پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ / ۰۰:۵۸
کد مطلب: 39271
۳
۶

10 دلیل مخالفان و موافقان انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

10 دلیل مخالفان و موافقان انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت
به گزارش میگنا دکتر حمید پورشریفی، دانشیار روانشناسی سلامت درباره انتقال روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت یادداشتی را منشر کرد:
-

 10 دلیل مخالفان انتقال
1. این تصمیم و منطقی مبنایی آن، حکم می کند، در آینده رشته حقوق به وزارت دادگستری، تمام رشته های فنی به وزارت صنایع، تمام رشته های کشاورزی به وزارت کشاورزی، تمام رشته های تربیت بدنی به وزارت ورزش و جوانان و تمام رشته های هنر به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی منتقل شود.
2. جابجایی روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت، ممکن است بر جایگاه سازمان نظام روانشناسی تاثیر سویی داشته باشد.
3. جابجایی روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت، ممکن است بر جایگاه دیگر گرایش های روانشناسی تاثیر سویی داشته باشد.
4. جدا کردن شاخه‌هایی از روانشناسی از مجموعه رشته‌های علوم انسانی بی‌توجهی به ابعاد فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار بر رفتار انسان است.
5. ما روانشناسی را از علوم انسانی جدا می‌کنیم و به سمت علوم پزشکی می‌بریم بدین معناست که می‌خواهیم رفتار انسان را فقط در بعد زیستی و عصب‌شناختی و در واقع تک عاملی بررسی کنیم.
6. نگرانی ما از نگاه تک بعدی، خطی و زیست پزشکی وزارت بهداشت به انسان است.
7. در صورت جابجایی، روانشناسی بالینی زیرمجموعه روانپزشکی قرار می گیرد.
8. مشکلات روانشناسی بین وزارتین مشترک است و با جمع کردن مشکل در یک ظرف نمیتوان آن را به بیمشکلی تبدیل کرد.
9. در تمام دنیا قسمت آموزش نظری و آموزش عملی در دو محیط آموزشی کاملا مختلف انجام میشوند.
10. وزارت بهداشت از ابتدا متولی فراهم نمودن و نظارت بر سلامت جامعه بوده و وزارت علوم هم عهده‌دار آموزش عالی بوده است.
-
10 دلیل موافقان انتقال
1. آنچه اتفاق می افتد، نه یک جابجایی، بلکه تثبیت جایگاه روانشناسی بالینی در وزارت بهداشت است؛ چرا که خاستگاه روانشناسی بالینی وزارت بهداشت بوده است.
2. اگر تاکنون روانشناسی بالینی در وزارت بهداشت باقی می ماند، این چنین توسعه نابجا و غیر اصولی رخ نمی داد.
3. اگر تاکنون روانشناسی بالینی در وزارت بهداشت باقی می ماند، کیفیت آموزش به ویژه آموزش عملی و مهارتی بسیار بهتر از وضعیت فعلی بود.
4. انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت نافی نگاه سلامت نگر نیست؛ کما اینکه اولین مدرسان مهارت های زندگی در کشور دانش آموختگان روانشناسی بالینی وزارت بهداشت بودند.

5. انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت، الزاما به قیمومیت روانپزشکان منجر نخواهد شد، چراکه در حال حاضر در دانشگاه هایی مثل دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه روانشناسی بالینی و گروه روانپزشکی، با ماهیتی کاملا مستقل پیش می روند و همکاری بین رشته ای وجود دارد. حتی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، گروه روانشناسی بالینی به دانشکده علوم رفتاری مستقل تبدیل شده و در حال حاضر چهار رشته روانشناسی را تربیت میکند.

6. درصورت انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت، افرادی که در حال حاضر در دانشگاه های غیر از علوم پزشکی شاغل به تحصیل هستند با مشکلی مواجه نخواهند شد.

7. می توان در وزارت بهداشت ماند و همچنان نگاه همه جانبه زیستی، روانی و اجتماعی را حفظ کرد.
8. می توان در وزارت بهداشت ماند و در کنار نگاه بیماری نگر، نگاه سلامت نگر را حفظ نمود.
9. جدایی گرایش و رشته از وزارت علوم، به معنای جدایی حرفه ای روانشناسان بالینی از کل روانشناسان نیست و آنها همانند دیگر گرایشهای دیگر روانشناسی همچنان به لحاظ حرفه ای در زیر مجموعه سازمان نظام روانشناسی خواهند بود.
10. نگاهی به دروس و کارورزیهای دوره ارشد و دکتری روانشناسی بالینی بیانگر ان است که آموزش دانشجویان این رشته نیازمند فیلد آموزش بالینی است که در اختیار وزارت بهداشت است.

بهتر است ابتدا بر اساس بررسی هایتان، تصمیم بگیرید که کدامیک از گزینه ها را انتخاب می کنید (جابجایی یا عدم جابجایی؟) و سپس در صورت علاقمندی در کمپین های موافق یا مخالف شرکت کنید.
لینک ورود به کانال روان شناسی میگنا
نظر شمــا چیست؟
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

براتپور
Romania
لطفا با انتقال بالینی به وزارت بهداشت موافقت کنید و در ضمن لطف کنید و جلوی ارایه رشته روانشناسی توسط دانشگاه های پیام نور و...... که جز مراکز مادر نیستند را هم بگیرید اینها همه به ضرر جامعه روانشناسان است باشد که با این امر حداقل اندکی به این رشته بها داده بشود
مختارزاده
Iran, Islamic Republic of
موافق انتقال رشته بالینی هستم
امیر
Iran, Islamic Republic of
جالب اینکه صحبتی از بیماران روانی که مخاطب اصلی روانشناسی کلنیکی یا همان بالینی هستند مطرح نیست. روانشناس بالینیی که صدها بیمار روانی رو مشاهده نکرده و تحت نظر سوپروایزر اقدام به ارزیابی، تشخیص بیماری، و درمان در بیمارستان و درمانگاه نکرده، قطعا فاقد شرایط خطاب شدن بعنوان روان شناس بالینی (کلینیکال) هست.
سینا احمدیان
Iran, Islamic Republic of
من شدیدا طرفدار انتقال به وزارت بهداشت هستم، چون طی این سالیان دراز به همه ثابت شده که وزارت علوم نمیتوتند فیلد بالینی برای بالینی گر ها فراهم کند نمونه عینی آن برای من دانشگاه بزرگی مثل دانشگاه تبریز هست که طی 6-7 سال تحصیل بنده در آن نتوانست با یک بیمارستان به تفاهم برسد که ما بتوانیم دروس عملیمان را بگذرانیم. علاوه بر آن مگر بنیان گذاران این رشته افرادی نبودند که در حوزه زیستی و پزشکی آ»وزش دیده بودند؟ مثل فروید، بروئر و.... آیا آنها همه چیز را زیستی میدیدند؟ مطمعنا خیر. همچنین روانشناسی در مقابل پزشکی علمی نوپا و بسیار بسیار جوانیه و حال که امکان لینک شدن این رشته نوپا با رشته سالمند و بسیار با تجربه و مقبول و قدرتمند پزشکی بیش از بیش فراهم شده، تمامی افرادی که به آینده رشته خود اهمیت میدن نباید این فرصت را از دست بدهند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بسیار کار خوب و مثبتی هست خیلی زودتر از این ها باید زیر نظر وزارت بهداشت قرار می گرفت. یک عده استاد بی سواد تو این رشته در دانشگاه ها تدریس میکنن که فقط به دنبال تلکه کردن پول از دانشجو ها هستن به عنوان برگزاری کارگاه من شاهد بودم همین ادم ها از دانشجویی ۱۰ ملیون پول برای برگزاری دو کارگاه سطح پایین گرفت.شما اگه عرضه داشتین برین از اساتید روانشناسی بالینی وزارت بهداشت بشین و اونجا هیات علمی شین نه تو دانشگاه ازاد پول بگیرین از دانشجو ها
سحر امیدی
Iran, Islamic Republic of
موافق با انتقال رشته بالینی به وزارت بهداشت هستم
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.