جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ / ۲۲:۳۷
کد مطلب: 39133
۰
رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت:

۲۷ میلیون ایرانی در گروه میانسالان قرار دارند

۲۷ میلیون ایرانی در گروه میانسالان قرار دارند
میگنا: مطهره علامه سه‌شنبه ۲۵ آبان در کارگاه کشوری سلامت میانسالان در شیراز، افزود: گروه سنی میانسالان در هر جامعه و خانواده‌ای، گروه مولد محسوب و شامل افراد ۳۰ تا ۶۰ ساله‌ها می‌شوند. رشد این گروه جمعیتی بیشتر از سایر گروه‌های جمعیتی است و به طور مداوم تعداد این جمعیت در حال افزایش بوده و همین موضوع لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای سلامت آنان را متذکر می‌شود.

علامه با بیان اینکه در جهان مرگ و میر افراد ۳۰ تا ۷۰ ساله، مرگ زودهنگام تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: امید به زندگی در ایران برای زنان ۷۶ و برای مردان ۷۴ سال تعیین شده و مرگ قبل از این سن، زودهنگام تلقی می‌شود و قابل پیشگیری است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، با اشاره به تعهد ایران نسبت به سازمان‌های بین المللی برای کاهش مرگ و میر این گروه سنی و تدوین برنامه‌های سلامت آنان، گفت: بیشتر مرگ و میرها در این گروه سنی ناشی از بیماری‌های مزمن غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون بالا و قلبی عروقی است. موضوعاتی شامل شیوه و سبک زندگی، تغذیه نامناسب، نداشتن فعالیت فیزیکی، زندگی بدون تحرک و مصرف دخانیات، از عوامل مهم خطرساز برای این گروه سنی به‌شمار می‌رود.

علامه با بیان اینکه ایجاد تغییر اندک در سبک زندگی هزینه‌ای نداشته و موجب ارتقاء سلامت افراد می‌شود، گفت: بخش زیادی از مرگ و میر در این گروه سنی به ویژه در مردان، بر اثر حوادث شغلی است. در این گروه سنی به دلیل اینکه با مسائل شغلی مانند استرس و حوادث شغلی هم مواجه هستند، پیشگیری از حوادث به ویژه حوادث شغلی در محیط کار اهیمت بالایی دارد.

او حوادث ترافیکی را از دیگر ریسک فاکتورهای مخاطره آمیز در این گروه سنی بیان و اضافه کرد: بیماری‌های مزمن غیرواگیر در تمام دنیا به عنوان یک موضوع اصلی تهدید کننده سلامت در این گروه سنی مد نظر و مطرح است.

علامه با بیان اینکه بیماری‌های قلبی در ایران نخستین عامل مرگ و میر در این گروه سنی است، گفت: حوادث ترافیکی و سرطان در آقایان و سرطان و حوادث ترافیکی در بانوان، عوامل دوم و سوم موثر بر مرگ و میر این گروه سنی است.

وی خودمراقبتی را یکی از موضوعات مهم تاثیرگذار در نظام سلامت جهان بیان و اضافه کرد: اینکه مردم بدانند هیچ فردی بیشتر از خودشان نمی‌تواند سلامت آنان را تامین کند، نیازمند ارتقاء سواد سلامت جامعه بوده و رسانه‌ها در این زمینه بسیار تاثیرگذار هستند.

علامه گفت: از سوی دفتر آموزش سلامت پروژه‌ای با عنوان "تربیت سفیران سلامت" در دست اقدام است که بیشتر از دانش آموزان به عنوان پیام آوران سلامت خانواده استفاده می‌شود؛ این دانش آموزان در مدرسه آموزش می‌بینند و نکات بهداشتی مختلف را به خانواده انتقال می‌دهند.

این مقام مسئول همچنین از تهیه مجموعه‌های آموزشی به شکل نرم‌آفزار تلفن همراه تحت عنوان "نرم افزار خودارزیاب میانسالان" و ارائه این نرم‌افزار به مردم خبر داد و گفت: امکان جست و جو و نصب این نرم‌افزار به شکل رایگان روی تلفن همراه وجود دارد.

به گزارش ایسنا، کارگاه سلامت میانسالان از بیست و سوم آبان‌ماه در شیراز آغاز به‌کار کرد و تا امروز ادامه داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.