کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شما جزو کدام گروه هستید؟

رمز و رازهای تیپ شخصیتی در زندگی مشترک

29 آبان 1395 ساعت 0:52

زن و شوهر با مطالعه تیپ‌های شخصیتی خود، مراجعه به مشاوره، مشورت با یکدیگر در مورد کارهای روزمره می‌توانند به زندگی موفق و درخور توجهی دست یابند.


زن و شوهر باید در ابتدا به شناخت مناسب و قابل توجهی از شخصیت خود و همسرشان برسند و با مطالعه و مراجعه به مشاور های باتجربه در این زمینه از ویژگی های شخصیتی یکدیگر آگاهی پیدا کنند؛ زیرا این امر نقش بسزایی در پذیرش بهتر تفاوت های همسر شما ایفا می‌کند.
 
فرآیند تغییر"من" به "ما"
عباس فراهانی روانشناس گفت: زندگی مشترک مسئولیت های زیادی به همراه داشته و با دنیای مجردی بسیار فاصله دارد. در زندگی مشترک" من" به" ما" تبدیل شده و تصمیم گیری ها باید در جهت بهبود و پیشرفت طرفین صورت گیرد زیرا 2 نفر به یک نفر تبدیل می‌شوند.
 
وی ادامه داد: زوجین می توانند با شناختن تیپ های شخصیتی و انواع آن نسبت به برخوردهای همسر خود و حتی دیگران در محل کار نیز آگاهی پیدا کرده و با یادگیری چگونگی رفتار با این افراد در بهبود روابط خود کوشا باشند.
 
شما کدام گرایش شخصیتی را ترجیح می دهید؟
فراهانی ادامه داد: گرایش های اصلی شخصیتی عبارتند از برون گرا، درون گرا، حسی، شمی، احساسی، فکری، ملاحظه کننده و داوری کننده. تیب شخصیتی شما در گونه ای قرار می گیرد که ترجیح بیشتری به آن داشته باشید.
 
وی تصریح کرد: هیچکدام از گونه های شخصیتی خوب یا بد نیستند. همگی آن ها ویژگی هایی هستند که فرد معمولا به طور ذاتی داشته و با قرار گرفتن در محیط و تاثیر پذیری از آن پرورش یافته است. اما ما می توانیم با شناخت آن ها از در کنار هم بودن لذت برده و آرامش را برای یکدیگر به ارمغان آوریم.
 
برون گرا ها عاشق هیجان و موسیقی هستند
فراهانی در ادامه تقسیم‌بندی تیپ های مختلف شخصیتی بیان کرد: برونگراها خوش مشرب بوده اما زياد احساساتي نيستند. شخصيت آنها در خلوت و حضور ديگران يكسان است، ريسک پذيرند، سريع تصميم مي گـيـرند، پس از آنكه حرف خود را زدند به گفته خود مي انديشند، موسيقي با صداي بلند و فعاليتهاي هيجان انگيز را بيشتر دوست دارند.
 
وی یادآور شد: برون گراها به رنگهاي روشن علاقه دارند. بيشتر از اعمال ديگران خشمگين ميگردند تا خودشان. یک برون گرا فرد با گونه شخصیت خود را پرحرف، سطحی، پرخاشگر و بی توجه به حساب می آورد. 
 
انرژی درونی در هدایت این افراد نقش بسزایی دارد
این روانشناس اضافه کرد: نگرش درون‌گرا از درون برانگیخته می‌شود و با انرژی درونی هدایت می گردد. تـمركزشان قوي است و به ايــده ها و عقايد نو علاقمندند قبل از تصمیم گیری به آن فکر می‌کنند. پيش از حرف زدن مي انديشند.
 
فراهانی افزود: درون گراها معمولا از بروز دادن خود پرهیز می کنند و علاقه ای به اینکه در کانون توجه قرار بگیرند ندارند. بـيشتـر از خود خشمگين می شوند  تا ازديگران.
 
حسی ها به جزئیات اهمیت می‌دهند 
پری هاشمی روانشناس در خصوص گرایش های شخصیتی دیگر ادامه داد: افراد حسی از طریق حواس پنجگانه و تجربه های  مستقیم خود تصمیم گیری می کنند. 
 
وی تــمركزحس گراها را بر دنـيـاي فـيــزيكي دانست و اظهار داشت: آنها آنچه را قابل اندازه گیری است مهم در نظر می گیرند.  شـواهــد عيني و محسوس را مي بينند، به آن چه كه "هست" علاقـــه دارند. واقع بين و عملگرا هستند و به جزئيات بها می دهند.
 
هاشمی تصریح کرد: حسی ها در زمان حال زندگي ميكند، نياز به دانستن حقايق و شواهـد دارند، سـاده، مــحافظـه كار و سنتگرا  هستند. لذات فيزيكي را بيشتر دوست دارد و به تجربه شخصی خودشان هم اعتماد دارند. در زمان  حال زندگی می کنند. معمولا بانكدار، پليس، ورزشكار، جراح و خلبانان در اين گروه قرار می‌گیرند.
 
شمی ها حس ششم قوی متعلق به این گروه است
وی افزود: بعضی افراد به معانی، روابط و احتمالات مبنی بر حقایق بیش از خود حقایق توجه دارند. این اشخاص از حس ششم، نداي درون و حدس و گـمـان بیش از حواس پنج گانه استفاده می کنند. 
 
هاشمی اذعان کرد: شمی ها به استنباط ها توجه دارند. آنها بر خلاف حسی ها به تصور و تخیل بها می دهند و به الهام و حرف دلشان احترام می گذارند. شمی ها به آینده توجه دارند و احتمالات جدید را حدس می?زنند.
 
وی ادامه داد: آنها دوست دارند حوادث را پیش بینی کنند و نسبت به تغییر دادن شرایط راغب هستند. تمركزشان بر جهان معنوي و ذهني است، آرمانگرا و خيالباف هستند علاقه مند به درك مفاهيم و كليات. جاي درختان جنگل را مي‌بينند. هنرمندان، دانشمند، شاعران و فيلسوفان جزو اين گروه هستند.
 
احساسی ها حرف های دیگران را به دل می گیرند
هاشمی گفت: احساسی بودن با تصمیم گیری براساس ارزش های شخصی تعریف می‌شود. احساسی ها با توجه به بهایی که برای احساسات خود قایل اند تصمیم می‌گیرند. آنها به همدلی و مهربان بودن افتخار می کنند. هنگامي كه ديگران احتياج به كمك و پشتيباني دارند متوجه آن مي گـردنــد، معـمولا حقيقت را پنهان مي‌كند تا شخص مقابل خود را آزرده خاطر نكنند، به آنها برچسب احساساتي و ضعيف و سست مي‌زنند، حرف‌هاي ديگران را به دل مي‌گيرنـد.
 
وی ابراز داشت: احساسی ها افرادی ذهني، همدل و دلسوز هستند. جو دوستانه و گرم را ترجيح مي دهـنـد.  ديـگران را بر مبناي اخلاقيات ارزیابی می‌کنند. معمولا پـرستـاران، مـعـلـمـان، هنرمندان و كشيش‌ها در اين گروه قرار دارند.
 
فکری ها عمده مهندسین در این  گروه قرار دارند
این روانشناس ادامه  داد:فکری ها تصمیماتی را می پسندند که به لحاظ منطقی معنی دار باشند. آنها افتخار می کنند که در جریان تصمیم گیری، عینی و تحلیلی هستند. با تحلیل کردن و سبک و سنگین نمودن مدارک و شواهد موجود تصمیم می گیرند و  یک تحلیل منطقی از موقعیت تصمیم گیری ارائه می‌دهند. هر چند ممکن است که به نتایج ناخوشایند برسند. 
 
هاشمی اظهار داشت: نسبت به ديگران سختگير و در عین حال رفتارشان با ديگران عدالت آميز است. معمولا به آنها راسنگدل و بي احساس قلمداد می کنند.
 
وی افزود: حرفهاي ديگران را به دل نمي گيرند. جو رسمي و مبتني بر منطق را ترجيح مي‌دهنـد. ارزيابي ديگران برمبناي قوه دركشان ميباشد. مهندسان، دانشمندان و مديران جزو اين گروه قرار دارند.
 
داوری کننده ها جدی و قابل پیش‌بینی
هاشمی افراد داوری کننده را داری نظم و ترتیب به خصوصی دانست و اضافه کرد: این اشخاص بیشتر می خواهند در نظم و ترتیب بخصوصی کار کنند و اگر کارهایشان ساختار کافی داشته باشد، راضی تر هستند. مصمم و قاطع هستند و سريع تصميم ميگيرند و روحیه داوری کننده دارند. زندگي را استوار و قابل كنترل مي كـنـنـد، پروژه ها را به سادگي به اتمام مي رسـانـند، سـازمـان يـافـته و منظم، جدي و قابل پيش بيني اند.
 
ملاحظه کننده ها دوستدار آزادی
وی بیان کرد: این اشخاص از قـوانـيـن بـيزار و آزادی را دوست دارند و ترجیح می دهند انعطاف پذیر باشند. آنها نگرشی دریافت کننده دارند و می خواهند به جای کنترل زندگی، آن را درک کنند.
 
هاشمی عنوان کرد: معمولا  کارهایی را که شروع میکنند به اتمام نمي رساند. هر كـاري پيـش بيايد انجام ميدهند و با فراغت خاطر كامل كارها را به انجام مي‌رساند.
 
وی یادآور شد: به جای فکر کردن به سرانجام کار، به چگونگی انجام کار توجه دارن و به لذت بردن از مراحل عمل اهمیت میدهند . زمان را منبعی تجدید شدنی می دانند. افرادی سازگار و پذیرا هستند و راه حل های گوناگون را در نظر می‌گیرند.
 
زوجین با مطالعه تیپ های شخصیتی خود، مراجعه به مشاوره ، هم صحبتی و مشورت با یکدیگر در کار های روزمره از حساب و کتاب مالی تا تربیت فرزندان می توانند به زندگی موفق و در خور توجهی دست یابند و از با هم بودن کمال لذت را ببرند.
 -
گزارش از بهار سادات حکیم هاشمی 
 
باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 39166

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39166/رمز-رازهای-تیپ-شخصیتی-زندگی-مشترک

میگنا
  https://www.migna.ir