پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۱
کد مطلب: 38903
۰

ایجاد «سازمان نظام معلمی»/ نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه سرمایه ای باشد

ایجاد «سازمان نظام معلمی»/ نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه سرمایه ای باشد

به گزارش ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در همایش همدلی شورای هماهنگی تشکل های فرهنگیان با بیان اینکه رئیس جمهور تاکید زیادی بر آموزش و پرورش داشتند و حتی در ابتدای دولت از بنده رزومه کاری خواستند که در آن ایام هم مخالفت کردم گفت: تا اینکه یک و نیم ماه پیش دولت بنده را فراخواند و مجددا بنده مخالفت کردم.

وی افزود: یک علت عدم تمایلم به قرار گرفتن در این سمت این نبود که دغدغه آموزش و پرورش را نداشته باشم بلکه میخواستم مسیر مطالعه را دنبال کنم، علت دیگر نیز این بود که معتقد بودم دکتر نجفی بر بنده در این مقطع ترجیح داشت زیرا فرهنگیان خاطرات خوبی از دوره تصدی وی دارند و می ‌توانست در جهت انگیزه دار کردن فرهنگیان موفق تر عمل کند. در نهایت دوئل ما با دکتر نجفی به آخر رسید و ایشان گفت آمادگی ندارد. به هرحال در روز شنبه مجددا عنوان شد که حتما باید به صحنه بیایم و پذیرفتم.

دانش آشتیانی با بیان اینکه مهمترین دغدغه ام این است که جایگاه آموزش و پرورش را برای مردم و نهادهای مختلف جابیاندازیم اظهار کرد: به شدت مخالفم که التماس کنم و پول بگیرم، اگرچه مجبورم و اینکار را خواهم کرد ولی دنبال اینم که التماس کنند تا به آموزش و پرورش بودجه بدهند.

نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه سرمایه ای باشد

وی افزود: مهمترین مساله ما این است که بنده نباید برای حل مشکلات معیشتی معلمان چانه زنی کنم اگرچه در این شرایط اینکار را باید انجام دهم ولی باید به جایی برسیم که جایگاه مناسبی برای معلمان که اصلی ترین رکن توسعه هستند درنظر بگیرند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به دغدغه مدرسه محوری خود، عنوان کرد:  دغدغه اصلی بنده شأن و شئونات مقام «معلم» است نه به عنوان یک شغل، بلکه به عنوان یک الگو برای همه فرزندان این کشور.

وی با بیان اینکه در کشور ما جریان های سیاسی مختلف با تفکرات مختلف وجود دارند اما فکر نمی کنم جناحی باشد که قبول نداشته باشد نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه سرمایه ای باشد، اظهار کرد: باید این فکر را داشته باشیم که مساله آموزش و پرورش مساله ملی و اولویت اول کشور است. مساله آموزش و پرورش از مساله برجام اهمیت بیشتری دارد، معتقدم اگر به آموزش و پرورش با این نگاه برخورد شود ما اصلا نیازی نداشتیم که برجام را به وجود بیاوریم.

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه در سیستم آموزشی ما خیلی ها معتقدند که ما باید بین دانش آموزان رقابت به وجود بیاوریم تا درس بخوانند اظهار کرد: در حالی که اصل مساله باید با روانسازی و کوچک سازی آموزش و پرورش و واگذاری اختیارات به حوزه های پایین تر و مدرسه حل شود. تصور نکنیم که می‌شود آموزش را از طریق بخشنامه حل کرد.

وی ادامه داد: بروکراسی اداری حاکم است و تا زمانی که تغییر بینش در افراد اتفاق نیفتد، این روش مخرب است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دیدگاه بنده این است که آموزش و پرورش را به عنوان یک پروژه ملی مطرح کنیم که چگونه باید حمایت و پشتیبانی شود، گفت: از سوی دیگر ستاد آموزش و پرورش را باید به یک اتاق فکر تبدیل کرد که هم فکر تولید کند و هم سیاست گذاری کند.اگر معلم دغدغه معیشت داشته باشد نمی تواند در کلاس درس آن نوآوری ها را برای طرح درس دنبال کند. معتقدیم معلم ما باید در ابتدا یک پژوهشگر باشد.

دانش آشتیانی تاکید کرد: تقاضا دارم به عنوان یک پژوهشگر برنامه را مطالعه کنید. راه بسیار طولانی را در پیش داریم که بینش‌ها و نگرش‌ها را تغییر دهیم و این کار ساده ای نیست. با این دیدگاه آمدم که با کمک شما فرهنگیان و تشکل‌ها یک دگرگونی و دگردیسی در آموزش و پرورش به وجود آوریم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: خوشبختانه در سند تحول این بینش وجود دارد اما مشکل این است که باید زیر ساخت ها را فراهم کنیم تا اهداف سند را پیاده کنیم. برنامه من برنامه دراز مدتی است و امیدوارم بتوانیم سازمان نظام معلمی را ایجاد کنیم.

توسعه آموزش و پرورش در دل توسعه ملی، پایدار و همه جانبه اتفاق می افتد

محمدعلی نجفی وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز در این همایش به حواشی مطرح شده پیرامون معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس اشاره کرد و گفت: بی سابقه ترین حملات نسبت به این دولت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه امروز کشور ما نه از حیث پیشنهاد وزرای جدید بلکه از حیث شرایط عمومی کشور در یکی از خطیرترین دوران ها پس از انقلاب قرار دارد، گفت: در دنیا و دریایی از فتنه سپری می کنیم، از یک سو توطئه های سطح منطقه را شاهدیم و عربستان به کانون توطئه علیه ما تبدیل شده است. البته در سطح بین المللی اتحادی که علیه ایران شکل گرفته بود پس از برجام به میزان زیادی تغییر کرد و کشورهای غربی تمایل بیشتری به تعامل با ایران دارند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز جریان های قوی در دنیا تلاش می کنند شرکت ها را از همکاری با ایران بترسانند، ادامه داد: از سوی دیگر با جریان ها و افراد تندروی داخلی که در بسیاری مواقع به لحاظ مواضع، همراه جریان های خارجی هستند مواجهیم.

نجفی ادامه داد: بی سابقه ترین حملات نسبت به این دولت در حال انجام است و حملات و توهین هایی که امروز مستقیم به شخص رئیس جمهور می شود در تمام سال های پس از انقلاب نمونه نداشته است.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه به واسطه دکتر روحانی از سقوط به پرتگاه خطرناکی نجات پیدا کردیم گفت: غربی ها اعلام کرده بودند حمله نظامی به ایران را در دستور کار داشتند و حتی طرح غذا در برابر نفت مطرح بود. حالا خطر رفع شده و بعضی ها شاهکارهایی که در هشت سال دوره قبل داشتند را کتمان می کنند.

وی افزود: اگر مدبرانه عمل کنیم این دوران سخت را پشت سر خواهیم گذاشت. فرهنگیان باید نه تنها نسبت به مسائل آموزش و پرورش بلکه نسبت به مسائل توسعه ای داخل کشور تحلیل دقیق داشته باشند.

نجفی با اشاره به فضاسازی‌ها در فضای مجازی گفت: احساس می کردم جریانی دارد مسیر را اشتباه می رود. نارضایتی هایی که در جامعه فرهنگیان وجود دارد. همانطور که معتقدیم اساس توسعه کشور، آموزش و پرورش است، باید توجه کنیم توسعه آموزش و پرورش در دل توسعه ملی، پایدار و همه جانبه اتفاق می افتد.

وی با طرح این پرسش که چرا آموزش و پرورش طی سه سال اخیر نتوانسته رضایت فرهنگیان را جلب کند و اصلاحاتی که مدنظر است را انجام دهد و سهم بیشتری از منابع مالی بگیرد؟ گفت: بودجه امسال 30 هزار میلیارد تومان است که معمولا بیش از صد در صد تخصیص می دهند. در سال 92،بودجه 14 هزار میلیارد تومان بود که اکنون بیش از دوبرابر شده است. دولت در حد توان عمل کرده است.

باید یک تقسیم کار ملی برای پیشبرد برنامه های آموزش و پرورش صورت پذیرد

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: وزارت بهداشت از منابع ملی سهم گرفته است، اما آموزش و پرورش خیر. به نظر می رسد فرهنگیان ناراضی هستند و نمی توان این موضوع را کتمان کرد. هرچند اقدامات خوبی انجام شده و باید از فانی و همکارانش تشکر کرد، ولی ارزیابی فرهنگیان از عملکرد فانی مثبت نبوده است و شاید اصلی ترین انگیزه روحانی از تغییر همین بوده است.

نجفی افزود: آموزش و پرورش موفق نبود مردم و ارکان مدیریت کشور را با خود همراه کند. اگر دانش آشتیانی بتواند این کار را انجام دهد، بزرگترین گام را برای حل مشکلات آموزش و پرورش برداشته است.

وی با بیان اینکه رهبری چند نکته مثبت در دیدار فرهنگیان مطرح کردند و من در جمع معاونان فانی گله کردم که چرا به همه آنها عمل نمی کنید، گفت: برنامه دکتر دانش آشتیانی برای ارائه به مجلس را مشترکا نوشتیم. باورهای ما و انگاره های ما در آموزش و پرورش باید به باورهای عمومی تبدیل شود. باید یک تقسیم کار ملی برای پیشبرد برنامه های آموزش و پرورش صورت پذیرد.تردیدی نداریم که وضعیت آموزش و پرورش مطلوب نیست ولی می توان آن را اصلاح کرد و بهبود بخشید.

هیأت مدیره جدید صندوق شفاف سازی کند

وی با بیان اینکه اکنون بیشترین حمله به دولت مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان است گفت: به این بخش از موضوع که مباحث تا چه حد درست و تا چه حد نادرست بوده و چقدر به این دولت و چقدر به دولت قبل مربوط است ورود نمی‌کنم .
 

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: اما از هیات مدیره فعلی صندوق می خواهیم گزارش کامل دهد و مسائل را شفاف کند. هشت هزار میلیارد تومانی که از آن یاد می شود عمده وام های بانک سرمایه است که با وثیقه متقن همراه نبوده است. این هشت هزار میلیارد تومان وام است و پولی نیست که خدایی ناکرده غندالی خورده باشد یا فساد رخ داده باشد . بخش کمی از این اتفاقات مربوط به این دولت است. بنده افرادی را که وام گرفته اند را هم میشناسم و رقم ها را می دانم. هیأت مدیره صندوق اینها را به مردم بگویند و ابزاری به دست مخالفان ندهند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید مشخص شود سهم هرکس از این خطا چقدر است عنوان کرد: رسانه های مخالف تلاش کردند موضوع معرفی وزیر را تحت الشعاع قرار دهند و این فساد را بالاتر از بابک زنجانی نمایش دهند. هیات مدیره جدید هرکس هر دزدی و اختلاسی در هر زمانی مرتکب شده است را اعلام کند.

وی درباره حواشی معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس نیز گفت: وقتی اسم من مطرح شد جریان مخالف گفتند این همان است که قلبش درد می کرد. بعد گفتند که معرفی نجفی حرکت سیاسی روحانی است که فرهنگیان را سمت خود بکشد و بعد گفتند روحانی می‌خواهد آموزش و پرورش را به ستاد انتخاباتی خود تبدیل کند. اما وقتی دکتر دانش آشتیانی معرفی شد معلوم شد ما جزو گزینه ها بودیم ولی گزینه نهایی نبودیم.

وی افزود: این در حالی است که بحثی مبنی بر اینکه ما مسئول ستاد انتخابات شویم مطرح نبوده است و نه هدف دکتر روحانی سیاسی بود. از یک ماه پیش از نظر دکتر روحانی، رفتن فانی نهایی شده و با دکتر دانش آشتیانی صحبت شده بود که مخالف بودند و با ایشان صحبت کردیم.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: ایشان برای کارهای شخصی سه هفته نبودند تا روز آخر که ایشان را قانع کردیم. بنده دکتر دانش را از بسیاری جهات اولی می دانستم بخصوص توان جسمی. در نهایت باید گفت که بحث انصراف مطرح نبود و یک اشتباه و ناهماهنگی میان دکتر نوبخت و تصمیم نهایی که ما با دکتر روحانی گرفته بودیم اتفاق افتاد و نوبخت در جریان تصمیم نهایی ما نبود.

نجفی با تاکید بر اینکه نه انصرافی بود نه عقب نشینی و نه تلفنی در هواپیما با روحانی در هفت صبح انجام شده بود؛ بلکه قرار بود اقای امیری با رئیس جمهور به آشتیان برود که وقتی در مسیر متوجه شد نام بنده مطرح شده برای توضیح به مجلس به تهران برگشت گفت: سناریو سازی و گمانه زنی های عجیبی مطرح شد. همه ما باید کمک کنیم دکتر دانش رأی اعتماد بگیرد و در 10 ماهه باقی مانده دولت توفیقاتی بدست بیاورد.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت