چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۹
کد مطلب: 39149
۱
۴
او تعریف جدیدی از موفقیت است!

یادداشت متفاوت یک روان شناس از پیروزی ترامپ

دونالد ترامپ؛ تعریف جدیدی از موفقیت!

به گزارش میگنا دکتر احمد حلت-روان شناس؛ درباره پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریکا تحلیل زیر را در "موفقیت" منتشر کرده است:
-

                 
-
کتاب کوچکی که مطالعه می کنید، به معرفی پدیده ای شگفت انگیز در دنیای موفقیت می پردازد که شرح حالش در آینده کتاب های بزرگ و پرتیراژی را تصاحب خواهد کرد
.

او دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکاست که با افتخار خود را پرزیدنت منتخب نامید و بسیاری از رقبا و مخالفینش را در داخل و خارج ایالات متحده آمریکا انگشت به دهان و حیرت زده خود ساخت.

من ترامپ را یک الگوی موفق می دانم نه به خاطر گفتار و کردار و پندارش! بلکه به خاطر پیروی هوشمندانه اش از الگوهای تضمینی موفقیت که نه تنها او را در حوزه تجارت و کسب و کار، بلکه در حوزه سیاست، به یک پدیده استثنایی تبدیل کرده است.

شاید در رده بندی  میلیاردرهای دنیا، دونالد ترامپ نسبت به بیل گیتس بیست رتبه کمتر ثروت داشته باشد، اما شک ندارم اگر بیل گیتس برای ریاست جمهوری ایالات متحده ثبت نام می کرد به اندازه دونالد ترامپ با اقبال رأی دهندگان و استقبال عمومی مواجه نمی شد. به همین خاطر است که در مجموع اگر بخواهیم معدل بگیریم، حتی بین میلیاردرها  هم دونالد ترامپ را پدیده تر و شگفت انگیزتر از بیل گیتس و بقیه سوپرمیلیاردرهای موفق دنیا می دانم.

ترامپ را هیچ کس دوست ندارد. دلیلش هم کاملا واضح و مشخص است. او یک قالب شکن حرفه ای است. یعنی عاشق عبور از کلیشه های متعارف و مرسوم است. صراحت کلامش نه به خاطر جسارت درونی یا برخاسته از هوشمندی ذاتی اش است. او صریح و رک و بدون ملاحظه صحبت می کند چون این شیوه سخن گفتن را برای کنار زدن قالب ها و الگوهای سرراه ضروری می داند. او با شمشیر دیگران وارد میدان مبارزه نمی شود. شمشیر طلایی هم با خود نمی آورد. او میدان مبارزه را بی اعتبار می سازد و آن را دور می زند و حریف تا بن دندان مسلح را تنها و حیرت زده پشت سر به حال خود رها می کند و به پیش می تازد.

دونالد ترامپ راه برنده شدن را بلد است. این را قبلا در حوزه اقتصاد و تاسیس ده ها هتل و شرکت در سراسر جهان به اثبات رسانده است. او اهل معامله است و در اولین سخنرانی اش بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روشن و واضح گفت، با هرکسی که اهل معامله باشد و با من کنار بیاید، با او کنار می آیم.
-

من ترامپ را تحسین می کنم نه به خاطر پندار و گفتار و برخی از کردارهایش!

او را تحسین می کنم زیرا سرسختانه و از همه مهم تر با اعتماد به نفسی فوق العاده خود را احمق تر از دیگران نمی داند و در مقابل کلیشه ها و قالب های از قبل اثبات شده تعظیم نمی کند. او در عین حال که اهل معامله است و به وقتش کوتاه می آید، در عین حال حواسش جمع سود و منفعتی عینی است که نهایتا نصیبش می شود. او نتیجه را دقیق و واضح می بیند و طلب می کند. وقتی می گوید از تاسیس این هتل های زنجیره ای در این کشور خاص، بعد از زمانی مشخص لااقل اینقدر سود و نفع می خواهم، گزاف نمی گوید. به محض اینکه به سود و منفعت مورد نظرش نرسید، به خاطر ارزش های معنوی و غیر مادی، ضرر و زیان را تحمل نمی کند. بلافاصله تمام سرمایه گذاری اش را به پول نقد تبدیل می کند و سراغ پروژه ای جدید می رود.

ترامپ یک پدیده است زیرا بخش اعظم تصمیماتش از قبل برنامه ریزی شده و ایستا و مرده نیست. او پویا و دینامیک و زنده و فعال تصمیم می گیرد و اگر محیطی که در آن قرار دارد فرد محور نیست و تصمیمات شخصی اش قدرت اجرایی نداشته باشند، باز هم حرفش را می زند و با فشار قرار دادن محیط سعی می کند افراد بیشتری را به سمت خود و ایده هایش جذب کند.

ترامپ کسی نیست که بتوان با الگوی «آش کشک خالته ـ بخوری پاته نخوری پاته» یا «همینی که هست را همینطوری بپذیر چون چاره ای جز این نیست!» ساکت کرد و متوقف نمود.

