کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سازمان تنها در قبال روان شناسان و مشاورانی مسئول است که از این سازمان مجوز اشتغال گرفته اند

9 آبان 1395 ساعت 12:37

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور گفت: اگر وزارت بهداشت خود را مسئول سلامت روان می داند باید بحران سلامت را نیز بپذیرد. اگر قرار است صدور پروانه اشتغال حرفه ای از سوی چند جا باشد، مسئولیت اش نیز با سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور نیست، چرا که سازمان تنها در برابر روان شناسان و مشاورانی مسئولیت دارد که به آن ها طبق قوانین سازمان، پروانه اشتغال حرفه ای داده باشد.


به گزارش ميگنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، دکتر عباسعلی اللهیاری در مراسم اعطاي پروانه اشتغال حرفه ای به 75 روان شناس و مشاور که چهارشنبه، 5 آبان سال جاری در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره برگزار شد با تاکید بر ضرورت توجه به سلامت روان در کشور، اظهار اشت: با اقتدار اعلام می کنیم که 80 درصد از بار سلامت بر عهده روان شناسان و مشاوران است، حتی در بحث سلامت جسمانی نیز باید از حضور متخصصان حوزه سلامت روان که بخشی از آن ها روان شناسان و مشاوران هستند بهره گرفت.

وی افزود: ممکن است فردی سالیان متمادی برای درمان اختلالات گوارشی به پزشک مراجعه کند و با وجود مصرف دارو بیماری اش چندین بار عود کند. دلیل این امر عدم بهره مندی از مهارت «مقابله با استرس» است که موجب ابتلای مجدد به بیماری می شود. توصیه می شود پزشکان محترم در این موارد حتما بیمار را به روان شناس یا مشاور ارجاع دهند.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور با اشاره به جلسه سه شنبه، 4 آبان سال جاری اعضا شورای مرکزی این سازمان با اعضا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: در این جلسه بر اهمیت استفاده از روان شناسان و مشاوران در بهبود سلامت شهروندان در ابعاد جسمانی، روانی و اجتماعی تاکید شد.

وی ادامه داد: ضرورت بهره گیری از روان شناسان و مشاوران برای برخورداری از سلامت شهروندان با این نگاه که افکار و باورهای غیر منطقی، خلق پایین یا رابطه اجتماعی مختل را نمی توان با دارو یا جراحی درمان کرد، بیش از پیش آشکار می شود.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، تصریح کرد: این که پزشکان را متولیان صرف سلامت در کشور بدانیم مردود است.

 

نقش روان شناسان و مشاوران در کاهش آسیب های اجتماعی مانند طلاق

 وی با تاکید چند باره بر حضور روان شناسان و مشاوران در ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره ای، اظهار داشت: در حوزه سلامت اجتماعی نقش روان شناسان و مشاوران در مباحثی مانند هویت اجتماعی و حل معضل طلاق بسیار موثر است. گلوگاه و خاستگاه حل این معضلات، یادگیری مهارت های زندگی از سوی شهروندان است که توسط روان شناسان و مشاوران انجام می شود.

وی افزود: برای کسب گواهی نامه رانندگی باید مهارت آن توسط متقاضی آموخته شود، اما برای زندگی، مهارتی در نظر نمی گیریم تا از طریق آموزش آن به شهروندان، آن ها را برای رویارویی با مشکلات زندگی آماده کنیم. همان طور که به نوجوانان 18 ساله نمی توان با صحبت کردن یا دعوت به مطالعه آموخت که رانندگی کند، به صرف صحبت یا مطالعه نمی توان مهارت های زندگی را به کسی یاد دهیم بلکه باید این مهارت ها توسط روان شناسان و مشاوران به شهروندان آموزش داده شود.

 

اشکال اصلی لایحه «سلامت روان»، توجه صرف به بیماران حاد روانی است

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، با تببین اشکالاتی که در لایحه سلامت روان وجود داشت، گفت: در لایحه سلامت روان صرفا بیماران حاد روانی در نظر گرفته شده اند حال آن که سلامت روان موضوعی است که پیشگیری، مداخله و ارتقا جزیی از آن هستند.

این متخصص حوزه سلامت روان، تاکید کرد: در نظر گرفتن بیماران حاد روانی در لایحه سلامت روان حلقه معیوبی است که باید از آن عبور کنیم.

 

لزوم برخورداری روان شناسان و مشاوران از تخصص و تعهد به مبانی دینی و ارزش های فرهنگی جامعه

وی با توصیه به متقاضیان دریافت پروانه اشتغال حرفه ای، گفت: بنده در جلسه کمسیون بهداشت و درمان مجلس بر ضرورت داشتن متخصصان متعهد تاکید کردم. به همکاران روان شناس و مشاور توصیه می کنم که علاوه بر برخورداری از تخصص کافی در زمینه سلامت روان، به مبانی دینی و ارزش های فرهنگی جامعه پایبند باشند.

رئیس اسبق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، یادآور شد: به اعضا کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کردم که اگر به داد مردم نرسیم، مردم از درون فرو می پاشند. ما برای پیشگیری از این معضل نیاز به تقویت روان شناسان و مشاوران متخصص و متعهد به مبانی اسلامی و ایرانی داریم.

 

عدم تقویت روان شناسان و مشاوران متخصص و متعهد مساوی است با روی آوردن مردم به رمالان و عرفان های کاذب

وی با هشدار نسبت به جذب افراد جامعه به رمالان و عرفان های کاذب، گفت: در صورت عدم تقویت روان شناسان و مشاوران متخصص و متعهد به مبانی اسلامی و ایرانی، مردم به افراد غیر متخصص مانند رمالان و عرفان های کاذب و نوظهور روی می آورند که به طور قطع موجب ایجاد مسائل امنیتی برای کشور شده و افراد را متلاشی می کند.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، ادامه داد: ممکن است در هر صنفی فردی خطا کار وجود داشته باشد، اما این که تمام آن جامعه و صنف را محکوم کنیم جفایی بزرگ است. کسانی که جامعه روان شناسی و مشاوره را به جرم خطای یک نفر محکوم می کنند، خیانت کرده اند. نباید اعتماد مردم را از بین برد.

وی با بیان پیشنهاداتی که در جلسه شورای مرکزی سازمان با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شده است، گفت: به کمیسیون بهداشت توصیه کردیم تا در برنامه ششم توسعه احکامی برای سلامت روانی، اجتماعی و معنوی مردم در نظر بگیرند تا بر اساس آن این مهم در صدور احکام رعایت شود.

سهم سلامت روان از بودجه سلامت کمتر از 3 درصد است

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، گفت: به گفته وزیر محترم بهداشت، سهم سلامت روان از بودجه سلامت کمتر از 3 درصد است که آن هم برای بیماران بستری در نظر گرفته می شود در حالی که 97 درصد دیگر صرف سلامت جسمانی می شود. این در حالی است که سلامت روان حدود 85 درصد از کل سلامت را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان مطالعه تطبیقی که بین ایران و سایر کشورها در تخصیص بودجه سلامت صورت گرفته است، اظهار داشت: فرانسه 76 درصد از بودجه سلامت خود را برای سلامت روان در نظر گرفته است در حالی که طبق آمار این رقم در کشور ما کمتر از 3 درصد و برای بیماران بستری است.


ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره ای به مصرف کنندگان مواد مخدر، بزرگ ترین حلقه مفقوده

نماینده ادوار ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی، ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره ای به مصرف کنندگان مواد مخدر را بزرگ ترین حلقه مفقوده در این راستا عنوان کرد و گفت: پس از قطع وابستگی جسمانی به مواد مخدر اگر مصرف کننده این مواد تحت حمایت مددکاری، اجتماعی و روان شناسی قرار نگیرد با همان ضعف وارد جامعه شده و ممکن است دوباره به جمع مصرف کنندگان بازگردد.

وی افزود: دکترپزشکیان در جلسه دیروز بر ضرورت مقابله با تقاضا تاکید کردند چرا که به زعم ایشان با وجود همایسگی کشورمان با تولید کنندگان و عرضه کنندگان مواد مخدر، نمی توان جلو عرضه را گرفت.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، تصریح کرد: باید به نقطه ای برسیم که شهروندان مان آن قدر به مهارت های زندگی مجهز شده باشند که با وجود دسترسی به مواد مخدر به این بلای خانمان سوز مبتلا نشوند.

