و جایگاه فعلی مشاوره در مدارس بر اهمیت مشاوره و لزوم توجه به این امر تاکید کرد.
دکتر عباسعلی اللهیاری، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیز نقش حساس مشاوران مدارس را ارتقای بهداشت روان شهروندان بزرگسال عنوان کرد.
وی همچنین درخصوص لزوم اتخاذ رویکرد کلان به مشاوره در سطح کشور و نظام آموزشی کشور، تمرکز بر ارتقای بهداشت روان از دوره کودکی و مقایسه برخی شاخصهای بهداشت روان در کشور با کشورهای توسعه تاکید کرد.
ریس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت تاریخ مصرف این تفکر را که سلامت موضوعی مقطعی بوده و صرفا دارای یک متولی خاص است را تمام شده دانست و امروزه بحث بهداشت روان باید تمام شهروندان در تمام سنین را دربرگرفته و از سوی تمامی نهادها پیگیری شود.
اللهیاری سلامت روان شهروندان را تا حد زیادی نتیجه تجارب آنان در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از پیشدبستانی و دبستان تا متوسطه عنوان کرد و ادامه داد: در اداره مشاوره آموزشوپرورش بیش از 80 درصد مشاوران مدارس تحصیلات مرتبط با مشاوره و روانشناسی دارند و طبق قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نیز هر شخصی که مشاور است حتما باید مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در یکی از رشتههای مشاوره یا روانشناسی داشته باشد.
اللهیاری در ادامه سخنان خود بر لزوم توجه به بعد روانی مشاوره در آموزشوپرورش تاکید کرد و اثرگذاری بر افکار و عواطف و شخصیت و رفتار دانشآموزان را لازمه موفقیت در زمینه هدایت تحصیلی و آموزش موفق دانست.
-
در ادامه تقی ابوطالبی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزشوپرورش شهر تهران با اشاره به نقش و جایگاه فعلی مشاوره در مدارس بر اهمیت مشاوره و لزوم توجه به این امر تاکید کرد.
دکتر عباسعلی اللهیاری، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیز نقش حساس مشاوران مدارس را ارتقای بهداشت روان شهروندان بزرگسال عنوان کرد.
وی همچنین درخصوص لزوم اتخاذ رویکرد کلان به مشاوره در سطح کشور و نظام آموزشی کشور، تمرکز بر ارتقای بهداشت روان از دوره کودکی و مقایسه برخی شاخصهای بهداشت روان در کشور با کشورهای توسعه تاکید کرد.
ریس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت تاریخ مصرف این تفکر را که سلامت موضوعی مقطعی بوده و صرفا دارای یک متولی خاص است را تمام شده دانست و امروزه بحث بهداشت روان باید تمام شهروندان در تمام سنین را دربرگرفته و از سوی تمامی نهادها پیگیری شود.
اللهیاری سلامت روان شهروندان را تا حد زیادی نتیجه تجارب آنان در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از پیشدبستانی و دبستان تا متوسطه عنوان کرد و ادامه داد: در اداره مشاوره آموزشوپرورش بیش از 80 درصد مشاوران مدارس تحصیلات مرتبط با مشاوره و روانشناسی دارند و طبق قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نیز هر شخصی که مشاور است حتما باید مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در یکی از رشتههای مشاوره یا روانشناسی داشته باشد.
اللهیاری در ادامه سخنان خود بر لزوم توجه به بعد روانی مشاوره در آموزشوپرورش تاکید کرد و اثرگذاری بر افکار و عواطف و شخصیت و رفتار دانشآموزان را لازمه موفقیت در زمینه هدایت تحصیلی و آموزش موفق دانست.
-

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در بخش دیگری از سخنان خود تجهیز تمامی اقشار و صنوف همچون معلمان و قضات و مسوولان سازمانها و والدین به دیدگاه مشاورهای و روانشناختی را از ضروریات دنیای امروز دانست و تاکید کرد: ما در ارتباطات بالادستی در حال تفاهم با دستگاههای مختلف هستیم تا در تمام سازمانها و ادارات و هرجایی که مراودات اداری صورت میگیرد، حضور یک مشاور و روانشناس اجباری باشد چراکه نیاز به پالایش سلامت روان کارکنان و انجام تمهیدات بهشدت احساس میشود.
اللهیاری ریشه بسیاری از خسارات و مسایل جدی در سطح کشور به دلیل فقدان نگاه مشاورهای و روانشناسی عنوان کرد و گفت: باور داریم که بسیاری از مشکلات در کشور ما ریشههای اینچنینی دارند و امکان پیشگیری از طریق مصوبات و هماهنگی بین نهادها در سطوح بالای تصمیمگیری وجود دارد که ما به دنبال اشاعه چنین نگرشهایی هستیم هرچند در این میان نهادها و شخصیتها و جایگاههایی هم هستند که نسبت به جا افتادن این رویکرد در جامعه نگران هستند و با به خطر افتادن منافع شان احساس خطر میکنند.
پس از پایان همایش، شرکتکنندگان به تبادل تجارب و بررسی موضوعات مطرح شده در همایش پرداختند. این رویه به شرط توجه و بهرهبرداری مناسب از سوی مسوولان امر میتواند بر اثربخشی و کارایی طرحهای در حال اجرا و بهبود جایگاه مشاوره در نظام آموزشی انجامیده و منجر به اشاعه گفتمان مشاورهای و روانشناختی در سطح جامعه شود.همچنین چند نفر از مشاوران مدارس شهر تهران به ارائه نتایج پژوهشها و مقالات خویش پرداختند.
-
روزنامه جهانصنعت
اللهیاری ریشه بسیاری از خسارات و مسایل جدی در سطح کشور به دلیل فقدان نگاه مشاورهای و روانشناسی عنوان کرد و گفت: باور داریم که بسیاری از مشکلات در کشور ما ریشههای اینچنینی دارند و امکان پیشگیری از طریق مصوبات و هماهنگی بین نهادها در سطوح بالای تصمیمگیری وجود دارد که ما به دنبال اشاعه چنین نگرشهایی هستیم هرچند در این میان نهادها و شخصیتها و جایگاههایی هم هستند که نسبت به جا افتادن این رویکرد در جامعه نگران هستند و با به خطر افتادن منافع شان احساس خطر میکنند.
پس از پایان همایش، شرکتکنندگان به تبادل تجارب و بررسی موضوعات مطرح شده در همایش پرداختند. این رویه به شرط توجه و بهرهبرداری مناسب از سوی مسوولان امر میتواند بر اثربخشی و کارایی طرحهای در حال اجرا و بهبود جایگاه مشاوره در نظام آموزشی انجامیده و منجر به اشاعه گفتمان مشاورهای و روانشناختی در سطح جامعه شود.همچنین چند نفر از مشاوران مدارس شهر تهران به ارائه نتایج پژوهشها و مقالات خویش پرداختند.
-
روزنامه جهانصنعت