شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - 9 Dec 2023
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ / ۰۰:۰۶
کد مطلب: 39182
۰

بی‌سوادی نوجوانان ثمره وابستگی به فضای مجازی

بی‌سوادی نوجوانان ثمره وابستگی به فضای مجازی
میگنا: عطیه رضایی روانشناس بالینی گفت: گرایش به فضای مجازی و استفاده از آن در همه اقشار جامعه رو به افزایش است.
 
وی آمار بالای استفاده از شبکه های اجتماعی در نوجوانان را نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: معمولا دانش آموزان وقتی را که باید صرف مطالعه و مرور دروس کنند، بیشتر در فضای مجازی می گذرانند.
 
سنین نوجوانی همواره همراه با آموزش و یادگیری است و امروزه مشاهده و یادگیری آنان در بسیاری از مسائل در شبکه های مجازی اتفاق می افتد و این مسئله بسیار نگران‌کننده است.
 
این روانشناس بالینی با بیان اینکه افراد در سنین نوجوانی همواره به دنبال دوست یابی، ایجاد ارتباط و تشکیل گروه های دوستانه هستند، افزود: در این سن تمایل به جدایی نوجوان از خانواده و ایجاد ارتباط دوستانه بیشتر است و این کار در فضای مجازی با امکانات بیشتر، مقیاس وسیع تر و فضایی جذاب‌تر رخ می دهد.
 
وی در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: تنوع، امکانات زیاد و سهولت در استفاده از شبکه های اجتماعی موجب شده وقت زیادی از افراد به بطالت بگذرد.
 
رضایی تصریح کرد: شبکه های مجازی فرد را به دنیایی متصل می کند که به هیچ وجه مشابهش را در ساعات مدرسه نمی‌توان یافت و فرد یک شکاف عمده بین فضای خشک آموزشی و شبکه های اجتماعی مشاهده می کند.
 
این روانشناس بالینی بیان کرد: یادگیری صحیح باید به مرور همراه با تجربه، تمرین و تکرار باشد. اما مطالب و موضوعات آموزشی در شبکه های اجتماعی معمولا فاقد کارایی لازم هستند و عملا جریان یادگیری به طور صحیح اتفاق نمی افتد. در چنین شرایطی است که فرد دچار سردرگمی در فضای مجازی می شود.
انسان تشنه کسب اطلاعات است و فضای مجازی شرایطی را ایجاد کرده که فضای اطراف مملو از اطلاعات بی اساس و ناکارآمد شده است. 
 
آموزش استفاده موثر از شبکه های اجتماعی و کاهش مضرات ناشی از استفاده از آن در بین دانش آموزان، نیازمند یک کار جمعی و کمک خانواده و فضای آموزشی است.
 
وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید در خصوص استفاده نوجوان از فضای مجازی نظارت و مدیریت کافی را داشته باشند، تصریح کرد: نقش خانواده در شکل گیری شخصیت و علایق نوجوانان حیاتی است. امروزه ما شاهد والدینی هستیم که دائما از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، فرزندان چنین‌ شرایطی را می‌بینند و الگو‌برداری می‌کنند.
 
والدین نباید نوجوانان را در استفاده از فضای مجازی محدود کنند بلکه باید با برنامه‌ریزی درست برای فرزندشان و ایجاد قرارداد‌های رفتاری به منظور اختصاص زمانی معین برای استفاده از شبکه های اجتماعی و تعیین جریمه (محرومیت از یک چیز خوشایند) در صورت تخلف، نظارت نمایند.
 
رضایی در پایان یادآور شد: همچنین ایجاد جایگزین برای فضای مجازی و همراهی نوجوان در انجام تفریحات سالم می تواند در کاهش وابستگی وی به شبکه های اجتماعی موثر باشد چرا که گرایش شدید نوجوان به فضای مجازی می تواند ناشی از وجود شکاف ارتباطی بین والدین و فرزندان باشد.
-
لینک ورود به کانال روان شناسی میگنا
 
 باشگاه خبرنگاران
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

تکنیک‌های ریختن آب سرد روی عصبانی‌ها
این احساس نشانه ضریب هوشی بالاتر است
هشدار؛ تروماهای کودکی را جدی بگیرید
فواید مشاوره روانشناسی
وسواس شده اید اگر این نشانه ها را دارید!
انواع هوش/ 16روش برای باهوش‌تر شدن
لینک ثبت‌نام و دریافت دفترچه آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران
فتحی آشتیانی:  آزمون صلاحیت حرفه‌ای نیاز به مطالعه هیچ منبعی ندارد
درخواست حذف مصاحبه نظام روانشناسی برای دریافت پروانه اشتغال!!
پیامد روانیِ جست‌وجوی موفقیت به‌ جای شادمانی
این ۶ سوال را قبل از خواب از فرزندتان بپرسید
چرایی خونسردی آدم‌ها با بالارفتن سن
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم