جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ / ۱۶:۴۱
کد مطلب: 39315
۱
بانوی مشاوره ایران:

در مشاوره، کلیدی ترین کلمه کمک است

در مشاوره، کلیدی ترین کلمه کمک است
به گزارش میگنا برنامه "حیاط خلوت" راديو گفت و گو به دیدار دکتر شکوه نوابی نژاد رفته است و گذری بر زندگی کاری و شخصی بانوی مشاوره ایران داشته است.

رادیو: از چه زمانی وارد عرصه علمی شدید و به دنبال روانشناسی رفتید؟
نوابی نژاد: لیسانسم را از دانشگاه تهران گرفتم و تخصصم ادبیات انگلیسی است. بعد از آن احساس کردم زبان خارجی یک چراغ راه و کمک کننده است ولی دوست داشتم به یک رشته علمی بروم، به همین جهت آماده شدم تا به دانشگاه آمریکایی بیروا در لبنان بروم. چون رشته لیسانسم مرتبط نبود، مجبور شدم یک سال رشته مشاوره را بخوانم تا وارد دوره ارشد شوم. علت اینکه وارد رشته مشاوره و روان شناسی مشاوره شدم این بود که یک درس افتخاری داشتم که استادش خیلی روی من تاثیر گذاشت. بنده آشنایی زیادی نداشتم و باید سال اول همه دروس را فرا می گرفتم که مشاوره نیز یکی از آنها بود. در آنجا به استاد راهنما گفتم که احساس می کنم حوزه مشاوره و راهنمایی گم شده من است و به من کمک کنید اگر این احساس واقعی است در آن مسیر حرکت کنم. در مشاوره، کلیدی ترین کلمه کمک است و من از اینکه یک رشته علمی وجود دارد که قابلیت این را دارد که به انسان ها کمک کند تا آنها در آرامش بیشتری باشند، من را به وجد آورد و این جزو خصوصیات شخصیتم بود.

رادیو: در سال 1315 در تهران متولد شدید. در کدام محله به دنیا آمدید؟
نوابی نژاد: در محله عین الدوله نزدیک سه راه امین حضور به دنیا آمدم. پدر و مادرم نیز به همان محله تعلق داشتند. وقتی به سن تحصیل رسیدم به دبستان مهرگان می رفتم و بعد دبیرستان هم دبیرستان آذرم رفتم. خانوده ام مذهبی و سنتی بودند. شش خواهر و برادر بودیم که بنده فرزند آخر خانواده بودم.

رادیو : خواهر و برادرهای شما هم در رشته های علمی فعالیت کردند؟
نوابی نژاد: به جز خواهر بزرگم که متخصص زنان هستند و برادرم مهندس، بقیه دیپلم هستند که بعد هم ازدواج کردند.

رادیو: بعد از اینکه از بیروت فارغ التحصیل شدید به تهران برگشتید؟
نوابی نژاد: بله به تهران برگشتم. به دانشگاه تربیت معلم آن روز و خوارزمی امروز نیز رفتم و خودم را به رئیس دانشگاه معرفی کردم و گفتم که این رشته جدید را خواندم. ایشان هم گفتند رئیس آموزش و پرورش در مراسمی تاکید کردند که باید رشته مشاوره را در ایران راه بیاندازیم. به همین جهت به بنده گفتند هر نوع تسهیلاتی که بخواهم در اختیارم می گذارند. این مسئله انگیزه و مشوق من شد تا به کار ادامه بدهم و دپارتمان مشاوره را در دانشگاه تربیت معلم تاسیس کردیم. با مشاوره هايی که در برنامه راه زندگي داشتيم، زندگی های زيادي ادامه پیدا کرد.

رادیو: بجز دانشگاه در چه بخش هایی فعالیت علمی به ویژه در زمینه مشاوره داشته اید؟
نوابی نژاد:
امروز که در خدمت تان هستم به عنوان بازنشسته استاد تمام دانشگاه خوارزمی فعالیت داشتم. با وجود آنکه ده سال است که بازنشسته شدم اما همچنان فعالیت می کنم. هفته ای دو روز کلاس دکترا را تدریس می کنم و پایان نامه ها را نیز بررسی می کنم. کارهای پژوهشی در حوزه جوانان و ازدواج نیز از دغدغه های بنده است و هرگز من را آسوده نمی گذرد و دوست دارم همیشه یک کار اساسی کنم زیرا فکر نمی کنم در ایران کسی باشد که به اندازه من با خانواده های ایرانی کار کرده باشد. غیر از دانشگاه، فعالیت من مشاوره با خانواده ها و افرادی که می خواهند ازدواج کنند، است. قبلاً فعالیتم در دانشگاه متمرکز بود ولی الان طبیعتاً زمان بیشتری را برای دانشگاه می گذارم. امروز هزاران و صدها هزار پرونده از خانواده های ایرانی دارم که بسیار ارزشمند هستند، زیرا به لطف خدا زندگی های زیادی تشکیل شده است که اکثریت قریب به اتفاق شان موفق بوده است.

رادیو: در سال 62 برنامه ای در رادیو ایران برگزار می شد به نام راه زندگی که روزهای سه شنبه برگزار می شد. دکتر نوابی نژاد در آن برنامه به ارائه مشاوره می پرداختند. اگر دوست دارید خاطرات تان را از آن دوران بگویید.
نوابی نژاد: اولین کارشناسی بودم که تحصیلات خارج داشتم و از من برای حضور در برنامه دعوت کردند. خاطرم است که در اطراف واحد سیار جمعیت زیادی بود و استقبال زیادی صورت می گرفت. آن پنج سالی که در آن برنامه حضور داشتم، جزو بهترین خاطراتم بود. یک روز تهیه کننده برنامه، یک ربع قبل از ضبط آمد و گفت جمعیت زیادی برای دیدن من آمده است. بنده نیز به دیدن مردم رفتم و استقبال آنقدر زیاد بود که اشک شوق در چشمانم جمع شد.

رادیو : آن زمان با نوع استقبالی که از راه زندگی کردند، مشخص شد جامعه چقدر به مشاوره نیاز دارد.
نوابی نژاد: بله، دقیقا همین طور است. بخشی از همکاران رادیو به مراکز بزهکاری نوجوانان می رفتند و با آنها مصاحبه می کردند. ما نیز در خصوص وضعیت شان مشاوره دادیم و تحلیل می کردیم که این بچه به چه دلیل به سمت بزهکاری حرکت مي کند. در میدان ارگ که محل واحد سیار بود، دادگاه خانواده بود. ما با مشاوره ای که برای زنها و مردهایی که می خواستند طلاق بگیرند، آنها را از طلاق منصرف می کردیم و چقدر زندگی هایی که ادامه پیدا کرد و بر خلاف فکر اولیه شان که فکر می کردند دیگر نمی توانند با هم زندگی کنند، زندگی خوشبختی پیدا کردند چون فرصت دیگری به یکدیگر دادند. کتاب ها و منابع مشاوره خارجی قابل اجرای کامل در جامعه ما نیست .

رادیو: شما برنده جایزه زن اسطوره ایران در سال 81 شدید. درباره این جایزه با ما صحبت می کنید.
نوابی نژاد: این جایزه توسط وزیر علوم در دانشگاه تربیت مدرس به بنده اهدا شد.

رادیو: در سال 1380 هم به عنوان دیگری دست پیدا کردید. در این باره صحبت می کنید؟
نوابی نژاد: در آن سال به عنوان استاد نمونه کشور انتخاب شدم. البته برای سال ها در دانشگاهی که تدریس می کردم به عنوان استاد نمونه انتخاب شده بودم. یک سال بعد نیز به عنوان پژوهشگر نمونه انتخاب شدم.

رادیو : شما به عنوان چهره ماندگار کشور انتخاب شدید.
نوابی نژاد:
در سال 87 این عنوان به بنده رسید که به دلیل فعالیت ها و پژوهش ها صورت گرفت و بنده را به عنوان چهره ماندگار روانشناسی انتخاب کردند. هر کدام از این جوایز در عین حال که به من شادی می بخشید و افتخار می کردم، هر کدام نیز بار مسئولیت جدیدی را بر دوش من می گذاشت. امروز به لطف خدا با وجود افزایش سن، هنوز هم نمی توانم از کار مشاوره و خانواده ها غافل شوم.

رادیو : شما صاحب 39 جلد کتاب هستید. اکثر این کتاب ها در حوزه دانشگاهی و درسی هستند. به این فکر نکردید که جامعه ما نیاز به کتاب های راهنما دارند؟ مانند جزوه هایی که در هر زمان در خانه مشکلی پیش آمد، از آن استفاده کنند.
نوابی نژاد: اتفاقا کاملاً این احساس را داشتم و افتخار من این است که حدود 15 سال است که جزو گروه طرح جامع کتاب های خانواده در انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش هستم. در حال حاضر نیز حدود 10 کتاب نیز برای خانواده ها با زبان ساده وجود دارد که بر اساس نیازهایشان برنامه ریزی شده است.

رادیو: خیلی وقت ها برای مراجعه به مشاوره خجالت می کشیم. چقدر با این موضوع درگیر بودید؟
نوابی نژاد: حدود 30 سال بیشتر با این موضوع درگیر بودم. خیلی ها از مسئول دفترم می خواستند به ملاقات من بیایند ولی تقاضا می کردند شب ها این قرار را بگذارند. خوشبختانه امروز این مسئله بسیار کمتر شده است و در ده سال گذشته کارهای فرهنگ سازی زیادی صورت گرفته است.

رادیو: آیا از نظر علمی، ارتباط میان ما و کشورهای دیگر وجود دارد؟
نوابی نژاد: کنفرانس های علمی و ارائه تجارب صورت می گیرد. از لحاظ فرهنگی کتاب ها و منابع مشاوره خارجی ها را مطالعه می کنیم ولی نکته اصلی برای بنده و همکارانم این است که اینها قابل اجرایی کامل در جامعه ما نیست زیرا جامعه ما کاملا متفاوت است.
لينك ورود به كانال میگنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...