جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ / ۱۶:۵۱
کد مطلب: 39254
۱

استرس هایی که سد راه تکامل نوزاد هستند

استرس هایی که سد راه تکامل نوزاد هستند
محمد حیدرزاده رییس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت با اشاره به اتمام تولید و مهاجرت سلول های عصبی مغز جنین در 25 هفتگی بارداری و شروع برقراری ارتباطات بین سلولی، گفت: ارتباط بین سلولی پایه و اساس مفاهیمی مانند فکر کردن، به خاطر آوردن، تجریه کردن و به بیان دیگر تکامل حسی، عصلی و رفتاری نوزاد است. 
 
وی از وجود یک ترلیون سلول عصبی مغزی خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اولید 700 ارتباط بین سلولی در هر ثانیه طی سه سال اول زندگی نوزاد، تولید صحیح آنها تعیین کننده اصلی تکامل مناسب نوزاد در آینده است و بهترین شرایط تضمین کننده این صحت تکامل مغز جنین یا نوزاد، رشد و پروش آن در رحم و یا آغوش مادر است. 
 
رییس اداره سلامت نوزادان با تاکید بر اهمیت افزایش ارتباط بین مادر و نوزاد یا جنین، اظهار داشت: بستری نوزاد در بخش مراقبت ویژه نوزادان باعث جدا شدن نوزاد از کانون امن و آرام رحم یا آغوش مادر می شود. 
 
به گفته وی، نور و صدای بیش از تحمل، وضعیت نامناسب قرار گرفتن بر روی تخت و محرک های مکرر دردناک باعث از بین رفتن دوره خواب و پایداری بالینی و روانی نوزاد شده و با از بین بردن امکان تولید ارتباطات تکاملی مثبت مغز، رشد نوزاد را مختل می کند. 
 
حیدرزاده جدایی از مادر و احساس خارج شدن از محل امن داخل رحم را شایع ترین استرس نوزادان دانست و افزود: پس از این جدایی، نوزاد ابتدا شروع به مقابله، سازگار شدن و خودتنظیمی می کند اما در صورت توجه نکردن به نشانه های استرس و پیغام های رفتاری وی، نامید شده و تلاشی برای نشان دادن پیغام های رفتاری نمی کند. 
 
وی ادامه داد: در این شرایط نوزاد به حمایت تنفسی و اکسیژن رسانی بیشتری دارد؛ چراکه شرایط پر استرسی مثل احساس جدایی، محرومیت از خواب عمیق و طولانی، محرک های دردناک و تنهایی شدید علاوه بر کاهش نیروی درونی نوزاد برای بقاء و مقابله با بیماری ها، تکامل حسی، عصبی و رفتاری وی را هم مختل می کند. 
 
رییس اداره سلامت نوزادان درباره راه های پیشگیری از اختلالات تکاملی ناشی از تولد زودرس در نوزادان، یادآور شد: مشارکت خانواده در مراقبت نوزاد، آموزش اصول اولیه تکامل مانند وضعیت نور، صدا، زنان گفتاری و تعامل با نوزاد به والدین و همچنین آموزش اصول مراقبت تکاملی نوزاد به پرستاران از مواد موثر در سرعت بخشیدن به روند تکاملی نوزادان است.
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود