جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۹
کد مطلب: 39140
۱

کاهش خودکنترلی در هوای آلوده

کاهش خودکنترلی در هوای آلوده
میگنا- مسمومیت با گاز مونوکسید کربن موضوعی است که عامه مردم درباره آن اطلاع خیلی کمی دارند. این گاز نه تنها منجر به مرگ و میر می‌شود بلکه باعث ضایعات عصبی پایدار در درازمدت است. در کوتاه مدت، منجر به احساس ناخوشی و بیماری شده و مانع از زندگی با نشاط و شاداب شما خواهد شد. آلودگی هوا را می‌توان از عوامل بروز نزاع و تشدید خشونت در افراد دانست.

امیرهوشنگ مهیار، روانشناس در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: «به طور قطع آلودگی هوا روی از دست رفتن کنترل افراد تاثیرگذار است.»

** آلودگی هوا چقدر در افزایش نزاع‌ها و تولید خشونت در جامعه نقش دارد؟
در مورد تاثیرات آلودگی هوا روی این مساله اطلاعات زیادی وجود ندارد، چون این پدیده، پدیده تازه ای است و آن‌قدر که باید روی تاثیر آلودگی هوا بر نزاع‌ها و عصبانیت کار نشده است، اما از عوامل اجتماعی دیگر می‌توان به مشکلات اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد. خشم و خشونت نوعی واکنش عاطفی است به برخی از حوادث خاص اجتماعی که وقتی استرس بالا باشد، این عواطف و کنترل آنها به مشکل می‌خورد و می‌تواند باعث ایجاد نزاع و برخورد پرخاشگرانه شود. از این لحاظ آلودگی هوا هم می‌تواند روی آستانه تحمل و صبر مردم تاثیر داشته باشد.

ما به عنوان اعضای جامعه از راه فرایند اجتماعی شدن یاد می‌گیریم که واکنش‌های عاطفی خود را کنترل کنیم و به صورت مودبانه و متمدنانه با یکدیگر برخورد کنیم و از نزاع و پرخاشگری جلوگیری کنیم. متاسفانه آستانه تحمل ما پایین آمده است و اگر استرسی هم در میان باشد، مازاد بر آنچه به طور عادی به آن عادت کرده ایم، احتمال این وجود دارد که تحمل ما پایین بیاید و واکنشی غیرعادی و به دور از تمدن از خود بروز دهیم.

این برخورد در سطح خانواده هم می‌تواند به وجود آید و یک برخورد یا تقاضا را منجر به یک برخورد و نزاع خانوادگی کند. سطح دیگری که می‌تواند این برخورد و نزاع شکل بگیرد، زمان رانندگی است و کسانی که مانعی بر سر راه ما ایجاد می‌کنند، منجر به خشم و برخورد می‌شوند. بنابراین زمانی که ما از عوامل خشم و ایجاد نزاع صحبت می‌کنیم، باید همه عوامل را در کنار یکدیگر ببینیم و مورد بررسی قرار دهیم. گاهی نیز فشارهای سیاسی و اقتصادی می‌تواند در بروز نزاع‌ها نقش داشته باشد و منجر به بالارفتن خشونت در جامعه شود.

این عوامل می‌توانند باعث شوند تا کنترل ما بر عواطف و احساسات منفی تقلیل پیدا کند. این کاهش کنترل باعث برخورد و گاهی خشونت می‌شود که پیامدهای منفی دیگری برای فرد و جامعه در پی دارد. درگیری‌هایی که در خانواده و شغل برای فرد ایجاد می‌شود، می‌تواند در کاهش آستانه تحمل و از دست رفتن کنترل عواطف و احساسات ایفای نقش کند.

** گفته می‌شود مونوکسید کربن و گازهای آلوده روی اعصاب تاثیر می‌گذارند و این عاملی می‌شود برای نزاع و درگیری میان افراد، نظر شما در مورد این مساله چیست؟
به طور قطع آلودگی هوا روی از دست رفتن کنترل افراد تاثیرگذار است، اما این پدیده‌ها جدید هستند و خیلی روی آنها کار نشده است. در آمریکا و اروپا مطالعاتی روی این مساله انجام گرفته و در ایران هم از نتایج آن تحقیقات استفاده می‌شود و بعد مطالعات در ایران هم تکرار می‌شود که ببینیم چنین چیزی در واقع اثرگذار است یا خیر.
آنچه مورد تایید است، تاثیر این پدیده جدید روی آستانه تحمل یا بروز نزاع است. به طور کلی می‌توان از آلودگی هوا به عنوان یکی ازعوامل موثر بر رفتار مردم و کنترل خشم در میان آنها صحبت کرد چون این عوامل در ایجاد استرس نقش دارند و باعث عدم کنترل افراد روی خود می‌شوند.

** چطور می‌توان جامعه ای داشت که کمترین نزاع در آن رخ می‌دهد؟
نزاع مانند سایر رفتارهای ما در گذشته آموخته شده است. باید تمرین کنیم تا زمانی که عصبانی می‌شویم، خشم خود را به طور مفید و موثر کنترل کنیم و به این صورت است که می‌توان امیدوار بود نزاع در جامعه کاهش یابد.
مهارت کنترل خشم و توانایی جلوگیری از رفتار خشونت‌آمیز باید در طول فرایند اجتماعی شدن آموخته شود. عوامل خارجی مثل آلودگی هوا، ترافیک، وضع اقتصادی و... باعث ایجاد استرس در میان افراد می‌شود و این افراد با کوچک‌ترین محرکی رفتار خشونت آمیز بروز می‌دهند. عوامل خارجی در خلا ایجاد نمی‌شوند و ما باید یاد بگیریم با وجود این مسائل، استرس و خشم خود را کنترل کنیم تا از بروز نزاع و درگیری جلوگیری شود. اگر یادگیری در مورد کنترل استرس درونی در میان افراد صورت گرفته باشد، راحت‌تر می‌توان با عوامل خارجی که درگیری را تشدید می‌کنند، مواجه شد.

** با فرض وجود عوامل استرس زای بیرونی، فرد چطور می‌تواند خشم خود را کنترل کند تا این خشم منجر به نزاع نشود؟
این امر هم به کنترل عواطف و یادگیری‌های گذشته باز می‌گردد. در نظر داشته باشید همه این رفتارها جنبه فردی دارند و افرادی که به صورت ژنتیکی و ساختاری مستعد خشونت هستند بیشتر در معرض در گیری و نزاع قرار دارند. برخی افراد به دلیل مسائل ژنتیکی و ساختاری آمادگی بیشتری در کنترل خود و رفتارهایشان دارند و در شرایط غیرعادی هم رفتار مناسب تری از خود بروز می‌دهند. این افراد نوعی تسلط فردی روی عواطف خود دارند و به آسانی در مقابل عوامل خارجی مثل فشار اقتصادی، آلودگی هوا و... واکنش نشان نمی‌دهند اما باید توجه داشت که در بسیاری از افراد نیز عدم کنترل روی خشم از گذشته آموخته شده است.
برخی نقاط شهر هم وجود دارد که احتمال پرخاشگری و رفتار خشونت آمیز در آنها بالا می‌رود. این امر حتی در مورد کشورهای غربی صدق می‌کند و برخی مناطق جرم‌خیز‌تر هستند، جرم هم به کنترل بر رفتار و عواطف بازمی‌گردد. در حالی‌که در برخی نقاط که آرامش بیشتری دارند، افراد سازگارتری مشاهده می‌شود.

** گفته می‌شود که نزاع و درگیری در مناطق کویری کشور کمتر دیده می‌شود، در حالی‌که مناطق شهری و حاشیه شهر نزاع بیشتری را شاهد هستند. ارزیابی شما از این مساله چیست؟
به طور سنتی تراکم جمعیت، خود به عنوان یک عامل در ایجاد فشار و استرس مطرح می‌شود. این مناطق به لحاظ اقتصادی هم با مسائلی روبه‌رو می‌شوند که می‌تواند در بروز درگیری میان افراد ایفای نقش کند. مطالعاتی هم هستند که روی حیوانات انجام شده و نشان می‌دهد تراکم زیاد موش‌ها در قفس باعث بروز درگیری می‌شود.

بنابراین تراکم جمعیت فقط مختص انسان‌ها نیست. مطالعات نشان می‌دهد مناطقی که خانه‌های پرجمعیت دارند و خانه‌ها کوچک است، دعوا و رفتارهای پرخاشگرانه بیشتری در آنها وجود دارد. در محلاتی که افراد خانه‌های بزرگ‌تر و بچه‌ها اتاق جداگانه دارند، پرخاشگری و نزاع کمتر است. تراکم جمعیت به طور کلی با مسائل اقتصادی، درآمد و انواع جرم در ارتباط است و بیشترین قتل در مناطقی رخ می‌دهد که تراکم جمعیتی در آنها بالاست.

 

 

مرجع : ايرنا migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!