پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۶
کد مطلب: 39249
۳
۱۰
علی رغم مخالفت دانشگاهیان وزارت علوم؛

رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت منتقل شد/ انفعال وزارت علوم

رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت منتقل شد/ انفعال وزارت علوم

به گزارش میگنا دکتر علی فتحی آشتیانی در گفتگو با مهر با اشاره به جلسه عصر روز گذشته کمیته رسیدگی به رشته های مشترک وزارتخانه های  علوم و بهداشت گفت: این کمیته با انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موافقت کرد.
-
-
-بی تدبیری دولت تدبیر و امید در انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

وی با اشاره به بی تدبیری دولت تدبیر و امید در انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: در زمانی که از گذشته دور تا کنون، در سراسر دنیا به ویژه در کشورهای پیشرفته بر یکپارچگی نظام آموزشی تاکید می شود و در زمانی که علم جایگاه رفیع و بالایی در نزد فرهیختگان و دانشمندان دارد و در زمانی که رشته های تحصیلی در هر نظام آموزشی دارای تعریف و هدف مشخصی بوده و هریک دارای استقلال و ارزش ویژه ای هستند، یکباره و بدون بررسی ابعاد یک مساله، وزیری که طلایه دار نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است تحت تاثیر اطرافیان خود نامه ای به رئیس جمهور نوشته و درخواست انتقال یک رشته از وزارت خانه ای به وزارت خانه خود می کند.

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی ادامه داد: تا با این کار هم موجب دلخوشی اطرافیان و همقطاران شده و هم موجب دلخوشی جمعی دیگر که منافعشان با حضور متخصصان به تعبیر آنها رقیب، به خطر افتاده، فراهم شود.

برگزاری جلسات نمایشی

فتحی آشتیانی افزود: بدتر از آن متاسفانه رئیس جمهور محترم نیز بدون دستور بررسی ابعاد مساله دستور می دهد این انتقال صورت گیرد ولی وقتی با اعتراض شدید دانشگاه ها، متخصصان، صاحب نظران رور برو می شود به منظور سرپوش گذاشتن بر این اعتراض ها، کمیته ای صوری تشکیل داده و در راس آن فردی را می گمارد که بدون توجه به جنبه های علمی، فنی، وضعیت جهانی، صرفا در راستای منویات ریاست جمهوری و با برگزاری تعدادی جلسات نمایشی حکم انتقال را تایید می کند.

جداکردن بخشی از روانشناسی با ترفندهای سیاسی

این استاد دانشگاه یادآورشد: بنابراین، بخشی از روانشناسی با ترفندهای سیاسی و سیاسی کاری صرفا در راستای دلخوشی عده ای با برگزاری تعدادی جلسات نمایشی و نه براساس  عقل، منطق و نظر متخصصان و وضعیت جهانی از وزارت علوم جدا شده و به وزارت بهداشت متصل می شود.

وی تصریح کرد: این تصمیم و منطقی که براساس آن اخذ شده، حکم می کند، در آینده رشته حقوق به وزارت دادگستری، تمام رشته های فنی به وزارت صنایع، تمام رشته های کشاورزی به وزارت کشاورزی، تمام رشته های تربیت بدنی به وزارت ورزش و جوانان و تمام رشته های هنر به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی منتقل شود.

صدور حکم بدون توجه به استدلال های مورد بحث

فتحی آشتیانی با بیان اینکه وزارت علوم نیز انگار منحل شده، افزود: علی رغم استدلال های قوی در پنج حوزه مورد بحث در این کمیته، ۵۰۰ امتیاز در نظر گرفته شده توسط کمیته فرمایشی، ۴۳۰ امتیاز را به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اختصاص داده و بر سر لطف و بزرگواری و محبت، ۷۰ امتیاز هم به وزارت علوم اختصاص داد.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیم درست برخلاف عقل سلیم بوده و پیشنهادهای جدی ما مبنی بر یکدست کردن برنامه های درسی، سرفصل ها، منابع و تفاهم نامه بین دانشگاه ها برای استفاده از امکانات یکدیگر برای تربیت مناسب تر دانشجویان مورد بی توجهی و کم لطفی واقع شد.