اینکه از او انتظار داشته باشیم طبق نٌرم و استاندارد جامعه عمل کند و مثلا حرمت ریش سفید و یا سن و سال یا تحصیلات عالی یا شهرت و مدال و جایگاه آدم ها را نگه دارد و حرفش را نزند و یا تصمیمش را تغییر دهد، انتظار بی جایی است. چرا؟

زیرا الگوی موفقیت ترامپ، الگوی سنت شکنی و تابوشکنی و عبور از قالب ها و کلیشه هاست. به همین دلیل هم وقتی مشاورانش به او می گویند صحبت کردن در رابطه با این موضوع خاص غیر اخلاقی است و یا با آنچه تا قبل از این درست تبلیغ می شد منافات دارد، او بی اعتنا به صحبت مشاورهایش، رک و صریح نظرش را می گوید! و این دقیقا همان دلیلی است که باعث شد بر خلاف هجوم و برنامه ریزی بی سابقه رسانه های معتبر دنیا، باز هم دونالد ترامپ بیشترین رأی را به سمت خود جذب کند و به عنوان رئیس جمهور منتخب ایالات متحده برگزیده شود.

من ترامپ را تحسین می کنم زیرا این حقیقت را به صورت عملی نشان داد  که «موفقیت ربطی به باورهای سنتی و فرهنگ و آئین و اعتقاد افراد ندارد و یک سری قاعده است که هر انسانی آنها را رعایت کند ، می تواند الهه موفقیت را در آغوش بگیرد.»

وقتی ترامپ به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، خیلی ها در گوشه و کنار دنیا ترسیدند و احساس خطر کردند. موج بی سابقه «ترامپ هراسی» به قدری در دنیا شدت گرفت که حتی بعضی رسانه ها او را آخرین رئیس جمهور ایالات متحده خواندند و گفتند که بعد از او دنیا به آخر می رسد. اما ترامپ خیلی رک و صریح و آرام و بی خیال گفت که وقتی برای پرداختن به این هجویات ندارد و می خواهد اقتصاد داخلی در خطر آمریکا را سروسامان بخشد و اقتدار در حال فروپاشی ایالات متحده را دوباره به مردمش بازگرداند.

برخلاف بسیاری از کسانی که اولویت کاری شان اصلاح بیرون و تمرکز روی سیاست خارجی است، ترامپ تصمیم گرفته که اندرونی را دریابد و به بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی و رفاه کسانی بپردازد که به او  رای دادند و او را به عنوان ناجی خود انتخاب کردند.

بدون تردید او برای بهبود اوضاع مردم کشورش، دلسوز مردمان کشورهای دیگر نخواهد بود. علاقه ای هم به موضوعات معنوی و غیر مادی ندارد. به همان دلیلی که معتقد است هتلی که سود ندارد باید سریع فروخته شود و سرمایه گذاری صورت گرفته روی آن نقد شود، به همان دلیل معتقد است که دخالت نیروهای آمریکایی در کشورهای خارج اگر برای مردم آمریکا سود و نفع مادی و عینی و ملموس نداشته باشد باید متوقف شود. او خیلی ساده می گوید ناو هواپیمابر آمریکا اگر قرار باشد در کنار ساحل کشوری پهلو گیرد و امنیتی برقرار کند، مردمان آن کشور باید به این خاطر پول بپردازند! وگرنه ناو باید بلافاصله  محل را ترک کند.

ترامپ تاجر موفقی است که دنیای سیاست، خانواده، رسانه ها، هنر ، علم و همه چیز را از نگاه یک کاسب معامله گر و سودجو نگاه می کند. او بر این باور است که چون اصول موفقیت در کسب و کار را به خوبی بلد است، پس می تواند به راحتی این اصول را در هر حوزه دیگر از اجتماع به کار گیرد و در آنها بدرخشد. و به نظر می رسد که آنقدرها هم اشتباه فکر نمی کند!؟

برای شناختن ترامپ باید از پنجره و منظری متفاوت و کاملا جدید به او نگاه کرد. همه منظرها و پنجره های قدیمی ترامپ را محکوم می کنند و او را مصیبتی می دانند که جز فلاکت چیزی به ارمغان نمی آورد. اما نکته اینجاست که ترامپ سرخود را پائین می اندازد و راه خودش را می رود و به درستی و نادرستی پنجره های نگاه بقیه کاری ندارد. او معتقد است اگر بتواند ، اوضاع زندگی آنها که به او رای داده اند را بهتر از قبل بسازد، موفق شده است و بدون هیچ ملاحظه کاری و رعایت آئین و آداب کلاسیک و کلیشه ای ، قلدارانه این کار را انجام می دهد. ترامپ می گوید :«موفق ها با موفق شدن شان جواب مخالف هایشان را می دهند!» و این همه جوابی است که در نهایت نصیب مخالفان ترامپ خواهد شد.
-
نظر شما چیست؟!

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

رضا
Romania
اگه ملاک زندگی فقط نگاه مادیگرایانه و لیبرالیستی یاشد یعنی بدست آوردن پول و ثروت و شهرت بهر نحو ممکن حتی نامشروع، پس نظرات ایشون تحلیل خوبیه البته برای جهان غرب
روانشناس بالينى(سپيده
Romania
شخصيت هاى مادى گرا و ثروتمند به انسانيت توجهى ندارند و به انسان ها ديد ابزارى دارند .ترامپ هم به همين علت نظرش اينه كه هر چيزى كه واست سودى نداره رو بايد از بين برد ، يه چيزى تو مايه هاى هيتلر
Iran, Islamic Republic of
امیداورم ترامپ به گفته هاش عمل کنه و سرگرم اوضاع داخلیشون بشه بلکه شر آمریکا از سر دنیا کم بشه
حسین
Iran, Islamic Republic of
احمد حلت روانشناسه؟تو مجله شون که رد پای روانشناسی هم حتی دیده نمیشه.
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.