وی افزود: برای سلامت روانی، اجتماعی بودجه در نظر گرفته می شود، اما بر آن نظارت نمی شود.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، بررسی صلاحیت حرفه ای اعضا سازمان و ارتقا علمی آن ها را جزو وظایف اصلی این سازمان برشمرد و از نگاه مثبت مجلس و دولت نسبت به خدمات روان شناسی و مشاوره ای خبر داد.

سازمان تنها در قبال روان شناسان و مشاورانی مسئول است که از این سازمان مجوز اشتغال گرفته اند

وی با تاکید بر لزوم نظارت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره بر روان شناسان و مشاوران، تصریح کرد: اگر وزارت بهداشت خود را مسئول سلامت روان می داند باید بحران سلامت را نیز بپذیرد. اگر قرار است صدورپروانه اشتغال حرفه ای از سوی چند جا باشد، مسئولیت اش نیز با سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور نیست، چرا که سازمان تنها در برابر روان شناسان و مشاورانی مسئولیت دارد که به آن ها طبق قوانین سازمان، پروانه اشتغال حرفه ای داده باشد.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، ادامه داد: اگر صدور پروانه اشتغال بر عهده سازمان باشد ما پاسخ گو هستیم، اما با وجود صدور مجوز از سوی چند سازمان نمی توان سازمان نظام روان شناسی و مشاوره را مسئول نظارت بر کار روان شناسان و مشاوران بدانیم.

 

ایجاد شعبه ویژه رسیدگی به جرایم مربوط به روان شناسان و مشاوران

وی از ایجاد شعبه ویژه ای برای رسیدگی به جرایم مربوط به روان شناسان و مشاوران در کشور خبر داد و افزود: همان طور که در صورت بروز صدمه یا فوت ناشی از قصور پزشکان، افراد غیر پزشک نمی توانند نظر کارشناسی دهند، در مورد جرایمی که به روان شناسان و مشاوران درباره مسائل حرفه ای وارد می شود حتما باید از نظر کارشناسی روان شناسان و مشاوران برای اثبات یا رد اتهامات ناشی ار آن استفاده کرد.

 

ضرورت رعایت اخلاق حرفه ای توسط روان شناسان و مشاوران

مقام عالی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور با توصیه به همکاران جوان خود که به تازگی موفق به دریافت پروانه اشتغال حرفه ای از این سازمان شده اند، اظهار داشت: شما سفیران ما هستید، از شما می خواهیم ضمن ارتقا علمی خود، اخلاق حرفه ای را به ویژه در بحث تعرفه ها رعایت کنید.

وی با ابراز خرسندی از جایگاه روان شناسان و مشاوران در کشور، یادآور شد: اکنون با ظهور قدرتی اجتماعی تحت عنوان روان شناسی و مشاوره مواجه ایم و به نظر می رسد روان شناسی و مشاوره جایگاه خود را نزد مردم پیدا کرده است.

 احیا بودجه از سوی دولت و مجلس برای روان شناسی و مشاوره در سال آینده

 رئیس اسبق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تاکید رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر ضرورت ارائه خدمات روان شناختی تاکید کرد و از احیا ردیف بودجه برای روان شناسی و مشاوره در سال آینده خبر داد.

مقام معظم رهبری مراجعه به روان شناس و مشاور را یک ضرورت می دانند

وی با بیان فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ضرورت مراجعه شهروندان به روان شناس و مشاور، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با اعضا شورای مرکزی سازمان نظام فرمودند که امیدوارهستم که مردم ما توجه کنند به این موضوع که مراجعه به متخصص روان شناسی و مشاور در امر مسائل روانی به خصوص برای محیط خانواده یک ضرورت است.

بررسی صلاحیت حرفه ای و محتوای برنامه های روان شناسی و مشاوره صدا و سیما توسط سازمان نظام

 رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، گفت: اکنون در شورای عالی سیاست گذاری سازمان صدا وسیما مصوب شده است تا صلاحیت حرفه ای و محتوای مطالبی که قرار است از سوی روان شناسان و مشاوران از طریق رسانه ملی در اختیار مخاطبان قرار داده شود، توسط سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور مورد تایید قرار گیرد.


کد مطلب: 38933

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/38933/سازمان-تنها-قبال-روان-شناسان-مشاورانی-مسئول-این-مجوز-اشتغال-گرفته-اند

میگنا
  https://www.migna.ir