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی افزود: با این تصمیم مشخص نیست وزارت بهداشت با این حجم دانشجویان درحال تحصیل در این رشته و نیاز جامعه به این خدمات چه پاسخی خواهد داد.

از بین رفتن استقلال رشته روانشناسی

وی ادامه داد: علاوه برآن نگرانی ما از نگاه تک بعدی، خطی و زیست پزشکی این وزارتخانه به انسان است ضمن اینکه از دست رفتن استقلال رشته روانشناسی و زیرمجموعه قرارگرفتن آن تحت رشته دیگر از جمله نگرانی مهم ما است.

فتحی آشتیانی افزود: به نظر می رسد این تصمیم تهدیدی جدی برای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پی خواهد داشت.

لينك ورود به كانال روان شناسي میگنا
-
نظر شمـــا چيست؟
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

آوا اذر
Iran, Islamic Republic of
سینه خواهم شرحه شرحه از فراق ، تا بگویم شرح درد و اشتیاق
فرشته
Iran, Islamic Republic of
حالا این تغییر برای کنکور از همین امسال اعمال میشه یا سال بعد؟
Zahra
Iran, Islamic Republic of
khoda b hamamoon sabr bede faghat
Iran, Islamic Republic of
سلام. با این وضعیت، تکلیف کنکور چی میشه؟ ما که از رشته های دیگه هستیم و می خواستیم تغییر رشته بدیم، هنوز می تونیم واسه ارشد بالینی شرکت کنیم؟
روانشناس
Austria
آذر ۷, ۱۳۹۵ در ۱:۲۲ ب.ظ
کاملا تصمیم گیری غلطی انجام شده .دوستان روانشناس با چسباندن خودتان به رشته های پزشکی فقط بیشتر تحقیر می شویدلذا این کار غیر علمی را تایید نکنید .در دنیای امروزه روان درمانگران بزرگی همچون سلیگمن،یالوم و… اصلا دیدگاه دی اس ام را که مبتنی بر دیدگاه زیستی است را قبول ندارند.و زارت بهداشت اساتید و زیرساخت های لازم برای تربیت روانشناس را ندارد.نهایت پیشرفتی که روانشناسان بالینی در وزارت بهداشت خواهند کرد آن است که زیر نظر یک روانپزشک کار کنند.واستقلال فعلی خود را از دست بدهند .این را بر اساس تجربه ۱۲سال کار کلینیکی مستقل ودیدن افرادی که با روانپزشکان کار می کنند می گویم.
نوری
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر یعنی چی که 70 رای آوردین؟مگه غیر شما روانشناسان دیگه ای وجود ناشتن در ان جلسه؟این مساله سیاسی کاری یعنی چه؟روانشناسی بالینی چه ربطی به سیاست داره؟لطفا واضح صحبت کنید
نوید
Iran, Islamic Republic of
برای روان درمانگری چه گزینه هایی داریم؟
Elsa
Iran, Islamic Republic of
وقتی کسی به فکر مانیست خود ما دانشجویان بخصوص مقطع ارشد به خاطر ادامه تحصیل ورفتن به مقاطع بالاتر باید از وزارت علوم ونظام روانشناسی و دولت خواستار لغو این انتقال باشیم کنکور وزارت بهداشت برای مقطع ارشد خیلی سخته طوری که خیلی از بچه های وزارت بهداشت برای ادامه تحصیل به وزارت علوم پناه میارن حالا اگه کلا این رشته به وزارت بهداشت داده بشه واقعا تکلیف چیه ؟مایی که قصد ادامه تحصیل درین رشته رو داریم واقعا اینده مون چی میشه ؟ارزوی کار که به دلمون مونده ارزوی تحصیل در مقاطع بالاتوی رشته تحصیلی مونم به دلمون میمونه😭😭😭
اینجا ایران است...
Iran, Islamic Republic of
