چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ / ۰۰:۳۷
کد مطلب: 39042
۱

خانواده‌ای که قربانی جنون شد

خانواده‌ای که قربانی جنون شد
میگنا: امروزه بیماری اعصاب و روان در تمام جوامع افزایش یافته است و جامعه ما نیز از این امر مستثنی نیست.
به همین خاطر گاهی با جنایت و حوادث هولناکی روبه‌رو می‌شویم که ریشه آن در اختلال شخصیت فرد مجرم است که بی‌تردید اگر به آن توجه می‌شد و فرد بیمار بخوبی تحت درمان قرار می‌گرفت شاید حادثه‌ای رخ نمی‌داد. به عنوان نمونه درباره زن جوانی که بتازگی در جنایتی هولناک همسر و فرزندانش را به قتل رسانده است به نظر می‌رسد که وی از سال‌ها قبل تحت درمان روانپزشک قرار داشته و دارو مصرف می‌کرده است ولی پس از بهبود نسبی متأسفانه سرخود داروهایش را قطع کرده که همین مسأله برایش دردسرساز شده است.
بیماری‌هایی از جمله افسردگی، اختلالات خلقی، دوقطبی و جنون، اسکیزوفرنی نیز از بیماری‌هایی هستند که باید به آنهاتوجه ویژه‌ای داشت. البته برخی از این اختلالال‌های خلقی و اضطرابی ناشی از مصرف مواد مخدر است که باعث می‌شود فرد مدیریتی بر رفتارش نداشته باشد. به همین خاطر آنها باید به طور حتم تحت نظر و درمان روانپزشک و متخصص قرار بگیرند. چرا که این بیماری‌ها گاه با دارو، گاهی با روان درمانی و در مواردی با هردو روش قابل درمان و کنترل است.

گاهی اوقات اتفاقات ناگهانی و تکانه‌ای باعث می‌شود فرد بیمار از خود رفتاری نشان دهد که هیچ منطقی با آن همراه نیست.

برخی از این اختلالات انطباقی نیز با استرس‌های عاطفی، مالی، خانوادگی و... همراه است که فرد بیمار نمی‌تواند خود را با آن شرایط استرس‌زا منطبق کند.

در اختلالات کنترل تکانه ناگهان فرد، تصمیم‌هایی آنی می‌گیرد و بدون توجه به عواقب آن به خاطر استرس زیاد رفتاری از خود بروز می‌دهد که هم برای خود و هم برای اطرافیانش خطرناک است.
حتی گاهی نیز دست به خودکشی یا دگرکشی می‌زند. در چنین مواقعی این افراد با استرسی روبه‌رو می‌شوند که از محدوده تحملشان خارج است و این استرس به صورت یک فاجعه بروز می‌کند و در این شرایط اگر وی نتواند خودش را با شرایط سازگار و منطبق کند دست به رفتاری می‌زند که شاید حتی پس از آن با پشیمانی همراه باشد ولی دیگر سودی نخواهد داشت.
چنین اختلالاتی که جنون حاد تلقی می‌شود به‌ صورت ناگهانی و بر اثر توهم و هذیان به وجود می‌آید. بیماری‌های افسردگی با علائم «سایکوتیک»، بیماری خلقی دو قطبی و اسکیزوفرنی از عمده‌ترین اختلالاتی هستند که با توهم و هذیان همراهند.

گاهی نیز ناشی از مصرف مواد مخدر، محرک یا الکل هستند. در چنین شرایطی اگر فرد بیمار تحت نظر متخصص قرار بگیرد می‌تواند بر رفتارش مدیریت کند ولی چنانچه خودش سرخود داروهایش را کم یا قطع کند اگر موارد استرس زایی نیز برایش به وجود آید وی تحت تأثیر توهمات، هذیان و باورهای غلط دست به رفتارهای پرخطر می‌زند. حتی این افراد و خانواده هایشان وظیفه دارند که حتماً دوره درمان را به طور صحیح انجام دهند و حتی در صورت نیاز فرد را به اجبار برای درمان نزد روانپزشک ببرند. چرا که اگر آنها تحت درمان و مشاوره قرار بگیرند با سلامت و رفتار درست به زندگی‌شان ادامه می‌دهند و حتی برای ازدواج و تصمیم‌های اساسی راحت‌تر، مسیر پیش رویشان را انتخاب می‌کنند.

همچنین راهکارهایی به اعضای خانواده نیز ارائه می‌شود که باعث بهبود حال بیمارشان می‌شود و خودشان نیز در امنیت زندگی خواهند کرد. اما اگر فرد بیمار رفتاری برخلاف عرف و سلامت روانی انجام دهد باید بستری شده تا زودتر بهبود یابد.

همچنین در پرونده‌های جنایی و بخصوص مجرمانی که از بیماری‌های روانی رنج می‌برند باید به طور حتم تحت مراقبت‌های ویژه روانشناسان و روانپزشکان قرار بگیرند تا ریشه رفتارهای تکانه‌ای‌شان شناسایی شود و تحت درمان قرار بگیرند که به خود، اطرافیان و جامعه آسیب نرسانند.
-
ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن