چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۰ / ۲۰:۲۰
کد مطلب: 3901
۰

بهداشت انواع پوست

مراقبت از پوست كار چندان ساده ای نیست، بالاخره ما در حال صحبت از بزرگترین ارگان بدن هستیم.در حال حاضر به لطف درك بهتر از بافت شناسی و فیزیولوژی پوست، پیشرفت‌های زیادی درباره‌ی چگونگی حفظ زیبایی و افزایش طول عمر پوست شده است، بطوری كه دیگر كشیدن پوست از طریق جراحی، تنها راه چاره برای حفظ زیبایی آن به شمار نمی‌آید.كرم‌هایی كه با چروك زودرس و پیری پوست مقابله می‌كنند، روشهای درمانی‌ای كه حالت تهاجمی كمتری دارند، مانند درمان با لیزر و همگی این امكان را به ما می‌دهند كه سالها، درخشش پوست خود را به خوبی حفظ كنیم و مراجعه به جراح پلاستیك را به بعد از ۱۰۰ سالگی موكول كنیم!مهم این است كه در سنین پایین‌تر و قبل از اینكه پوست ما شروع به پیر شدن كند، از آن پیشگیری كنیم. انواع پوست
▪ پوست چرب: در دوران بلوغ و اوایل جوانی معمولاً پوست چرب است. علائم بارز چربی پوست ضخیم شدن و افزایش ترشح چربی که بیشتر در مناطق پیشانی، چانه و اطراف بینی به صورت براقی پوست ظاهر می گردد، می باشد. چربی پوست می تواند عاملی برای ایجاد آکنه باشد. برای پاک کردن پوستهای چرب معمولاً از انواع پاک کننده های غیر چرب مناسب، از جمله پاک کننده های حاوی مواد شوینده ، الکل یا سایر مواد قابض ، مواد کنترل کننده میزان چربی پوست ، مواد لایه بردار ملایم مانند آلفاهیدروکسی اسیدهای ضعیف ومرطوب کننده های غیر چرب مثل پنتنول استفاده می شود.
▪ پوست خشک: عموماً در سنین پس از ۴۰ سالگی با کاهش ترشحات غدد چربی، پوست خشک می شود. پوستهای خشک به شدت مستعد ایجاد چین و چروک هستند. پوسته های ریز ناشی از خشکی نیز از عوارض ناخوشایند خشکی مفرط پوست است. برای حفظ پاکیزگی این نوع پوست، بهترین روش استفاده از لوسیونهای شیرپاک کن می باشد. ضمناً همواره باید از کرمهای مرطوب کننده مختلف جهت جلوگیری از خشکی بیش از حد،‌ استفاده نمود.
▪ پوست مختلط: پوست مختلط پوستی است که در اطراف بینی، چانه و پیشانی چرب و در سایر مناطق صورت به ویژه گونه ها خشک است. مراقبت از این نوع پوست مشکلتر از سایر انواع است. بدین ترتیب که در نواحی چرب، باید از مراقبت های ویژه پوست چرب و در مناطق خشک باید از روشهای محافظت پوستهای خشک بهره جست.
▪ پوست نرمال: درصورتیکه میزان ترشح غدد چربی در حد متعادل و نرمال باشد، پوست نرمال خواهد بود. شست و شوی شبانگاهی و روزانه و همچنین استفاده از کرمهای مرطوب کنندهٔ ویژه پوست نرمال، برای حفاظت از این نوع پوست مفید است.  نـخـستین گـام برای داشـتن پوستـی زیبا آگاهی یافتن ازنوع پوست میباشد زیرا ازاین طریق شما قادر خواهید بودهر چه بهتر از پوستتان مراقبت و هـمـچنـیـن فـراورده های بـهـداشـتـی و آرایشی مناسب نوع پوست خود را انتخاب کنید. بطور کلی ۵ نوع پوست وجود دارد:
۱) پوست نرمال: نه زیاد خشک و نه زیاد چرب میباشد-مــنــافــذ پـوست قابل رویت بـوده امـا بـزرگ و یـا مســدودنیستند- پس از شستشو نرم و لطیف میگردند- به نـدرت صورت جوش میزند.
▪ طرز مراقبت: روزی دوبـارصـورت خـودرابا شوینده های مـلایم شستشو داده و از مرطوب کننده استفاده کنید.
۲) پوست چرب: پوست اغلب چرب است- سطح پوست ضخیم و خشن می بــاشد -منافذ پوست بزرگ و قابل رویت میباشد- پوست براق است. صورت زیاد جوش می زند-گرد و غبار و آلودگی بیشتری را به خود جذب می کند- غـدد چـربـی بـیـش از حـد فـعـال میباشند به همین خاطر منافذ پوست در معرض انسداد است- پـوست کـمـتـر چـروکیده میشود.
▪ طرز مراقبت: روزی ۲ مرتبه صورت خود را با شوینـده هـای مـلایـم شسـتـشو دهـیـد-همواره از شوینده های ملایم و غیر چرب و حاوی الکل استفاده کنید- از لــوازم آرایشی غیر چرب استفاده کنید- به خاطر داشته باشید پوست چرب نیز نیاز به مـرطـوب کــننده دارد بنابراین از مرطوب کننده هر روز استفاده کنید.- با آب سرد صورت خود را بشویید تا منافذ پوستتان بسته گردد. از غذاهای سرخ شده و شکلات کمتر استفاده کنید.
۳) پوست خشک: پوست نازک و کاغذ مانند است- هـنـگـام لـمس آن پـوسـت خـشـک است- منافذ پوست بسیار ریز میباشند- صورت بندرت جوش می زند- چون غدد چربی کم کار میباشند بنابراین پوست خشک و معمولا پوسته پوسته میگردد- مـستعد چین و چروک می بـاشد- در زمستان پوست خشک تر شده و خارش پیدا می کند.
▪ طرز مراقبت: همواره از لوازم آرایش ملایم فاقد الکل استفاده کنید-هر روز پوست خود را با مرطوب کننده مرطوب کنید- همواره صورت خـود را بـا شـویـنـده هـای مـلایــم و غیر صـابونی بشویید زیرا صابون چربی پوست شما را با خود می شوید- از کـرمـهـایـی کــه محتوی آلفاهیدروکسی اسید میباشد استفاده کنید. این ماده سبب پیلینگ ملایم لایه خشک و مرده خارجی پوست می شـود- شستـشوی صـورت بـا روغــن بادام و یا زیتون بسیار موثر می باشد- یـک سیب را رنده کرده مدتی در یخچال گذاشته و ۱۵ دقیقه روی صورتتان قرار دهید.
۴) پوست ترکیبی: اغلب افراد پوستشان پوست ترکیبی می بـاشد بـدیـن مـفهوم که بخشی از پوستشان چرب و بخشی خشک است- خشکی معمولا در نواحی گونه، دور چشم و گردن و چرب در نواحی پیشانی، بینی و چانه- بهتر است برای نواحی چرب یک نوع فراورده و نواحی خشک فراورده دیگری استفاده کنید.
▪ طرز مراقبت: صورت خود را روزی ۲ مرتبه با شوینده های ملایم شستشو دهید-گلاب برای طراوت پوست بسیار موثر است.
۵) پوست حساس: بـه آسـانـی تــحریـک می گردد و ایجاد خارش، سوزش، قـرمــزی و ساییدگی در پوست می گردد- گهگاهی جوش میزند.
▪ طرز مراقبت: از صابون استفاده نکنید و در عوض لوسیونهای شستشوی ملایم و غیر حساسیت زا را بکار ببرید.
● نکاتی در مورد سلامتی پوست
۱) آب فراوان بنوشید.حداقل روزی ۱۰-۶ لیوان. آب سبب دفع سموم بـدن میگردد و برای سلامتی پوست بسیار مهم است.
۲) از کرمهای ضد آفتاب استفاده کنید تا پوستتان دچار پیری زود رس نگردد.
۳) رژیم غذایی مناسب داشته باشید. روزانه مـقادیـر زیادی سبزیجات و میوه های تازه بخورید. سویا برای پوست بسیار مفید میباشد.
۴) مشروبات الکلی و سیگار را ترک کنید. سیگار ویـتامین سی بدن را از میان میبرد که سبب آسیب به بافت ارتجاعی پوست گشته و چین و چروک در پوست نــمایان میگردد. الـکـل نـیـز عـروق خـونی را منـبسط کـرده و سبـب قـرمزی و احسـاس خارش در پوست میگردد.
۵) ورزش کنید. پوست شما نیاز به تنفس دارد. با دویدن و یـا پـیـاده روی سـاده جـریـان خون شما افزایش یافته و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به پوستتان میرسد.
۶) استرس را به حداقل برسانید. استرس سبب اختلال در هـورمـونــهای بدن گشته که بر پوسستان اثر سوء میگذارد.
۷) خواب کافی داشته باشید. ۶ الی ۸ ساعت در شبانه روز بخوابید.
۸) سس مایونز یک مرطوب کننده فوق العاده برای پوست صورت میباشد. آن را بــصورت ماسک میتوانید استفاده کنید.
پوستی زیبا داشته باشید

● ۳۰-۲۰ سالگی، دوران سلطنت پوست!
در این دهه، سلولهای پوستی به سرعت خود را ترمیم می‌كنند و این بدین مفهوم است كه هر لایه‌ی جدید پوست، فرصت دیگری برای درخشندگی رنگ و رخسار فراهم كرده و آن را نرم و لطیف نگاه می‌دارد.رگهای خونی كه مواد غذایی لازم را به پوست می‌رسانند، در این سنین حداكثر كارآیی را دارند و تغذیه‌ی هر چه بهتر پوست را ممكن می‌سازند.كلاژن و الاستین، پروتیین‌هایی كه حالت ارتجایی و قوام پوست را ایجاد می‌كنند، در سلامتی كامل هستند.در این سنین مهمترین مسئله محافظت پوست در مقابل اشعه‌ی پیر كننده‌ی پوست، یعنی نور خورشید است.اشعه‌ی UV مولكولهای ساختمانی سلولهای پوستی را تخریب می‌كند و باعث تسریع روند پیری پوست می‌شود و مهمتر از همه، ریسك ابتلا به سرطان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.یكی از مهمترین كارهایی كه بانوان باید در این سنین انجام دهند، مصرف محصولاتی است كه حاوی آنتی‌اكسیدان‌هایی مانند ویتامین )C و E هستند.این آنتی‌اكسیدان‌ها با اثرات مخرب رادیكال‌های آزاد كه در سلول‌ها تولید می‌شوند، مقابله كرده و از پوست محافظت می‌كنند.البته مصرف این مواد نباید محدود به این سنین و تنها از طریق كرم باشد، بلكه باید تا آخر عمر پوست خود را با كمك آنتی‌اكسیدان‌ها هم از طریق خوراكی و هم كرم‌های پوستی و محلول‌های پاك كننده‌ای كه حاوی این مواد هستند، در مقابل رادیكال‌های آزاد، مسلح سازیم.در صورتی كه پوست شما تیره است می‌توانید، بعد از تمیز كردن آن، از فرآورده‌های طبیعی سفید كننده‌ی پوست كه ملایم و مؤثر هستند، استفاده كنید، مانند عصاره‌ی گیاهی آربوتین.اگر می‌خواهید پوست شما جوان بماند، حتماً و در هر شرایطی از كرم‌های ضد آفتاب استفاده كنید، حتی در روزهای ابری.   انواع رنگدانه های پوستی
اصولا علت رنگدانه های پوستی بر دو محور رنگدانه با منشا داخلی ( Endogenous pigments ) و یا با منشا خارجی ( Exogenous ) تقسیم بندی شده است كه در این جا به توضیح هر كدام می پردازیم
۱- رنگدانه با منشا داخلی : ضایعات رنگدانه ای پوست با منشا عوامل داخلی به طور عمده ناشی از افزایش فعالیت ملانین ها ، هموسیدرین ها ، مخلوطی از دو فاكتور فوق و یا ناشی از استفاده از دارو می باشد . ضایعات رنگدانه ای به علت عوامل درونی با درگیرنمودن قسمت و لایه معینی از پوست ویژگی های خاصی را به نمایش می گذارد .
- در ناحیه اپیدرم : ضایعات رنگدانه ایجاد شده در این لایه عبارتند از كك و مك ، ضایعات پوستی ناشی از نور خورشید ، ضایعات پوستی بصورت شیر قهوه ، خالهای Junctional و خال Spilus وكراتوزسبورئیك .
در ناحیه درمو اپیدرمال : ضایعات رنگدانه ایجاد شده در این لایه عبارتند از ضایعات كلو آسما ( عمدتاً بعد از حاملگی ظاهر می شود ) ضایعات پوستی بعد از التهاب كه به صورت ضایعات پررنگ دیده می شود خال Becker و خال Nevocellular
- در ناحیه درم : ضایعات رنگدانه ایجاد شده در این لایه بصورت زیر خواهد بود خال مخصوصی به نام Ita andd ota و ضایعات پوستی كه پس از التهاب دراین لایه باقی می ماند و نیز پر رنگی های پوستی ( هیپر ییگما نتاسیون )
۲- رنگدانه با منشا خارجی : این گونه ضایعات رنگدانه ای كه به علت فعالیت عوامل خارجی بوجود می آیندبه چهار دسته تقسیم می شوند
الف : به علت ضربه ، التهاب و واكنش هایی كه به دنبال ضربه با فرورفتن جسمی در و پوست ایجاد می شود در نهایت منجر به پررنگی و یا بد رنگی در پوست خواهد شد .
ب : تاتوهای درمانی ، این گونه خالكوبی به هنگامی كه فرد بیمار مدت طولانی تحت درمان با اشعه قرار گرفته به منظور مشخص نمودن محل برای ادامه درمان ضرورت ایجاد این گونه تاتو ها مطرح می گردد .
ج : خالكوبی تزئینی ، این گونه خالكوبی كه بطور عمده بر روی بدن انجام می گیرد و بروز شیوع مخاطرات و ضایعات ناشی از آن مفصلاً توضیح داده خواهد شد .
د : تاتو Tattoos خالكوبی بر روی ابروها به منظور نازك یا كلفت كردن آن بلند كردن طول ابرو و یا تغییر جهت و زاویه دار كردن آن و یا پر رنگ كردن ابرو و خط لب ها و ... را تاتو گویند . ۸ سوال بهداشتی برای داشتن پوستی سالم
۱) نوشیدن مقدار زیادی آب موجب نرمی و‌مرطوب شدن پوست می‌شود؟
خیر. با وجود آنکه نوشیدن آب برای داشتن پوستی سالم ضروری است اما آبرسانی مداوم باعث نرم و مرطوب شدن بیشتر پوست و جوان‌تر به نظر رسیدن آن نمی‌شود. میزان رطوبت موجود در پوست شما بیش از هر چیز به این عوامل بستگی دارد:
۱) میزان رطوبت موجود در هوا.
۲) مدت زمانی که در آفتاب می‌گذرانید.
۳) تعداد دفعاتی که روزانه پوست خود را می‌شویید.
۴) نوع صابون و مواد شوینده‌ای که استفاده می‌کنید.
۲) برای جلوگیری از خشک شدن پوست، بلافاصله بعد از حمام باید از مرطوب کننده استفاده کرد؟
بله. بعد از حمام و زمانی که هنوز پوست شما مرطوب است، از کرم یا لوسیون‌های مرطوب کننده استفاده کنید. این کار باعث می‌شود حمام به جای اینکه پوست را خشک کند، موجب تازه و مرطوب شدن پوست شود. وقتی پوست بعد از حمام به طور کامل خشک شود، منابع طبیعی مرطوب کننده‌اش را بر اثر تبخیر از دست می‌دهد.
۳) خوردن غذاهای چرب باعث ایجاد جوش‌می‌شود؟
خیر. غذاها تاثیر کمی روی ایجاد جوش دارند. بنابراین غذاهای چرب و سرخ کرده مانند سیب‌زمینی سرخ کرده منجر به ایجاد یا افزایش جوش‌های روی پوست نمی‌شوند. با وجود این اگر فکر می‌کنید غذاهای بخصوصی جوش‌های شما را بدتر می‌کند، بهتر است از خوردن آنها پرهیز کنید.
۴) استرس بیماری‌های‌پوستی چون کهیر، لیبودیاسیس و اگزما را بدتر می‌کند؟
بله. استرس‌ بیماری‌های پوستی مختلف را شدیدتر می‌کند. از استرس دوری کنید.
۵) بهترین روش برای از بین بردن جوش، شست‌وشوی پی در پی پوست است؟
خیر. شست‌وشوی مداوم موجب آسیب دیدن پوست و بدتر شدن جوش‌ها می‌شود. بنابراین به جای استفاده از صابون‌ها و مواد شیمیایی قوی، مناطق آسیب‌دیده پوست را روزانه با استفاده از شوینده‌های سالم و فاقد روغن تمیز کنید. کرم و ژل‌‌های مخصوص جوش هم در خشک کردن نواحی چرب پوست موثر‌است.
۶) بوی معطری که به محصولات بهداشتی پوست اضافه می‌شود، در ایجاد آلرژی‌های پوستی موثر است؟
بله. از میان موادی که برای ساخت محصولات پوستی استفاده می‌شود، عطر بیش از سایر مواد موجب آسیب‌های پوستی مانند جوش‌های قرمز، زخم و حتی تاول می‌شود. اگر شما دارای پوست حساسی هستید یا سابقه حساسیت پوستی به برخی محصولات بهداشتی پوست را دارید از کالاهایی استفاده کنید که برچسب بدون عطر، یا بدون بو را دارند؛ یعنی در ساخت آنها هیچ بوی معطری اضافه نشده است. در ساخت محصولات معطر، نوعی بو یا عطر خوشایند افزوده می‌شود تا بوی مواد شیمیایی را از بین ببرد.
۷) تیغ زدن موها موجب ضخیم‌تر شدن آنها می‌شود؟
خیر. تیغ زدن موهای زاید موجب فعال و نو شدن ریشه مو و حتی افزایش سرعت رشد و یا بلندتر شدن موها نمی‌شود. رنگ، تراکم، و بلندی مو به عوامل ژنتیکی و هورمونی بستگی دارد. فقط وقتی موهای بدنتان را تیغ می‌زنید، در فاصله رشد مجدد آنها در روی پوست احساس زبری خواهید کرد.
۸) بهترین روش برای جوان و سالم نگه داشتن پوست، محافظت از آفتاب است؟
بله. بهترین روش برای نگه‌داری پوست، محافظت از آن در مقابل آفتاب است. اشعه ماوراء بنفش از اشعه‌های قوی خورشید است که به پوست آسیب می‌زند و موجب چروک‌های عمیق، لک و آسیب‌های جدی‌تر مانند تومورهای سرطانی و غیرسرطانی در پوست می‌شود. ۱۰ فرمان برای شادابی پوست
● آب :
نوشیدن مقادیرکافی آب در هرروز ، به پوست کمک می کند که ظاهری صاف ، نرم ،انعطاف پذیرو جوان تر داشته باشید.
● ویتامین c:
ویتامین cبه بدن کمک می کند تا با عفونتها و بیماریها مبارزه نماید .سیستم ایمنی را تقویت کرده و نیزبهبود بیماری را تسریع می کند.
مرکبات ، توت ها ، کوجه فرنگی ، گل کلم و کلم بروکلی همگی از جمله مواد غنی از ویتامین c هستند.
● چای سبز:
چای سبز غنی از اکسیدان ها است . همچنین نشان داده شده است که مسبب کاهش سطح کلسترول ، تقویت عملکرد ایمنی و کاهش ریسک ابتلا به برخی سرطانها می شود .
با مصرف چای سبز شما متوجه کاهش وزن خود می شوید، در حالی که از کافئین دریافتی خود نیز احساس رضایت می کنید.
● سویا:
پروتئین های سویا غنی از آمینو اسیدها ، ویتامین E و بسیاری از آتی اکسیدان ها هستند . این موارد موجب می شوند که پوست ، مرطوب و بدون چروک باقی بماند
● اسیدهای چرب ضروری :
اسیدهای چرب ضروری (EFAS) مانند امگا ۳ و امگا ۶ که به عنوان چربی های خوب شناخته می شوندبه عملکرد سلولی کمک می کند . مانند سایرغذاهای مفید ، اسیدهای چرب ضروری به سلول ها کمک می کند تا اعمالشان را به درستی انجام داده و از این رو سبب پاکسازی پوست ، جلوگیری از ایجاد لک های پوستی ، کاهش چروک ها ، بهبود و سلامت مو و رشد ناخن می گردند.
● شیر:
شیر غنی از کلسیم ، ویتامین های B۲ ،B۱۲و D است . کلسیم به همراه ویتامین D که اقزایش دهنده جذب کلسیم می باشد . به حفظ استخوانهای محکم و دندانهایی سالم کمک می کند . ویتامین B۲و B۱۲ برای رشد گلبول های قرمز خون که حاملین اکسیژن مورد نیاز سلول ها هستند ، ضروری است . این مواد کمک می کند تا پوست و مو سالم تر و زنده تر به نظر برسند .