این کار هم دقیقا یه تصمیم گیری تمسخرآمیز مثل ارزشیابی توصیفی هست که با شکست روبه رو شد.
سید محمد حبیبی
Romania
سلام . من هم با نظراستاد محترم آقای دکتر فتحی آشتیانی موافقم . انتقال رشتته روان شناسی به وزارت بهداشت، در واقع کم رنگ کردن روان شناسی در ساختار وزارت بهداشت و درمان است.چرا که در وزارت بهداشت درمان، پزشکان با ابزار دارو، در درمان 25درصد افرادی که نیازمند بستر ی هستند نقشی فعا لتر ازروان شناسان در درمان بیماران دارند، وبرای روان شناس نقشی تشریفاتی قائلند، وبه بیمار هم این طور القا می شود،که کاری از دست روان شناس در درمان ساخته نیست . ودر چنین جایگاهی روان شناس خودرا جزء مجموعه ای می بیند که احساس می کند آموخته هایش برای درمان کار ساز نیست، و تدریجا به جهت اینکه در جایگاه مناسب خود قرار نگرفته آموخته هایش هم فراموش می شود. و این جا است که روان شناسی در مسلخ روان پزشکی ذبح می شود. البته به نظر من نظام روان شناسی هم باید فکری اساسی برای روان شناسان خود بکند که با ایجاد بستر کار، در زمینه های مختلف، نگذارد روان شناس به کارهایی که هیج تناسبی باشغل و شان او ندارد بپردازد. تناسب شغل با تحصیل در نظام پزشکی به طور صددر صد وجود دارد، ولی در نظام روان شناسی این تناسب وجود ندارد و گاه دیده می شود در جاهایی مشغول به کارند که وقتی می گویند ما روان شناسیم مردم تغجب می کنند و این خود ضربه بزرگی به سیستم روان شناسی است. موضوع دیگر،اینکه،این انتقاد به وزارت علوم می تواند وارد باشد که رشته های غیر مرتبط مثل کامپیوتر یا مکا نیک ،یا جغراقی صرفا به خاطر هوش بالادر امتحانات وارد این رشته می شوند و به خدمات مشاوره ای لطمه می زنند مثل تیغی که در دست زنگی مست باشد، و این زیانش به مراتب بیشتر از آن چیزی است که ما از انتقال رشته روان شناسی به وزارت بهداشت ، دفاع می کنیم ، موضوع دیگر اینکه افراد مسول در سطوح بالای روان شناسی به همکاران خود توجه داشته باشند. ودر سیستم اداری، کار آن هارا سریعتر انجام دهند وتلاش کنند که روان شناسان شان، هم علاقمند به رشته تحصیلی شان باشند، هم با سواد باشند، وهم به فکرشان و شغل شان باشند. و در پذیرش دانشجو به کیفیت بیشتر اهمیت دهند تا کمیت. درنهایت با همه این تفاصیل به نظر من بهتر است روان شناسی در جایگاه واقعی خود، یعنی وزارت علوم قرار گیرد که روان شناسی نه پزشکی است و نه روان پزشکی، که بخواهد دارو به دست بیماربدهد. روان شناسی سرو کارش با شناخت فرد ازخود ، دنیای اطراف خود، وشناخت از عالم هستی ، وچگونگی ارتباط او با خود ودیگران و نظام هستی است،روان شناسی بستری محکم و استوار برای سلامتی افراد قبل از آن که بیمار شوند، می سازد، روان شناسان می توانند بهترین معلمان جامعه ما در آموزش و پرورش و سایر موسسات باشند، ومردم باید بدانند که قبل از آنکه بیمار شوند باید در مسائل تربیتی، آموزشی،فردی و خانوادگی با روان شناس ارتباط تنگاتنگ داشته باشند. با احترام سید محمد حبیبی – روان شناس بالینی بازنشسته وزارت بهداشت ودرمانl
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن