سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۰
کد مطلب: 38955
۱
شبیخون فرهنگی ـ اکتبری

اینجا تهران است آی لاو یو هالووین + عکس

اینجا تهران است آی لاو یو هالووین + عکس
(به انگلیسی: Halloween)

درست مثل این‌که خارجی‌ها در آخرین چهارشنبه سال شمسی آتش روشن کنند و به رسم آیین عهد جدید ترقه در خیابان‌هایشان در کنند؛ چند سالی است که برخی از جوانان ایرانی ٣١ اکتبر (دهم آبان‌ماه) غربی‌ها را جشن می‌گیرند. شبی از آن جشن‌های بی‌اصل و نسب در سنت و آیین کشورمان که به‌نظر می‌رسد لباس‌های عجیب‌وغریبش دل مهمانانش را ربوده تا به این بهانه دور هم جمع شوند.

به گزارش جام جم ، معمولا شب 31 اکتبر( دهم آبان) یعنی همین شبی که پشت سرگذاشتیم در کشورهای اروپایی و آمریکایی مراسمی با آیین های خاص به نام هالووین برگزار می شود که ریشه ای مرتبط با دین مسیح دارد که البته برخی آن را به سنت های باستانی مردم ایرلند و اسکاتلند هم ارجاع می دهند و معتقد هستند در این شب مرز میان دنیای زنده‌ها و مُرده‌ها از میان می‌رود و این مُرده‌ها هستند که به این دنیا می‌آیند و می‌خواهند انتقام بگیرند. آن‌ها هم تنها راه حل برای ترساندن مُرده‌ها را لباس عجیب و غریب پوشیدن می‌دانستند.

حالا گویا این جشن که هیچ ارتباطی به فرهنگ و باورهای ایرانی و اسلامی ما ندارد صرفا به دلیل برخی جذابیت های ترسناک و هیجان انگیزش و با کمترین دانش و مطالعه درباره آن دل از برخی جوانان ربوده و اسباب کاسبی برخی دیگر را هم فراهم آورده است.
فروش لوازم مرتبط با جشن هالووین که تصاویر آن را برای شما آورده ایم و همچنین آگهی های برخی مراکز زیبایی و سالن های آرایشی برای گریم و آرایش مرتبط با این مراسم در شرایطی براحتی و بدون هیچ گونه نظارتی در تهران در حال انجام است که ما شاهد هستیم که برای برخی آیین های مشابه مانند چهارشنبه سوری که اتفاقا ایرانی هم هست و متناسب با فرهنگ مردم، نهادهای مرتبط و نظارتی از مدت ها قبل برخی محدودیت ها را اعمال می کنند و مغازه هایی که به فروش اقلام غیرمجاز مرتبط با این دست جشن ها اقدام کنند مورد بازرسی و برخورد جدی قرار می گیرند.

به نقل از مشرق: یعنی همین دیشب خیلی‌ها تا نیمه‌های شب درگیر جشن‌های خانوادگی و دوستانه‌شان به مناسبت ‌هالووین بوده‌اند؛ آن هم در ایران. عکس‌های میهمانی‌هایش هم همین امروز و فردا در پیج‌های اینستاگرام به چشم‌تان خواهد خورد درست مثل عکس میهمانی‌های بلک‌اند وایت یا قرمزپوشان شب والنتاین که به چشم خیلی‌های‌مان خورده است.


سیندرلا یا خون‌آشام شوید
شیرینی‌فروشی‌ها، برخی مزون‌های لباس و آرایشگاه‌ها و حتی آژانس‌های مسافرتی چند سالی است که در بساط مشتریان‌شان، کار مهمانان جشن‌ هالووین را هم راه می‌اندازند. فریبا یکی از آرایشگرانی بود که برای جشن ‌هالووین در پیج اینستاگرامش تبلیغ گذاشته بود. «می‌خواهید سیندرلا شوید یا خون‌آشام؟ مدل‌های جدید از آرایش و گریم صورت‌ هالووین ۲۰۱۶ با نازل‌ترین قیمت. به‌خاطر محدودیت در تعداد مشتری و زمان لطفا وقت‌تان را رزرو کنید.» پستی که حدود ٢هزار تا لایک گرفته و نشان می‌دهد عده‌ای به این نوآوری نمره ٢٠ داده‌اند.
-
بازار داغ جشن‌هایی که دیگر به سادگی گذشته‌ها برگزار نمی‌شود نه‌تنها نشان از محبوبیت تجملات در روابط اجتماعی و رفت‌و‌آمدها دارد، بلکه روند رو به رشد آنها هر‌سال به شکلی جدید‌تر به سبک زندگی مردم وارد می‌شود. تجملاتی که اگرچه گاهی توأم با فناوری است و همیشه تنها وجه منفی ندارد اما این رفاه برای بشر تنها خاص کسانی است که امکاناتش را دارند، آنهایی که هم این سبک زندگی را دوست دارند و هم می‌توانند از پس نرخ‌های گرانقیمت آرایشگاه‌ها، لباس‌ها و تم‌ها بربیایند و فردای یک شب خوش تنها عکس‌های میهمانی‌هایشان را حواله‌مان کنند.

حالا این پرسش به میان می آید برای مراسمی که هیچ نسبتی با فرهنگ ما ندارد و از یک هفته قبل برخی برای آن آگهی می دهند و سفارش می گیرند کدام نهاد نظارت می کند و چه کسی این شبیخون فرهنگی ـ اکتبری را جدی می گیرد چراکه سال به سال میزان فراگیری آن در جامعه در حال افزایش است.


-

-


منابع: شهروند- مشرق- جام جم آنلاين

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!