● سبزیجات :
سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ غنی از ویتامین A,E,C و آهن فیبرهستند . که برای زیبایی چهره مهم است .
● ماست :
از آنجا که ماست یک فرآورده لبنی است تمام خواص شیر برای آن قابل ذکر است .
ماست همچنین حاوی باکتری های مفیدی است که به هضم غذا موادغذایی کمک کرده ، سیستم ایمنی را تقویت کرده و زمانی که به عنوان ماسک استفاده می شود ، می تواند سبب آبرسانی و پاکسازی پوست شود.
● سیر:
این ماده اعجاب انگیز سبب کاهش فشارخون ، کاهش کلسترول و حتی پیشگیری از سرطان می شود. این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها است که کمک می کند شما جوان بمانید.
● شکلات :
شاید شکلات بهترین ماده غذایی برای حفظ سلامتی در دنیا نباشد اما از طریق افزایش میزان اندورفین ها و سروتونین اثرات مثبتی برروی خلق و خوی شما می گذارد. و سبب آرامش و احساسی خوشایند در شما می شود. ۸ اشتباه رایج درباره چین و چروک‌‌ صورت
۱ ) جـلـوی چـین و چروک صورت را نمی‌شود گرفت چون جلوی افزایش سن را نمی‌شود گرفت!
اولا) کـه افـزایـش سن فقط یکی از علل چین و چروک‌ صورت است
ثانیا) که می‌شود جلویش را گرفت یا لااقل می‌شود سرعتش را کم کرد. چطور؟ با همین توصیه‌های ساده:
ضدآفتاب بزنید؛ از مواجهه طولانی با نور خورشید پرهیز کنید؛ دور سـولاریـوم و حـمـام آفـتـاب خـط بـکشید؛ موقع صحبت کردن حتی‌الامکان فرم صورتتان را تغییر ندهید؛ از سیگار و هوای آلوده بـپـرهـیـزیـد؛ مـرطـوب‌کننده بزنید و حتی‌المقدور هوای محل کار و زندگی‌تان را مرطوب نگه دارید.
۲ ) پوست تو خشک است؛ پس صورتت زودتر چین می‌افتد
چـیـن و چـروک‌ در پـوسـت‌هـای خـشـک، نـمـایان‌تر است؛ فقط همین! معنایش این نیست که خشکی پوست،‌ عامل چین و چروک است. چین و چروک‌ ۲ عامل اصلی دارد:‌ آفتاب و افزایش سن.
۳ ) وقـتـی هـوا ابـری است؛ دیگر ضرورتی ندارد ضدآفتاب بزنیم!
ضـــرورت دارد؛ حــتـــی در هـــوای ابـــری! بـیــن۶۰ تــا۸۰ درصــد از پـرتـو‌هـای خـورشـیـد قـادرنـد از لایـه‌هـای ابـر بـگـذرند و به بدن یک شناگر در عمق ۳۰ سانتی‌متری آب یک استخر برسند.
۴) برو سولاریوم؛ پوستت جوان می‌شود!
بـرعـکـس! مـتـخصصان پوست می‌گویند روند پیری پوست در نـوجـوانانی که زیاد سولاریوم می‌روند، تقریبا از ۲۰ سالگی شروع می‌شود و طوری پیشرفت می‌کند که پوستشان در ۴۰ سالگی شبیه پوست یک فرد ۷۰ ساله می‌شود. دلیلش هم روشن است: استفاده از اشعه فرابنفش در این دستگاه‌ها بسیار متداول است و این باعث شکست رشته‌های کلاژن و الاستین پوست می‌شود و نتیجه‌اش (در درازمدت) می‌شود چین و چروک پوست.
۵ ) شیرینی بخور؛ پوستت شاداب می‌شود!
برعکس! مواد قندی، دشمن پوستند؛ دشمن رشته‌های کلاژن و الاسـتـیـن کـه وظـیـفه‌شان تامین طراوت و انعطاف‌پذیری پوست اســت. مــولـکــول‌هــای مــواد قـنــدی بــاعـث مـی‌شـونـد ایـن رشـتـه‌هـا، خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری‌شان را از دست بدهند و کم‌کم ســر و کـلـه چـیـن و چـروک‌هـا پـیـدا مـی‌‌شـود. شـاهـدش هـم ایـن‌ کـه دیابتی‌ها زودتر از سایرین دچار پیری پوست می‌شوند.
۶ ) چین و چروک صورت فقط یک علت دارد: پیری!
چین‌های صورت معمولا از حدود ۳۰ سالگی ظاهر می‌شوند و با گذشت هر دهه از عمر، بین ۶ تا ۱۰ درصد از ضخامت پوست کم می‌شود و طبیعتا چروکیدگی پوست، نمایان‌تر می‌شود؛ اما افزایش سـن فـقـط یـکـی از عـلـل چین و چروک‌ صورت است. پای عوامل دیگری هم در میان است: نور خورشید، ژنتیک، حرکات ارادی و غـیـرارادی پوست مانند خنده، گریه، اخم و امثالهم. آنهایی که زیاد چهره‌ در هم می‌کشند یا زیاد می‌خندند و آنهایی که روی صورتشان می‌خوابند، چهره‌شان بیشتر در معرض چین و چروک‌ اس
۷ ) چین و چروک‌ صورت فقط یک چاره دارد: ماساژ پوست و ورزش‌ ویژه عضلات صورت!
نه! با این کار نه تنها اوضاع را بهتر نمی‌کنید، بلکه اوضاع برخی چین و چروک‌ها را بدتر هم می‌کنید؛‌ مثلا چین اخم از آن چین‌‌هایی اسـت کـه در اثـر انقباض و حالت گرفتن عضلات صورت تشدید می‌شود
۸ ) ایـن کـه مـی‌گـویـنـد سـیـگـار ‌پـوسـت را پـیر می‌کند؛ از آن حرف‌های مبالغه‌آمیز درباره سیگار است!
هـیـچ مـبـالـغـه‌ای در کـار نـیـسـت! سـیـگـار موجب آسیب گسترده رادیکال‌های آزاد می‌شود و پیری زودرس می‌آورد. سیگار موجب گـسـتـرش خطوط دور لب می‌شود و حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار هم منجر به افزایش فعالیت رادیکال‌های آزاد سمی در پوست می‌شود و آسیب‌های گسترده پوستی به همراه می‌آورد.   بخور دادن پوست معجزه می‌کند
به گفته متخصصان ایتالیایی، بخار آب سبب باز شدن منافذ پوستی و بهبود جریان خون در پوست می‌شود و نقش به‌سزایی در طراوت و شادابی پوست، پاکیزگی و رفع مواد زاید سطح پوست دارد. حتی می‌تواند عاملی برای خوش‌بو شدن پوست باشد.
براساس تحقیقات این متخصصان، کرم‌های آرایشی روی پوستی که هفته‌ای دو بار بخور داده می‌شود، بسیار طبیعی به نظر می‌رسد و آرایش را زیباتر جلوه می‌دهد. این روش به همه افراد با هر نوع پوستی توصیه می‌شود ولی اگر به علت بیماری‌های خاص پوستی، ضایعاتی روی پوست وجود دارد و یا پوست، نازک و شکننده است، پیش از بخور دادن پوست باید با یک پزشک مشورت شود.
برای انجام بخور اول باید پوست صورت شسته شود تا مواد آرایشی، دارویی و گرد و غبار روی پوست پاک شود. در هنگام بخور هم باید با نوک انگشتان، پوست را به صورت حلقوی ماساژ داد و بعد از ۱۰ دقیقه صورت را با آب خنک شست و از کرم مرطوب‌کننده استفاده کرد تا منافذ دوباره بسته شوند.  گره کور پیشانی را باز کنید!
فکر نکنید تنها راه زیباترشدن و جوان‌ماندن، تیغ جراحی است.
منطقه پیشانی و بین ابروها یکی از قسمت‌هایی است که به سادگی چین می‌افتد و اگر فردی به این موضوع بی‌توجه باشد، بعد از مدت کوتاهی صاحب پیشانی‌ای پر از چین و چروک می‌شود اما نرمش‌های مخصوصی وجود دارند که می‌توانند برای این ناحیه از صورت بسیار مفید باشند.
▪ اولین نرمش
تا جایی که ممکن است اخم کنید و همزمان که سعی می‌کنید ابروها را به هم نزدیک کنید، آنها را به سمت چشم‌ها هم پایین بکشید. حالا ابروها را تا حد ممکن بالا ببرید. این کار را ۵بار انجام دهید.
▪ دومین نرمش
روی تختخواب خود دراز بکشید؛ طوری‌که سرتان از لبه تخت آویزان باشد. حالا چشم‌هایتان را کاملا باز کنید و ابروهایتان را تا جایی که ممکن است، بالا ببرید. استراحت کنید و این حرکت را ۱۰مرتبه تکرار کنید.
▪ سومین نرمش
راست بنشینید و به جلو نگاه کنید. در همین حالت، ابروهایتان را تا روی چشم‌ها پایین بیاورید، بینی‌تان را کاملا چین بدهید تا سوراخ‌های بینی شما به صورت پخ‌دار شوند. حالا در همین حالت بمانید و تا ۱۰ بشمارید؛ سپس استراحت کرده و ۵ بار دیگر نیز این حرکت را تکرار کنید.
▪ چهارمین نرمش
انگشت‌های هر دست را به هم بچسبانید؛ طوری که انگشت شست نیز به ۴انگشت دیگر چسبیده باشد و انگشت‌ها را روی شقیقه، محل اتصال سر و جمجمه بگذارید. فشاری در جهت بالا وارد کنید و به همین حالت بمانید و بعد، ابروها را بالا ببرید و تا ۶ بشمارید. بعد از آن استراحت کنید. این حرکت با مورد هدف قراردادن عضلات پیشانی و پشت سر، چین‌های اطراف ابروها را از بین می‌برد.
▪ پنجمین و آخرین نرمش
ابتدا سر انگشت میانی هر دست را روی مرکز هرکدام از ابروها قرار دهید. ابروها را به سمت خارج از صورت حرکت دهید و در همان لحظه سعی کنید اخم کنید. برای ۶ ثانیه در همین حال باقی بمانید. قدم بعدی، برعکس انجام دادن همین نرمش است. سر انگشت میانی هر دست را روی مرکز هر کدام از ابروها قرار دهید و این‌بار آنها را توسط دست‌ها به هم نزدیک کنید و همزمان، ابروها را بالا ببرید و مجددا تا ۶ بشمارید. این نرمش با تاثیر مستقیم بر عضلات بالای ابروها، خطوط روی پیشانی و بین ابروها را از بین می‌برد.   بهداشت پوست بزرگسالان
تغییرات پوستی در بزرگسالان بستگی به وراثت و عوامل محیطی دارد ، ضایعات مختلفی در این سن در پوست دیده می شوند مانند بروز غدد چربی که به علت شاخی شدن بافت چربی است ، پیدا شدن آکنه های شاخی و سیستهای چربی و بالاخره منگوله های پوستی ممکن است به تنهایی یا مشترکاً ظاهر شوند.
بعضی از تغییرات پوستی مانند پیدا شدن لکه های قهوه ای که در بزرگسالان اتفاق می افتد موقتی و زودگذر است در صورت که به علت بارداری و خوردن قرصهای ضد بارداری ، یا در اثر اشکال و تغییر در ترشح هورمون هاست که در ساختار پوست ، تغییراتی ایجاد می کنند . این لکه ها بعد از زایمان ، با قطع قرصهای ضد بارداری و یا درمان اختلال ترشح هورمونها ناپدید می شوند . در این سن کم کم علایم چروکیدگی پوست خودنمایی می کند ، بهضی از مشخصات مردانه در زنها بروز می کند مانند پیدا شدن موهای بلند و پراکنده در ناحیه چانه و زیر چانه ، همچنین بروز میخچه در انگشتان پا در این سن بیشتر به چشم می خورد.
برای پیشگیری از این عوارض پوستی توجه به رعایت اصول بهداشتی دارای اهمیت خاصی دارد . مانند استحمام روزانه، توجه به رژیم غذایی صحیح و مناسب سن ، اجتناب از پوشیدن لباسهائی با الیاف مصنوعی ، پیشگیری از خستگی جسمی و روحی ، پرداختن به ورزش و تفریح در هوای پاک و دور از آلودگی های شهر و اجتناب ازپوشیدن کفش های تنگ و نوک باریک . افراد بزرگسال باید در هنگام حمام کردن ، پوست بدن خود را مورد بررسی قرار دهند و چنانچه تغییرات غیر طبیعی در آن مشاهده کردند هر چه زودتر با پزشک مشورت کنند تا از بروز هر اتفاق ناگواری پیشگیری شود . عمده ترین صدمات پوستی که از سن جوانی تا بزرگسالی ممکن است بروز کند ، التهاب پوست به علت مصرف مواد آرایشی است که یکی از رایج ترین آنها التهاب لب ها است؛ مواد رنگی روژلب دارای ائوزین است که لبها را نسبت به نور خورشید حساس کرده و در نتیجه متورم و ملتهب می کند.
لذا بهتر است خانم ها از مالیدن روژلب و به کار بردن مواد آرایشی خودداری کنند و یا قبل از به کار بردن روژلب ائوزین دار ، از یک کرم محافظ برای مالیدن روی لبها استفاده کنند.   آموزش ماساژ پوست
حرکت نرم ماساژ را هر روز یک ربع می توان انجام داد و باید به خاطر داشته باشید که قبل از ماساژ پوست تمیز و با ژل یا کرم آغشته شود زیرا ماساژ روی پوست خشک باعث ایجاد خستگی و چروک می شود. خیلی خوب است که نحوه ماساژ دادن را یک بار توسط افراد مجرب ببینید و سپس آن را اعمال کنید. در اینجا ما به بیان ساده و با استفاده از اشکال مختلف , نحوه ماساژ دادن را آموزش می دهیم.
در آغاز ماساژ را با حرکات نر آغاز می کنیم و بعد از آن حرکات فشاری.
۱) حرکات نرم: که به صورت آرام و نرم انگشت ها را روی صورت قرار داده و به خلاف جاذبه زمین به طرف بالا ماساژ می دهیم.
۲) ابتدا از چانه شروع کرده سپس گونه ها و چشمها, دست را روی گونه گذاشته آرام به طرفین می کشیم و بعد دستها را روی چشمها قرار داده و خیلی آرام به طرف گوشخ صورت حرکت می دهیم.
۳) انگشها را درست مثل هنگامی که پیانو می نوازیم آرام روی صورت و چشم ها حرکت می دهیم.
۴) فشارهای پرتابی درست در همان نقاط مشخص شده دو انگشت را قرار داده و پوست را آرام به طرف بالا پرتاب می کنیم مثل وقتی که زیر لپ کودک را می زنید.
۵) در دور لب نیز فشارهای پرتابی را به طرف بالا انجام می دهیم. وهمین عمل را در نثاط زیگوماتیک کوچک و بزرگ تکرار می کنیم.
● پن سومان ها که شامل
۱) ژاکه ریز
۲) ژاکه درشت
۳) ژاکه ضد چروک
ژاکه در واقع حالتی مثل نیشگون است که به طرف بالا انجام می شود. از دور چانه شروع شده و سپس دو طرف صورت انجام می شود. ژاکه باعث می گردد تا چربی های زیر پوست به سطح پوست آمده و در یک جا تجمع نکنند ژاکه را در گردن و پیشانی نیز آرام انجام دهید. که حرکات ریز و نیشگوهی که به طرف بالا انجام می دهیم موجب آرامش و رفع خستگی می شود.حرکت نیرومند سر درد انگشت ها را تا وسط پیشانی بلغزانید سپس انگشت ها را با فشار کمی به طرف شقیقه کشیده و حرکات چرخشی بدهید.
حرکات ابرو چشم , انگشتان میانی را در پوشه داخلی چشم ها و انگشت های سبابه را روی ابروان بپذارید تا گوشه های خارجی چشم ها زیر چشم ها و باز به گوشه داخلی آنها بلغزانید. حرکت دهان و بینی, حرکت دایره واری از گوشه های دهان تا بالا.
● ماساژ دست:
۱) نرمش عمودی
۲) نرمش مایل
۳) حرکت مخصوص با شست و سبابه
● حرکات ماساژ بر روی دست تا آرنج
۱) نرمش عمودی
۲) نرمش به حالت دست کردن دستکش بدین نحو که یکی یکی انگشتان را ماساژ می دهیم.
۳) چرخاندن آرام مچ دست به طرفین به نحوی که موجب درد نشود.
● ماساژ با دستکاه الکترونیکی:
دستگاه برقی جهنت ماساژ صورت به فرم ها و شکل های گوناگون وجود دارد ولی طرز کار با آنها تقریبا یکسان است که به شرح آن می پردازیم . قبل از ماساژ صورت را با ژل یا کرم پودر ماساژ آغشته کنید.
● ورزش صورت
۱) چشم ها را تا حد امکان باز کرده و بالا و پایین را نگاه کنید این عمل را ده بار تکرار کنید.
۲) دهان خود را به طرف چپ و راست حرکت داده سپس آنها را جمع کنید و سعی نمایید که لب ها را به طرف بالا و پایین متمایل سازید.
۳) لبها را مانند اینکه بخواهید سوت بزنید جمع کرده و به حالت اول برگردانید.
۴) دهانتان را تا حد امکان باز کرده ۵ ثانیه مکث کنید
۵) مشتتان را به شقیقه بگذارید و حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید اما فشار ندهید.
۶) به کندی نفس بکشید و سپس نفس را بیرون بدهید.
۷) گردنتان را به طرفین حرکت دهید.
۸) دندان هایتان را کلید کنید و به هم فشار بدهید البته نه تا حدی که دردآور باشد.
این ورزش برای رفع خستگی عضلات صورت و گردن و تسریع جریان حرکت خون در رگها می گردد و همین طور باعث ایجاد شادابی در صورت شده و به پوست آرامش می دهد.
● ماساژ بدن
۱) حرکات آرام بخش
۲) حرکات ماساژ به طور کلی جهت زیبای اندام و آرامش بخشیدن است و در این موارد روش متخصصین تقریبا مشابه است ولی مواد مصرفی به هنگام ماساژ ممکن است که متفاوت باشد.
● ماساژ دست و بازو
۱) ابتدا ماساژی نرم و نوازش گونه کار را آغاز می کنیم
۲) دست و بازو را به صورت رفت و برگشت ماساژ می دهیم  
  ۵۰-۴۰ سالگی، سالهای غروب پوست
-۴۰ سالگی، سالهای غروب پوست و آشنایی بیشتر با متخصص!
چروك‌های عمیق‌ و كاهش حالت ارتجاعی و استحكام پوست،‌ بیشتری چیزی است كه یك بانو را در این سنین، اذیت می‌كند.
متخصصین پوست، علت عمده‌ی این مسائل را قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تغذیه‌ی نامناسب، نداشتن فعالیت ورزشی، كاهش سطح هورمونهای زنانه بخصوص استروژن، كاهش تولید چربی در سطح خارجی پوست و استرسهای روحی می‌دانند.در این زمان مراقب از پوست باید جدی‌تر دنبال شود و به همین دلیل هم، استفاده از كرم‌های چرب كننده و كند كننده‌ی روند افزایش سن پوست به علاوه‌ی مصرف روزانه‌ی كرم‌های ضد آفتاب با (SPF حداقل ۱۵، برای این بانوان از نان شب هم واجب‌تر است.كرم‌هایی كه استفاده می‌شوند، باید حاوی ویتامین( E، مرطوب كننده‌هایی مانند گلیسرین، مس و روغن سویا باشند.از مس سالها در درمان سوختگی‌ها استفاده می‌شد اما جدیداً به عنوان یك ماده‌ی جلوگیری كننده از روند پیری پوست، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.در همین زمان است كه بانوان باید بطور مرتب، تحت نظر یك پزشك متخصص پوست Peeling انجام دهند؛ این كار اغلب با كمك اسید گلیكولیك یا اسید تری‌كلرواستیك انجام می‌شود و از طرفی هم با كمك ذرات میكروسكوپی شن یا نمك، مستقیماً لایه‌ای ظریف از پوست برداشته می‌شود.
با متخصص پوست خود، درباره‌ی درمان‌های ضد پیری و ضد چروك خود مشورت كنید.
تزریق كلاژن به زیر پوست، می‌تواند چروك‌های دور لب را تا حدود شش ماه محو كرده یا لااقل كم كند.
روشهای درمانی دیگری هم با لیزر وجود دارند كه همگی آنها باید زیر نظر متخصص پوست انجام شود.   «پیر پوستی» چرا؟
● چه‌ عواملی ‌باعث ‌سریع ‌تر ظاهر شدن‌ آثار پیری‌ در پوست‌ می‌ شوند؟
بیشتر تغییراتی‌ که‌ تصور می‌ کنید در نتیجه‌ پیری‌ در پوست‌ افراد به‌ وجود آمده ‌اند، احتمالاً بر اثر آسیب‌ اشعه‌ خورشید ایجاد شده‌اند. درست‌ است‌ که‌ به‌ هر حال‌ با افزایش‌ سن، تغییراتی‌ در پوست‌ پدید می ‌آید، اما اگر پوست‌ هیچ‌ وقت‌ در معرض‌ اشعه‌ خورشید قرار نگیرد، تا سنین‌ خیلی‌ بالا، آثار پیری‌ در آن‌ مشاهده‌ نخواهد شد. مهمترین‌ کاری‌ که‌ برای‌ جلوگیری‌ از ایجاد چین‌ و چروک‌ در پوست، ضعیف ‌شدن‌ و تغییر رنگ‌ پوست‌ باید انجام‌ بدهید، محافظت‌ از پوست‌ در برابر نور خورشید است.
سیگار کشیدن‌ هم‌ موجب‌ پیری‌ زود هنگام‌ پوست‌ می ‌شود، چون‌ میزان‌ جریان‌ خون‌ به‌ پوست‌ را کاهش‌ می ‌دهد و در نتیجه‌ سبب‌ ایجاد چین‌ و چروک‌ می‌ شود. به‌ علاوه، کشیدن‌ سیگار کاهش‌ دفاع‌ طبیعی‌ بدن‌ در مقابل‌ رادیکال‌های‌ آزاد (مواد شیمیایی‌ خطرناک) را به‌ همراه‌ دارد.
● لکه‌های‌ پیری‌
لکه‌های‌ پیری‌ معمولاً حدود سی‌ سالگی‌ در نواحی‌ باز بدن‌ (از قبیل‌ گردن، دست‌ و بازوها)که‌ بیشتر در معرض‌ نور خورشید هستند ظاهر می ‌شوند؛. اگرچه‌ ممکن‌ است‌ ظاهر آنها خیلی‌ شبیه‌ خال‌ باشد، اما این‌ دو با هم‌ تفاوت‌ زیادی‌ دارند. خال‌ها در نتیجه‌ توارث‌ پدید می ‌آیند، در حالی‌ که‌ لکه‌ های‌ پیری‌ در اثر سال‌ها قرار گرفتن‌ در معرض‌ اشعه‌ خورشید ایجاد می ‌شوند.
سیگار کشیدن‌ هم‌ موجب‌ پیری‌ زود هنگام‌ پوست‌ می ‌شود، چون‌ میزان‌ جریان‌ خون‌ به‌ پوست‌ را کاهش‌ می ‌دهد و در نتیجه‌ سبب‌ ایجاد چین‌ و چروک‌ می‌ شود.
درمان‌های‌ بسیار زیادی‌ برای‌ این‌ لکه‌ها وجود دارد. اما پیش‌ از این‌ که‌ بخواهید به‌ فکر خرید دارویی‌ برای‌ درمان‌ آنها باشید، حتماً باید با متخصص‌ پوست‌ مشورت‌ کنید تا احتمال‌ وجود سرطان‌ پوست‌ را بررسی‌ و رد کند. بعد از این‌ که‌ از سلامت‌ پوست‌ خود مطمئن‌ شدید، با پزشکتان‌ در مورد راه‌ حل‌های‌ موجود مشورت‌ کنید. به‌ خاطر داشته‌ باشید از هر روشی‌ که‌ استفاده‌ کنید، نتیجه‌ درمان‌ به‌ شدت‌ این‌ لکه‌ها، مدتی‌ که‌ در معرض‌ نور خورشید بوده‌اید و میزان‌ درمانتان‌ بستگی‌ دارد. ضروری‌ است‌ برای‌ جلوگیری‌ از ایجاد لکه‌های‌ جدید، در نواحی‌ باز بدن، همیشه‌ و حتی‌ در زمستان‌، از ضد آفتاب‌های‌ مناسب‌ استفاده‌ کنید.
● علل‌ ایجاد آکنه‌ (جوش‌ غرور)
عوامل‌ متعددی‌ در ابتلا به‌ آکنه‌ مؤثرند؛ از قبیل:
- وراثت: اگر پدر و مادر در زمان‌ نوجوانی‌ مبتلا به‌ آکنه‌ بوده‌ باشند، به‌ احتمال‌ زیاد فرزندشان‌ هم‌ این‌ گونه‌ خواهد بود.
- هورمون‌ها: در طی‌ دوره‌ بلوغ‌، هورمون‌های‌ جنسی‌ (آندروژن‌ها) فعال‌ می‌ شوند و غدد ترشح ‌کننده‌ چربی‌ در پوست‌ را تحریک‌ می ‌کنند. در نتیجه‌ تولید چربی‌ در پوست‌ افزایش‌ می ‌یابد که‌ این‌ امر از عوامل‌ مهم‌ پیدایش‌ جوش‌هاست. به‌علاوه، تغییر در مقدار هورمون‌ها در دوره‌ ماهانه‌ یا در نتیجه‌ شروع‌ یا پایان‌ مصرف‌ داروهای‌ ضد بارداری، ممکن‌ است‌ سبب‌ پیدایش‌ یا تشدید این‌ جوش‌ها شود (البته‌ در بعضی‌ موارد، از قرص‌های‌ جلوگیری از بارداری‌ برای‌ درمان‌ این‌ جوش‌ها استفاده‌ می‌شود).
- استرس‌ (فشار روانی): اگرچه‌ فشارهای‌ روانی‌ مستقیماً باعث‌ ایجاد آکنه‌ نمی‌ شوند، اما بالقوه‌ می ‌توانند آکنه‌ و سایر بیماری‌های‌ پوست‌ را تشدید کنند.
● باورهای‌ نادرست‌ در مورد آکنه‌
در خلال‌ چندین‌ دهه، علل‌ گوناگونی‌ برای‌ آکنه‌ در نظر گرفته‌ می‌شد، که‌ امروزه‌ با کمک‌ تحقیقات‌ علمی، نادرست‌ بودن‌ پاره‌ای‌ از این‌ موارد مشخص‌ شده‌ است. بعضی‌ از این‌ باورهای‌ نادرست‌ عبارت اند از:
- «مصرف‌ شکلات، پیتزا، گردو، پسته‌ و غذاهای‌ سرخ ‌کردنی‌ برای‌ همه‌ افراد ممنوع‌ است»؛ اما تحقیقات‌ جدید نشان‌ می‌دهند که‌ حساسیت‌ همه‌ افراد به‌ آن‌ چه‌ می ‌خورند یکسان‌ نیست؛ بعضی‌ها حساسند و بعضی‌ دیگر این‌ گونه‌ نیستند.
- «نور خورشید برای‌ درمان‌ آکنه‌ مفید است»؛ گرچه‌ ممکن‌ است‌ نور خورشید باعث‌ خشک ‌شدن‌ جوش‌ها شود، اما به‌ نظر می ‌رسد که‌ ضررهای‌ تابش‌ مستقیم‌ نور خورشید از منافع‌ آن‌ بیشتر باشد. تابش‌ نور خورشید به‌ پوست‌ (بخصوص‌ اگر باعث‌ آفتاب‌ سوختگی‌ شود و به‌ ویژه‌ در کسانی‌ که‌ پوست‌ روشن‌ دارند) ممکن‌ است‌ سبب‌ ایجاد سرطان‌ پوست‌ شود و مسبب‌ پیری‌ زودرس‌ پوست‌ نیز هست.
- «آکنه‌ در سی‌ سالگی‌ خود به ‌خود رفع‌ خواهد شد» اما متأسفانه‌ مشاهده می شود که بسیاری‌ از افراد بزرگسال‌ تا پنجاه‌ سالگی‌ و حتی‌ بیشتر، به‌ آکنه‌ مبتلا هستند.
- «علت‌ به ‌وجود آمدن‌ آکنه‌، بهداشت‌ نامناسب‌ است» اما باید دانست وجود آکنه‌ به‌ معنی‌ تمیز نبودن‌ پوست‌ نیست.
- «محلول‌های‌ شستشوی‌ قوی‌ برای‌ بهبودی‌ آکنه‌ مناسبند». در صورتی که بسیاری‌ از پزشک‌ها معتقدند ‌ پوسته‌ پوسته ‌شدن‌ پوست، آکنه‌ را تشدید می ‌کند.
● توصیه‌هایی‌ برای‌ بهبود آکنه‌
- همیشه‌ صورت‌ خود را با تمیز کننده‌های‌ ملایم‌ بشویید. از محلول‌های‌ شستشوی‌ قوی‌ استفاده نکنید و نیز از تراشیدن‌ سطح‌ پوست‌ پرهیز کنید زیرا این‌ موارد ممکن‌ است‌ باعث‌ تشدید آکنه‌ شوند. اگر وسوسه‌ می ‌شوید که‌ بیش‌ از حد صورت‌ خود را تمیز کنید، باید در مقابل‌ این‌ وسوسه‌ مقاومت‌ کنید، زیرا ممکن‌ است‌ این‌ کار بیش‌ از آن‌ که‌ مفید باشد مضر باشد.
- خانم‌ها دقت‌ کنند که‌ زمان‌ خواب، حتماً آرایش‌ صورت‌ خود را پاک‌ کنند. برای‌ این‌ کار بهتر است‌ از آب‌ و تمیز کننده‌های‌ ملایم‌ استفاده‌ شود.
- از مواد قابض‌ و خشک‌ کننده‌ استفاده‌ نکنید. اگر چربی‌ پوست‌ را بیش‌ از حد از بین‌ ببرید، ممکن‌ است‌ واکنش‌ پوست‌ شما به‌ صورت‌ تولید چربی‌ حتی‌ بیشتر از قبل‌ باشد.
- از ترکاندن‌ و چلاندن‌ جوش‌ها خودداری‌ کنید. این‌ کار ممکن‌ است‌ باعث‌ ایجاد جراحت‌های‌ دائمی‌ در پوست‌ شود.
- هنگام‌ خرید مواد آرایشی، محصولات‌ بدون‌ چربی‌ را انتخاب‌ کنید. روی‌ این‌ محصولات‌ نوشته‌ شده‌ است: ..noncomedogenic.
- هر روز از ضد آفتاب‌های‌ بدون‌ چربی‌(noncomedogenic) استفاده‌ کنید. www.migna.ir   ۵ عامل اصلی پیری پوست
پیر شدن پوست نیز همانند همه بیماری‌های پوستی دارای عواملی است که با دوری از آنها می‌توانید همیشه پوست جوان و شادابی داشته باشید.
۱) فقدان رطوبت: پوست خشک نه‌تنها ایجاد ناراحتی می‌کند، بلکه به‌دلیل نبودن آب کافی در سطح پوست، آنزیم‌های پوست عملکرد صحیحی نخواهند داشت. در نتیجه پوست نمی‌تواند به‌طور خودکار التهابات ناشی از آلودگی، مصرف قند زیاد و نور خورشید را التیام بخشد. بنابراین استفاده از مواد مرطوب‌کننده بسیار مهم است.
۲) آلودگی: آلودگی‌های موجود در محیط اطراف ارمغان دنیای مدرن است و البته موثرترین دشمن برای سلامت و شادابی پوست. تنها راه مقابله با این آلودگی‌ها استفاده از مواد آنتی‌اکسیدان‌دار است. این مواد از طریق رژیم غذایی مناسب مثل خوردن شکلات تیره، میوه‌ها و سبزیجات به خصوص میوه‌های خانواده توت و انار و چای سبز حاصل می‌شود.
۳) ژنتیک: سهم عمده‌ای از خاصیت و کیفیت پوست مربوط به ژنی است که شما از والدین خود کسب کرده‌اید و متخصصان سعی بسیاری در پیدا کردن این ژن موثر دارند.
۴) دخانیات: دخانیات باعث از بین رفتن کلاژن – یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های ساختاری پوست می‌شود. و نتیجه آن بروز علائم پیری نظیر چین و چروک پوستی و مانع از خون‌رسانی کافی به پوست می‌شود و در نتیجه انبوهی از آلودگی‌ها در سطح پوست باقی خواهد ماند و این بهترین دلیل برای ترک سیگار است.
۵) خورشید: اشعه فرابنفش خورشید عامل تخریبی سلامت و جوانی پوست است. این اشعه باعث ایجاد التهاب پوستی و تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود که کلاژن را تخریب می‌کند. به‌علاوه عامل سرطان پوست نیز است. تنها راه مقابله با این عامل طبیعی اجتناب از قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید است. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، حتی زمانی که قصد خارج شدن از منزل را ندارید نیز می‌تواند مفید باشد.   پاکسازی عمیق پوست به کمک ترکیبات لایه ‏بردار
این عمل در اصلاح پیلینگ یا سایش یا لایه‏برداری سطحی گفته می‏شود كه توسط این عمل یك لایه سطحی از سلول‏های مرده پوست كه حاوی جوش جای جوش و لكه‏های قهوه‏ای روی پسوت برداشته می‏شود و با رفع تیرگی پوست حالت شاداب و با طراوت پیدا می‏كند و اسید لاكتیك با افزایش رطوبت اپیدرم از خشكی پوست جلوگیری می‏كند. این اسید به مقدار زیاد در ماست تازه دیده می‏شود در ضمن اسید سیتریك و افزایش سنتز كلاژن چین و چروك‏های طریف پوست را از بین می‏برد و اسید گلیكولیك باعث پوسته‏ریزی و نوسازی سلول‏های پوست می‏شود. ابتدا پوست را با شیرپاك‏كن یا صابون ملایم پوست را تمیز كنید و سپس با آب سرد و یا ولرم پوست را بشوئید و بخور دهید یا كمپرس بگذارید و با حركات دورانی و ملایم روی صورت و گردن بكشید سپس به آرامی دراز كشیده و پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید و تنفس آرام و عمیق داشته باشید سپس ماسك یا كرم خشك شده و ورقه ورقه جدا می‏شود و با حركات ملایم از پایین به بالا آن را از روی پوست جدا كنید سپس با آب گرم پوست را شسته و در حالی كه هنوز كمی مرطوب است كرم مرطوب كننده بمالید. وضعیت‏های خاص مثل حالت خندان، غمگین و اخمو در طولانی‏مدت باعث بروز شیارهای عمیق روی پوست می‏شود. ویستا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن